of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Xpeng G9 2025, getalenteerde kilometervreter

{"fr":"Voiture électrique XPeng G9 grise dans une rue urbaine avec bâtiments modernes.","nl":"Grijze XPeng G9 elektrische auto rijdend in stedelijke straat met moderne gebouwen."}
{"fr":"","nl":""}
1/15

Xpeng G9 2025: Test, Prijs, Configuratie

Test: Xpeng G9 2025, getalenteerde kilometervreter

Xpeng steekt zijn SUV-vlaggenschip G9 nu al in het nieuw. De grote elektrische SUV behoudt zijn chique avontuurlijke uitstraling, maar profiteert van de facelift om een echte kilometervreter te worden. Overtreffen zijn grote batterij en zijn hoge laadsnelheid de concurrentie?

Geschreven door Olivier Duquesne

3 September 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Xpeng is nog maar net aanwezig in België, maar het jonge merk vernieuwt nu al zijn grote G9. De SUV krijgt vooral een nieuwe batterijtechnologie. Die levert hem niet alleen meer autonomie op, maar vooral veel snellere laadbeurten. En dat met een bijzonder complete uitrusting en een krachtige aandrijflijn. Laten we zien of de G9 hiermee aan de top van zijn segment komt.

Design

Xpeng G9 2025: zoek de 7 verschillen

De Xpeng G9 modeljaar 2025 evolueert op uiterlijk vlak amper ten opzichte van de G9 die we niet zo lang geleden voor het eerst konden testen. Je moet echt al een kenner zijn om te zien dat de grille subtiel is veranderd. Voor de rest doet de lichtstreep over de neus van de SUV niets af aan het strakke design van het geheel, ondanks de lange motorkap. We vinden hem geslaagd, zonder dat we echt achterover vallen van het design. Het formaat maakt wel indruk, met een lengte van 4,89 m, een breedte van 1,94 m en een hoogte van 1,68 m (of 1,67 m voor de iets sportievere AWD Performance van deze test).

In het interieur speelt de Xpeng G9 in op de huidige trends met grote displays (10,25 inch voor de bestuurder en twee keer 15 inch op het dashboard) en een gebrek aan klassieke bedieningsknoppen. Dat betekent dat je voor quasi alles via het centrale scherm moet. Zelfs om de positie van het stuur in te stellen! Er zijn weliswaar enkele knoppen op het stuur en een weinig inspirerende stembediening, maar dan nog…

Stijlvolle elektrische XPeng G9 auto voor moderne glazen gebouw. Autointerieur met digitaal dashboard en groot touchscreen display, moderne technologie. Grijze Xpeng G9 geparkeerd voor een modern glazen gebouw.
Advertentie

Gebruiksgemak

800 volt-architectuur

Wat meer aandacht verdient dan het uiterlijk, is de nieuwe ‘5C’ lithium-ijzerfosfaat-batterij (LFP) van 93 kWh met een 800 V-architectuur. Dat is een groot pluspunt van de G9. Xpeng belooft een laadtijd van 10 tot 80% in slechts 12 minuten, met een maximaal laadvermogen van 525 kW. Op voorwaarde dat je een DC-snellader vindt die dat aankan. Die komen er binnenkort aan, wordt ons verteld. In afwachting daarvan zagen we tijdens onze test aan een Ionity-lader van 300 kW alvast pieken van meer dan 250 kW. In 7 minuten tijd konden we 20% recupereren (69 tot 89%), met natuurlijk als handicap dat de snelheid flink afneemt boven de 80%. Dat is alvast veelbelovend voor laadbeurten vanaf 15 of 20%…

Wat is de actieradius van de Xpeng G9 2025? 

De Xpeng G9 beschikt in zijn Performance-versie met vierwielaandrijving over 423 kW (575 pk) en 695 Nm, en een WLTP-autonomie van 540 km. De Long Range met achterwielaandrijving (258 kW/350 pk) haalt tot 585 km WLTP. Nog een sterkte van deze SUV: zijn demping. De elektromagnetische dempers in combinatie met een intelligente luchtvering met dubbele kamer moet voor veel comfort zorgen. Of toch in de G9 Performance met twee motoren. Het werk van de ingenieurs van Xpeng is ook terug te zien in de technologie aan boord. Het infotainmentsysteem draait op een Qualcomm Snapdragon 8295-chip van de 4e generatie met een aparte AI-processor.

Premium presentatie

Maar een vlaggenschip moet natuurlijk ook mooi aangekleed zijn. De materialen in de Xpeng G9, inclusief Nappaleer, zien er alvast mooi uit. Alles is ook goed in elkaar gezet. Bovendien verwent Xpeng zijn klanten met een panoramisch dak. Beter nog: de zetels zijn verwarmd, geventileerd en volledig instelbaar, zelfs achteraan! De wielbasis van 2.998 mm levert echter niet de royale ruimte op die we hadden verwacht op de achterbank. Daar hebben we al beter gezeten. Voor de vakantieritten biedt de koffer 660 liter aan volume, plus nog eens 71 liter in de frunk vooraan. Met de achterbank neergeklapt geniet je van een volume van 1.576 liter.

XPeng elektrische auto laadt op bij een moderne Ionity-station met witte laadpalen. BMW interieur met stijlvolle beige lederen stoelen en modern dashboard. Ruime BMW X5 interieur, beige lederen achterstoelen, comfort en elegantie. Ruime kofferbak van een moderne SUV, neerklapbare achterstoelen voor extra capaciteit.
Advertentie

Rijervaring

Zijdezacht comfort

Bij lage snelheden hoor je zijn zachte fluittoon voor voetgangers tot in het interieur. Maar verder blijft het muisstil in de Xpeng G9. Tijdens onze test in de omgeving van München konden we de SUV bijna tot zijn topsnelheid van 200 km/u pushen. Dankzij zijn krachtige aandrijflijn schiet deze mastodont zelfs in 4 seconden van 0 naar 100 km/u. Maar toch blijft het sereen aan boord, met een opmerkelijk comfortabel onderstel. Het rijgevoel blijft echter vrij kunstmatig. Zelfs in de Sport-stand heb je niet het gevoel rechtstreeks in contact te staan met de weg. Maar we mogen ook niet te kritisch zijn: er is weinig rolneiging in de bochten en de oneffenheden van het asfalt worden goed opgevangen. De geavanceerde demping van deze Chinese SUV heeft nog een ander doel: de remweg verkorten. En dat kunnen we bevestigen na een noodstop, die het goede werk van de ingenieurs van Xpeng heeft aangetoond. Ondanks zijn gewicht van 2,9 ton.

Efficiënte rijhulpsystemen

Een massa die het laadvermogen beperkt tot 515 kg om de limieten van het rijbewijs B te respecteren. Daarbovenop heb je een BE-rijbewijs nodig om het trekvermogen van 1.500 kg te kunnen benutten. Maar laten we terugkeren naar de weg, zonder aanhangwagen, waar we kunnen melden dat de alomtegenwoordige rijhulpsystemen hier nauwkeurig zijn afgesteld. Dat doet de Xpeng G9 beter dan heel wat andere Chinese modellen. We werden niet gestoord door ongewenst luide alarmtonen of agressieve stuurcorrecties. Hier blijven de ingrepen discreet en efficiënt. Maar we zijn het intussen wel beu dat we de adaptieve cruisecontrol en het semi-autonoom rijden via de transmissiebediening moeten instellen. 

Reëel verbruik van de Xpeng G9 2025

Het gemiddelde verbruik varieert natuurlijk naargelang het traject. Op de snelweg stijgt het verbruik tot boven de 20 kWh/100 km. Maar na een stukje langs binnenwegen kwam ons gemiddelde uiteindelijk uit op 17,5 kWh. Dat geeft je minstens 400 km autonomie op de snelweg met een volle batterij, en meer dan 300 km zonder stress na een laadbeurt tot 80%. Om de stekker aan te sluiten, moet je de laadpoort openen via de sleutel… of via het scherm. Gezien de korte laadtijden is het echter moeilijk om ten volle te genieten van de ontspanningsmogelijkheden van de zetels, of van een film die je kan streamen op het passagiersscherm. Of je moet hem opladen aan een trage AC-lader…

Elektrische auto Zeekr 001 rijdt op een weg omgeven door bomen, slanke moderne vormgeving.
Advertentie

Budget

Hoeveel kost de Xpeng G9 2025?

Xpeng wordt verdeeld door Hedin Automotive in België en biedt de keuze tussen de G9 Long Range RWD en de G9 Performance AWD. De prijzen beginnen bij 63.990 euro, of 73.990 euro voor de topversie. Er zijn bijna geen losse opties, alles is standaard inbegrepen. Je kan enkel nog kiezen voor een metaalkleur (1.000 tot 1.500 euro) en 21-inch velgen (1.290 euro) op de Long Range. Die zijn standaard op de Performance. Die biedt ook een Black Edition-afwerking voor 1.290 euro, die volledig in het zwart is gehuld, op de oranje remklauwen na.

Scherpe prijzen ten opzichte van de premiummerken

Daarmee is de Xpeng G9 2025 wat duurder dan de Tesla Model Y met een vergelijkbaar vermogen, maar dan krijg je wel een veel grotere auto met een luxere uitrusting. De Xpeng G9 zit eerder in het segment van de BYD Tang en de Kia EV9. En voor vrijwel vergelijkbare prestaties is de grote Xpeng goedkoper dan de Polestar 3, Volvo EX90 en de equivalente Duitse elektrische SUV’s.

Verdict

Onder zijn klassieke uiterlijk verbergt de Xpeng G9 de nieuwste technologie. Het is een zeer complete elektrische auto, met het comfort van een salon en een brede inzetbaarheid. Hij beschikt niet alleen over een comfortabele autonomie, maar laadt ook (zeer) snel op. Als kers op de taart heerst er een rustige en ontspannen sfeer aan boord, ondanks enkele ergonomische ergernissen. Het ambitieuze Chinese merk zal onze markt echter moeten overtuigen van de relevantie van zijn topmodel ten opzichte van de gevestigde premiummerken.

Olivier
							Duquesne

Olivier Duquesne

Advertentie