Net voor het officiële begin van het autosalon in München trekt Porsche alvast het doek van de Turbo S-versie van de 992.2-generatie van zijn legendarische sportwagen. En met reden: deze nieuwe Turbo S is de krachtigste 911 die ooit in productie werd genomen, dankzij zijn nieuwe hybride aandrijflijn!
Na de 911 GTS is het nu de beurt aan de Turbo S om gebruik te maken van Porsche’s T-Hybrid-technologie. Het systeem bevat onder meer een compacte batterij van 1,9 kWh, vooraan gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling. Die voorziet zowel de elektrische turbo als een elektromotor van energie, die rechtstreeks geïntegreerd is in de 8-traps PDK-transmissie. Ondanks de complexiteit en de extra componenten, weegt deze nieuwe 911 Turbo S slechts 85 kg meer dan zijn voorganger. Een technische prestatie, zeker omdat, in tegenstelling tot de GTS, deze Turbo S niet één maar twee elektrische turbo’s aan boord heeft. Het resultaat? De krachtigste 911 ooit geproduceerd!



523 kW (711 pk), 800 Nm koppel…
De 3,6 liter-biturbo zescilinder boxermotor van de nieuwe Porsche 911 Turbo S levert in totaal 523 kW (711 pk) en 800 Nm koppel. Daarmee is hij 45 kW (61 pk) krachtiger dan de vorige generatie. Het volledige koppel is zelfs al beschikbaar vanaf slechts 2.300 t/min! Zoals steeds wordt het vermogen via de vier wielen overgebracht dankzij de 8-traps PDK-versnellingsbak. De extra paarden zorgen voor een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden, twee tienden sneller dan voorheen. De kaap van 200 km/u wordt bereikt in amper 8,4 seconden, en de topsnelheid bedraagt 322 km/u. Ook op het circuit levert dat winst op: op de Nürburgring Nordschleife klokte de nieuwe Turbo S af op 7:03,92 minuten. Dat is 14 seconden sneller dan zijn voorganger!



… en al het nodige om het vermogen op de weg te krijgen
Om al dat vermogen op de weg over te brengen, krijgt de nieuwe Porsche 911 Turbo S achteraan bredere banden: ze meten nu 325 mm. Voor een betere koeling van de aandrijflijn en de standaard keramische PCCB-remmen (420 mm vooraan, 410 mm achteraan), kreeg de voorbumper actieve verticale koellamellen. Achteraan zijn er, net als bij zijn voorganger, een uitschuifbare en kantelbare spoiler, én een nieuwe achterbumper met uitlaatpijpen in titanium.



Wanneer en tegen welke prijs komt de nieuwe Porsche 911 Turbo S naar België?
Voorlopig wordt de nieuwe Porsche 911 Turbo enkel als "S"-versie aangeboden, maar wél in zowel coupé- als cabriovorm. Net als bij sommige extremere versies van de 992.2 is hij standaard uitgevoerd als tweezitter. De achterbank kan wel zonder meerprijs als optie worden toegevoegd. En de prijzen? De nieuwe Porsche 911 Turbo S Coupé start in België vanaf 276.162,61 euro. De Cabriolet is bijna 14.500 euro duurder en begint bij 290.601,27 euro. De eerste leveringen worden verwacht tegen eind 2025 of begin 2026.