of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"SUV Citroën électrique traverse un chemin de terre entouré de verdure et d'arbres.","nl":"Elektrische Citroën SUV rijdt over een stoffige weg omgeven door groen en bomen."}
{"fr":"Intérieur moderne du Kia EV9 avec écrans numériques et sièges en cuir beige.","nl":"Modern interieur van de Kia EV9 met digitale schermen en beige lederen stoelen."}
1/12

Smart #5: tot 590 km autonomie, vanaf 46.400 euro

De Smart #5 met zijn batterij van 100 kWh biedt officieel tot 590 km WLTP-rijbereik. Maar deze elektrische SUV is ook verkrijgbaar met een 76 kWh-batterij en een vanafprijs van 46.400 euro.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

24 Maart 2025

Advertentie

We kenden al zijn looks en de Chinese technische fiche van de Smart #5. Nu zijn ook de Europese specificaties bekend – inclusief de WLTP-autonomiecijfers van de verschillende varianten én vooral hun prijs in België!

De Smart #5 heeft inmiddels de Europese homologatie doorstaan. Daardoor kennen we nu vrijwel alle details van dit derde én grootste model van het merk, dat volledig elektrisch is geworden. De nieuwe SUV is officieel 4,695 m lang en heeft een wielbasis van 2,9 m. Dat vertaalt zich in veel ruimte aan boord en een koffervolume tot 1.530 liter. Daarbovenop komt nog een frunk van 72 liter. Voorin genieten de inzittenden van een digitaal instrumentenpaneel van 10,3 duim, een centraal OLED-scherm van 13 duim en optioneel een even groot passagiersscherm.

Moderne auto-interieur met digitaal dashboard en panoramisch uitzicht buiten. Achteraanzicht van een MG-auto met #5-badge, bij zonsondergang naast een bos. Man legt een kabel in de voorbak van een elektrische auto.
Advertentie

800 V-platform, behalve voor het instapmodel…

De Smart #5 is gebouwd op een 800V-platform, met uitzondering van de instapversie "Pro". Die beschikt over één enkele elektromotor op de achteras, goed voor 250 kW (340 pk), in combinatie met een batterij van 76 kWh. Deze variant haalt tot 465 km rijbereik. Omdat dit model niet profiteert van het 800V-systeem, is de laadsnelheid beperkt tot maximaal 150 kW. Daarmee laad je van 10 tot 80% in minder dan 30 minuten.

Tot 590 km WLTP-rijbereik voor de Smart #5

Alle andere varianten zijn uitgerust met een batterij van 100 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik tussen 540 en 590 km, afhankelijk van het aantal motoren. De elektrische SUV kan beschikken over een enkele achterste motor van 267 kW (363 pk), of over twee motoren die samen 432 kW (587 pk) leveren. In die krachtige configuratie sprint de Smart #5 van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden. Ongeacht het aantal motoren, profiteren alle versies met de 100 kWh-batterij van een maximale laadsnelheid van 400 kW. Daarmee kan je het accupeil van 10 naar 80% brengen in slechts 18 minuten.

Elektrische Rivian R1S laadt op in een rustige bosrijke omgeving.
Advertentie

Wat zijn de prijzen van de Smart #5 in België?

De prijzen van de Smart #5, verkrijgbaar in 5 versies in België, starten vanaf 46.400 euro voor de Pro, 48.400 euro voor de Pro+, 52.400 euro voor de Premium, 56.400 euro voor de Pulse en 57.700 euro voor de avontuurlijk ogende Summit Edition. Jammer genoeg is een warmtepomp pas standaard vanaf het uitrustingsniveau Premium. De Smart #5 zal te bestellen zijn in de loop van het tweede en derde kwartaal van 2025. De constructeur heeft daarnaast al aangekondigd dat er ook een zesde, high-performance Brabus-versie aan het gamma van de Smart #5 zal worden toegevoegd op een later tijdstip.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie