Ze verdwijnen stilaan uit de catalogi of worden, in het beste geval, vervangen door elektrische alternatieven die vaak een stuk duurder zijn in aankoop. De betaalbare kleine benzinewagens zijn dus met uitsterven bedreigd. En wie daarbovenop een automatische versnellingsbak wil, ziet de keuze nog verder krimpen. Of je nu een jonge bestuurder bent met enkel een automatisch rijbewijs, of iemand met wat meer ervaring die zweert bij een auto met twee pedalen: dit zijn drie zuinige en betaalbare stadswagens met benzinemotor en automaat die in 2025 nog verkrijgbaar zijn.
1. Kia Picanto AT – vanaf 18.890 euro
Niet alleen blijft Kia actief in het segment van kleine stadswagens, de Zuid-Koreaanse constructeur houdt zijn kleinste model bovendien up-to-date. De Picanto kreeg namelijk een grondige facelift in 2024. Vooral aan de buitenzijde zijn de wijzigingen zichtbaar, met een nieuw en assertiever front. Maar het is vooral de praktische en technische uitrusting die in het oog springt. Zo biedt de Picanto plaats aan vijf personen (de vijfde plek is eerder symbolisch, maar toch handig in noodgevallen) en beschikt hij over een kofferruimte van 255 liter, wat behoorlijk is voor zijn compacte lengte van 3,61 m. Bovendien is de uitrusting behoorlijk luxueus voor het segment: geïntegreerde navigatie met Apple CarPlay/Android Auto, achteruitrijcamera, rijstrookassistent, adaptieve cruise control, verwarmde stoelen en stuur… En niet te vergeten: Kia biedt een geruststellende garantie van 7 jaar of 150.000 km.
Motorisch moet je uiteraard geen sportieve prestaties verwachten. De automatische versnellingsbak (een gerobotiseerde vijfversnellingsbak) kan worden gecombineerd met de 1.0 MPI driecilinder van 63 pk en 93 Nm of de 1.2 MPI viercilinder van 79 pk en 113 Nm. De eerste is beschikbaar vanaf de Pulse-uitvoering vanaf 18.890 euro. De tweede vanaf het Pace-niveau, vanaf 20.690 euro. Maar let op: bij gelijke uitrusting bedraagt de meerprijs voor de 1.2 slechts 600 euro. Deze biedt iets vlottere prestaties buiten de stad, al blijven beide versies geen sprintkampioenen: van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 18,2 en 16,5 seconden. De topsnelheden bedragen 159 en 145 km/u.



2. Hyundai i10 AT – vanaf 19.099 euro
Ook Hyundai houdt de kleine benzineauto met automaat in leven via de i10, die recent een facelift kreeg in 2023. Wie hier een automaat wil, moet helaas de turbobenzinemotor links laten liggen. Die 1.0 turbo met 90 pk is enkel verkrijgbaar in N Line-uitvoering met manuele versnellingsbak. Spijtig, want hij biedt behoorlijk vlotte prestaties met 0-100 km/u in 11,4 seconden en een topsnelheid van 175 km/u. Kies je voor de automaat (eveneens een gerobotiseerde vijfversnellingsbak), dan ben je aangewezen op de atmosferische 1.0 driecilinder van 67 pk en 93 Nm. Hiermee doe je 18,4 seconden over de 0-tot-100 en haal je een topsnelheid van 143 km/u. Maar je blijft wel onder de symbolische grens van 20.000 euro.
Qua gebruiksgemak biedt de i10 plaats aan vijf inzittenden en een koffervolume van 252 liter (1.050 liter met neergeklapte achterbank), in een lengte van slechts 3,67 m. Een klein minpunt: de hoedenplank moet handmatig worden neergeklapt — vergeet je dat, dan zie je niets meer via de achteruitkijkspiegel. Wel handig: de achterdeuren gaan bijna 90° open, wat het instappen en het vastklikken van kinderen vergemakkelijkt. Ook op vlak van garantie zit je goed: Hyundai biedt 5 jaar zonder kilometerbeperking.



3. Toyota Aygo X CVT – vanaf 19.610 euro
Nog een Aziatisch merk dat de kleine stadswagen met benzinemotor niet opgeeft: Toyota. Het Japanse merk zet de Aygo-reeks verder, ondanks het verdwijnen van de Peugeot 108 en Citroën C1 waarmee het model oorspronkelijk het platform deelde. In zijn solocarrière werd de Aygo omgedoopt tot Aygo X, met een design dat richting crossover neigt. En Toyota gelooft duidelijk in dit segment, want er komt nog een hybrideversie van de Aygo X tegen het einde van het jaar. Tot die tijd is hij enkel beschikbaar met een 1.0 driecilinder benzinemotor van 72 pk en 93 Nm, gekoppeld aan een CVT-automaat. Die automaat is verkrijgbaar vanaf de basisversie Play, goed voor een instapprijs van 19.610 euro. Verwacht ook hier geen spectaculaire prestaties: de 0-100 km/u duurt ruim 15 seconden en de topsnelheid ligt rond de 150 km/u. Maar voor rustig stadsverkeer is dat ruim voldoende.
De Aygo X meet 3,7 meter, maar biedt slechts vier zitplaatsen. De kofferruimte is iets kleiner: 231 liter (269 liter tot aan het dak). Qua veiligheidsuitrusting zit het echter snor met adaptieve cruise control, rijstrookassistent en noodremhulp. En voor gemoedsrust op lange termijn kan je rekenen op de Toyota Relax-garantie: tot 10 jaar of 200.000 km dekking — weinig merken doen beter.


