of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Sébastien Vanhouche

23 MEI 2025

Test: Smart #5, eindelijk een SUV met karakter

Kan de nieuwe #5 nog altijd een Smart genoemd worden met zo’n formaat, en belangrijker nog: is dit gewoon een goede elektrische gezins-SUV?

{"fr":"SUV Smart électrique conduit sur une route bordée d'arbres, design moderne et robuste.","nl":"Elektrische Smart SUV rijdt op een met bomen omzoomde weg, modern en robuust ontwerp."}
{"fr":"SUV Smart #3 électrique roulant sur route boisée.","nl":"Elektrische Smart #3 SUV rijdt op beboste weg."}

"Het ontbreekt de Smart #5 niet aan karakter. Hij blinkt vooral uit met zijn stijl, laadsnelheid, bouwkwaliteit en prijzen!"

Smart-modellen worden steeds groter. Na de SUV's #1 en #3 breidt het merk — inmiddels Chinees, maar nog steeds verbonden met Mercedes — zijn gamma verder uit naar boven toe met de nieuwe #5. Een SUV die bedoeld is als eerste auto van het gezin.

Advertentie
Advertentie

Design

De Smart #5 valt absoluut op

Inderdaad, de tijden veranderen, en niet zo'n beetje ook! Dankzij de nieuwe #5 kan een Smart nu weldegelijk een gezinsauto zijn en het hoofdvoertuig van het huishouden. Deze elektrische SUV is dan ook 4,695 m lang, 1,92 m breed en 1,705 m hoog. Met andere woorden: deze nieuwe Smart #5 is nauwelijks korter dan een Tesla Model Y. Dankzij zijn formaat, maar vooral door zijn rechte, robuuste vormen en vrij bijzondere lichtsignaturen valt deze SUV echt op, zeker de varianten Summit Edition en Brabus die over licht verschillende bumpers beschikken. De tweede oogt zelfs wat dreigend dankzij de vele rode accenten en details, en met zijn specifieke 21-inch velgen. Hoewel hij aanzienlijk volwassener is dan zijn twee kleinere broertjes, behoudt de Smart #5 toch een speelse touch door hier en daar leuke kleine panda's te verstoppen.

Nog meer premium dan premium

In het interieur van de Smart #5 vinden we eveneens een verzorgd design, maar vooral een presentatie die door en door premium is! Zowat alle materialen zijn niet alleen gevoerd, maar ook van uitstekende kwaliteit, van de onderkant van het interieur tot bovenaan de B-stijlen! De assemblage van het geheel is eveneens onberispelijk. Geen twijfel mogelijk: de Smart #5 is een uiterst premium SUV. Zelfs meer dan zijn Duitse concurrenten!

Beleving

Schermen overheersen aan boord

Waar de Smart #5 eveneens (duidelijk) beter is dan zijn Duitse concurrenten, is op het gebied van schermen. Standaard is hij namelijk uitgerust met een instrumentencluster van 10,25 inch, maar vooral met een centraal OLED-paneel van 13 inch met een resolutie van 2,5K! Vanaf de 3de variant krijgt hij ook nog een extra passagiersscherm van dezelfde grootte en kwaliteit! Het geheel kan nog aangevuld worden met een head-up display met augmented reality. Zijn een of twee schermen van 13 inch blinken uit door hun reactiesnelheid en scherpte. Het is echt alsof je een gigantische iPad gebruikt, enkel is de menustructuur van de Chinese SUV wat minder doordacht. We waarderen wel de mogelijkheid om de navigatie als 'achtergrond' van het startscherm in te stellen en zo te profiteren van 'widgets' zoals multimedia of radio die er overheen worden getoond. Smart heeft ook een interessante besturing via gebaren ontwikkeld waarmee de informatie van het ene scherm naar het andere gestuurd kan worden. Eén veegbeweging naar links met drie vingers vanaf de navigatie op het centrale scherm en de info verschijnt onmiddellijk voor de neus van de bestuurder. Dezelfde beweging naar rechts vanaf het multimediascherm en de passagier kan de volgende song selecteren vanop zijn scherm, als hij er een heeft tenminste. Handig. Wat daarentegen minder handig is, is het complete gebrek aan fysieke bedieningselementen op het dashboard. De hele klimaatregeling en de spiegels worden uitsluitend via het centrale scherm bediend, wat nogal omslachtig kan zijn.

Een echt gezinsvriendelijke elektrische SUV

Smart heeft zo goed als perfect werk geleverd wat betreft de ruimte achterin. Naast elektrisch verstelbare leuningen achteraan, rust de #5 op een grote wielbasis van 2,9 m! Deze twee aspecten stellen de achterpassagiers in staat om zich (zeer) comfortabel te installeren en te genieten van een zeer, zéér ruime beenruimte. De rechter achterpassagier kan zelfs de stoel voor hem naar voren schuiven en kantelen! Een functionaliteit die je gewoonlijk alleen in een luxe limousine aantreft!

 

De kofferruimte van de Smart #5 doet ook niet onder met een volume dat varieert van 630 tot 1.530 liter zodra de achterbank neergeklapt is. Een mooie ruimte waaraan nog een frunk van 47 of 72 liter toegevoegd wordt, afhankelijk van het aantal motoren waarover de elektrische SUV beschikt. In het eerste geval is dit voldoende om de laadkabels op te bergen, in het tweede geval past er ook nog een extra rugzak of reistas bij.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 475 kW (646 pk) en 710 Nm voor de Smart #5 Brabus!

De Smart #5 bestaat in 4 verschillende configuraties met een of twee motoren en een batterij van 76 of 100 kWh. Als instapversie is de Pro-variant uitgerust met een motor achteraan van 250 kW (340 pk) en 373 Nm. In deze configuratie sprint de Smart #5 van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. In de Pro+ en Premium versies heeft de elektrische SUV eveneens een motor achteraan, maar dan van 267 kW (363 pk) en 373 Nm koppel. Een technisch andere aandrijfeenheid dan die van de Pro-variant die hem toelaat om 100 km/u te bereiken in 6,5 seconden. De Smart #5 kan ook twee motoren krijgen die samen een totaal van 432 kW (587 pk) en 643 Nm koppel produceren in de Pulse en Summit Edition versies. In deze configuratie accelereert de Smart #5 van 0 naar 100 km/u in minimaal 4,9 seconden. Ten slotte biedt Smart ook een sportieve Brabus-versie van zijn SUV aan. Dankzij zijn twee motoren die samen een totaal van 475 kW (646 pk) en 710 Nm ontwikkelen, accelereert deze van 0 naar 100 km/u in amper 3,8 seconden! De Smart #5 Brabus bereikt ook een topsnelheid van 210 km/u, in tegenstelling tot de andere varianten die allemaal beperkt zijn tot 200 km/u. Opvallend is dat de Smart #5 Brabus, ondanks de badge van de Duitse tuner en zijn extra vermogen, exact hetzelfde chassis heeft en dezelfde onderstelafstellingen als de andere varianten van de elektrische SUV. Met uitzondering van de Pro-versie die uitgerust is met een batterij van 76 kWh, hebben alle andere varianten een batterij van 100 kWh. De eerste geeft de Smart #5 een maximale WLTP-autonomie van 465 km, terwijl de tweede hem een actieradius van 540 of 590 km biedt, afhankelijk van het aantal motoren.

Tot 590 km WLTP-autonomie voor de Smart #5, is dat zo…?

In de praktijk is het moeilijk voor te stellen dat de Smart #5 bijna 600 km kan afleggen met een enkele lading ionen. Na een honderdtal kilometers die voornamelijk op de snelweg afgelegd werden, hebben we namelijk een gemiddeld verbruik van 21,1 kWh/100 km gemeten. Door te spelen met de 475 kW (646 pk) en 710 Nm van ons Brabus-exemplaar, zagen we dit cijfer al stijgen tot een totaal van 27,1 kWh/100 km. Resultaat: na iets minder dan 300 km hadden we al 80% van de batterij verbruikt... Hoe dan ook, door verstandiger te rijden zou de elektrische SUV in staat moeten zijn om tussen 300 en 400 km af te leggen voor hij moet stoppen. Maar hij hoeft niet lang te stoppen...

800 V en 400 kW voor (zeer) snelle laadsessies

Met uitzondering van zijn instapversie rust de Smart #5 namelijk op dezelfde SEA-architectuur met 800 V als de Zeekr 7X. Resultaat: hij toont ook een indrukwekkend maximaal laadvermogen van 400 kW! Met uitzondering van de "Pro"-versie, die het “moet doen” met een maximaal laadvermogen van 150 kW om van 10 naar 80% batterijniveau te gaan in minder dan 30 minuten. Alle andere Smart #5's zijn daarentegen in staat om van 10 naar 80% batterijniveau te gaan in minder dan 18 minuten! Helaas zijn installaties die een dergelijk vermogen kunnen leveren nog niet overal te vinden... Gelukkig zou de Smart #5, zelfs wanneer hij aangesloten wordt op een meer "klassieke" snellader, 80% laadniveau moeten kunnen bereiken in minder dan 20 minuten.

Goed weggedrag, maar niet uitzonderlijk indrukwekkend

De Smart #5 imponeeert door zijn presentatie en zijn technische fiche, maar minder door zijn weggedrag, hoewel dit laatste prettig blijft. Naast goede rijhulpsystemen toont de SUV ook een goed comfortniveau. Met zijn vering die dus niet te star is, laat hij precies genoeg rolbeweging toe in de bochten. De vierwielaangedreven varianten worden bovendien meer aangedreven door hun achteras, wat aangenaam is. De achtermotor is iets sneller, omdat het dezelfde aandrijfeenheid van 267 kW (363 pk) en 373 Nm betreft als de krachtigste achterwielaangedreven versies. Wanneer het écht hard gaat, laat de Smart #5 zelfs enkele kleine "uitschuivers" toe, gelukkig zonder zijn bestuurder ooit bang te maken. Niet slecht voor een SUV van dit formaat waarvan het gewicht varieert tussen 2.200 en 2.378 kg afhankelijk van zijn motorisering. Ondanks alles profileert het gedrag van de Smart #5 zich als evenwichtig. Jammer dat zijn stoelen te weinig zijdelingse steun bieden...

Prijs

Wat is de prijs van een Smart #5 in 2025 in België?

In België beginnen de prijzen van de Smart #5 vanaf 46.400 euro in Pro-versie, 48.400 euro in Pro+-variant, 52.400 euro in Premium-uitvoering, 56.400 euro in Pulse-versie, 57.700 euro in Summit Edition-variant met meer avontuurlijke look en 61.700 euro in Brabus-uitvoering. Dat is meer dan competitief! En het "goede" nieuws is dat Smart geen enkele optie aanbiedt op zijn #5. Alles is standaard inbegrepen, afhankelijk van de uitvoering. Het slechte nieuws is dat de elektrische SUV pas vanaf het Premium-uitrustingsniveau standaard met een warmtepomp uitgerust is... Jammer.

Verdict

De Smart #5 is een elektrische SUV die zeker niets tekort komt aan karakter; niet dankzij zijn weggedrag, maar eerder door zijn stijl! Dankzij zijn 800 V-platform kan hij ook (zeer) snel ionen bijladen. Ten slotte imponeert hij ook met zijn afwerkingskwaliteit en bepaalde functies die je gewoonlijk alleen op meer luxueuze auto’s aantreft. Toch zijn zijn prijzen uiterst competitief! Samengevat: hoewel de Smart #5 niet perfect is, ontbreekt het hem zeker niet aan aantrekkingskracht.

Advertentie
Advertentie