Neue Klasse. Als die woorden je bekend in de oren klinken, herinner je je misschien de jaren ‘60 nog, waarin BMW zichzelf opnieuw uitvond met een reeks vernieuwende modellen. Of je volgt recent autonieuws en bent op de hoogte van de lange teasercampagne rond de gloednieuwe generatie elektrische BMW’s onder de naam Neue Klasse. Het eerste model dat deze ambitieuze koers vertegenwoordigt, is de nieuwe BMW iX3. Dit zijn zijn meest opvallende kenmerken.
1. Recordautonomie voor een SUV
Een geschat rijbereik van 800 km! Dat is ronduit indrukwekkend en behoort tot het hoogste wat momenteel beschikbaar is. Terwijl andere merken hun gestroomlijnde berlines inzetten om zulke waarden te halen, lukt het BMW met een SUV, een koetswerkvorm die van nature minder gestroomlijnd is. Dat maakt het nog opmerkelijker. In zijn segment van elektrische gezins-SUV’s is de BMW iX3 daarmee simpelweg de meest efficiënte op onze markt. Dit hoge cijfer is mede te danken aan het grote accupakket van 108 kWh netto dat in de bodem van het model is geïntegreerd.

2. Verbruik van een stadswagen
Een grote batterij is mooi, maar niet voldoende om zulke prestaties te leveren. Daarom heeft BMW hard gewerkt aan de efficiëntie van de iX3. De aerodynamica werd sterk verbeterd: de luchtweerstandscoëfficiënt daalde van 0,29 (bij de iX3 van 2021) naar 0,24 bij de Neue Klasse-versie. BMW paste allerlei slimme ingrepen toe om luchtwervelingen rond de carrosserie te verminderen. Ook de velgen en banden werden geoptimaliseerd. De aandrijflijn werd 40% efficiënter dankzij minder wrijving en warmteverlies, en ook het gewicht werd lichtjes verbeterd. Dit alles resulteert in een gemiddeld verbruik van slechts 15 kWh/100 km. Dat is 15 à 20% minder dan bij de vorige iX3!

3. Ultrasnel laden
Slechts weinig constructeurs maken vandaag gebruik van een 800V-architectuur voor elektrische wagens, al maakt deze technologie snelladen aan hoge vermogens mogelijk: meestal tussen 250 en 320 kW. Sommige merken gaan zelfs nog verder, zoals een paar minder bekende constructeurs of Smart met de #5… en nu ook BMW met de iX3, die tot 400 kW haalt! Wat betekent dat concreet? Wie zijn iX3 slechts 10 minuten oplaadt aan een geschikte snellaadpaal, wint meteen 350 km rijbereik. Van 10 naar 80% duurt slechts 21 minuten. Sommige concurrenten doen het sneller, maar wel met kleinere batterijen. In elk geval worden lange reizen met zulke laadsnelheden kinderspel.

4. Een scherm van 110 centimeter
Naast zijn gloednieuwe design en technische specificaties maakt de BMW iX3 ook indruk met zijn volledig vernieuwde interieur, dat we al konden uitproberen. Het centrale scherm heeft een opvallende trapeziumvorm. Dat is geen uitspatting van een designer, maar een ergonomische keuze om het dichter bij het stuur en dus de hand van de bestuurder te brengen. Het 17,9 inch grote display is altijd toegankelijk, personaliseerbaar en toont de belangrijkste functies permanent. Maar het echte spektakelstuk is het Panoramic Vision-scherm, dat over de volledige breedte onderaan de voorruit loopt. Deze geprojecteerde weergave toont alle digitale instrumentatie en extra informatie die naar wens kan worden aangepast of verborgen. Deze schermcombinatie is standaard en kan optioneel worden aangevuld met een head-updisplay met augmented reality voor de navigatie.

5. Vier digitale breinen aan boord
Voor zijn Neue Klasse heeft BMW vier krachtige centrale computers ontwikkeld die elk verantwoordelijk zijn voor een specifiek domein: infotainment, comfortfuncties, rijhulpsystemen en rijgedrag. Hun gezamenlijke rekenkracht is 20 keer groter dan die van vorige modellen. Voor de bestuurder betekent dat een veel intelligenter voertuig in het dagelijks gebruik: een meer doordachte BMW-app, verbeterd rijbereik, geavanceerdere assistentiesystemen met natuurlijker gedrag en nog meer rijplezier. Dat alles zullen we uiteraard met veel interesse testen bij de eerste testritten!

