Smart-modellen worden steeds groter. Na de SUV's #1 en #3 breidt het merk — inmiddels Chinees, maar nog steeds verbonden met Mercedes — zijn gamma verder uit naar boven toe met de nieuwe #5. Een SUV die bedoeld is als eerste auto van het gezin.
Design Smart #5
De Smart #5 valt absoluut op
Inderdaad, de tijden veranderen, en niet zo'n beetje ook! Dankzij de nieuwe #5 kan een Smart nu weldegelijk een gezinsauto zijn en het hoofdvoertuig van het huishouden. Deze elektrische SUV is dan ook 4,695 m lang, 1,92 m breed en 1,705 m hoog. Met andere woorden: deze nieuwe Smart #5 is nauwelijks korter dan een Tesla Model Y. Dankzij zijn formaat, maar vooral door zijn rechte, robuuste vormen en vrij bijzondere lichtsignaturen valt deze SUV echt op, zeker de varianten Summit Edition en Brabus die over licht verschillende bumpers beschikken. De tweede oogt zelfs wat dreigend dankzij de vele rode accenten en details, en met zijn specifieke 21-inch velgen. Hoewel hij aanzienlijk volwassener is dan zijn twee kleinere broertjes, behoudt de Smart #5 toch een speelse touch door hier en daar leuke kleine panda's te verstoppen.
Nog meer premium dan premium
In het interieur van de Smart #5 vinden we eveneens een verzorgd design, maar vooral een presentatie die door en door premium is! Zowat alle materialen zijn niet alleen gevoerd, maar ook van uitstekende kwaliteit, van de onderkant van het interieur tot bovenaan de B-stijlen! De assemblage van het geheel is eveneens onberispelijk. Geen twijfel mogelijk: de Smart #5 is een uiterst premium SUV. Zelfs meer dan zijn Duitse concurrenten!
Beleving Smart #5
Schermen overheersen aan boord
Waar de Smart #5 eveneens (duidelijk) beter is dan zijn Duitse concurrenten, is op het gebied van schermen. Standaard is hij namelijk uitgerust met een instrumentencluster van 10,25 inch, maar vooral met een centraal OLED-paneel van 13 inch met een resolutie van 2,5K! Vanaf de 3de variant krijgt hij ook nog een extra passagiersscherm van dezelfde grootte en kwaliteit! Het geheel kan nog aangevuld worden met een head-up display met augmented reality. Zijn een of twee schermen van 13 inch blinken uit door hun reactiesnelheid en scherpte. Het is echt alsof je een gigantische iPad gebruikt, enkel is de menustructuur van de Chinese SUV wat minder doordacht. We waarderen wel de mogelijkheid om de navigatie als 'achtergrond' van het startscherm in te stellen en zo te profiteren van 'widgets' zoals multimedia of radio die er overheen worden getoond. Smart heeft ook een interessante besturing via gebaren ontwikkeld waarmee de informatie van het ene scherm naar het andere gestuurd kan worden. Eén veegbeweging naar links met drie vingers vanaf de navigatie op het centrale scherm en de info verschijnt onmiddellijk voor de neus van de bestuurder. Dezelfde beweging naar rechts vanaf het multimediascherm en de passagier kan de volgende song selecteren vanop zijn scherm, als hij er een heeft tenminste. Handig. Wat daarentegen minder handig is, is het complete gebrek aan fysieke bedieningselementen op het dashboard. De hele klimaatregeling en de spiegels worden uitsluitend via het centrale scherm bediend, wat nogal omslachtig kan zijn.
Een echt gezinsvriendelijke elektrische SUV
Smart heeft zo goed als perfect werk geleverd wat betreft de ruimte achterin. Naast elektrisch verstelbare leuningen achteraan, rust de #5 op een grote wielbasis van 2,9 m! Deze twee aspecten stellen de achterpassagiers in staat om zich (zeer) comfortabel te installeren en te genieten van een zeer, zéér ruime beenruimte. De rechter achterpassagier kan zelfs de stoel voor hem naar voren schuiven en kantelen! Een functionaliteit die je gewoonlijk alleen in een luxe limousine aantreft!
De kofferruimte van de Smart #5 doet ook niet onder met een volume dat varieert van 630 tot 1.530 liter zodra de achterbank neergeklapt is. Een mooie ruimte waaraan nog een frunk van 47 of 72 liter toegevoegd wordt, afhankelijk van het aantal motoren waarover de elektrische SUV beschikt. In het eerste geval is dit voldoende om de laadkabels op te bergen, in het tweede geval past er ook nog een extra rugzak of reistas bij.