Test: Polestar 3, praktisch en leuk

Na een jaar uitstel komt de Polestar 3 eindelijk toe op onze wegen! Maar heeft hij na zo lang wachten een achterstand om in te halen?

"De Polestar 3 is niet zonder gebreken, maar hij biedt knappe prestaties en een mooi rijbereik. Hij is bovendien aangenaam in gebruik en om mee te rijden."

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

De Polestar 3 werd reeds in oktober 2022 voorgesteld en is een imposante, volledig elektrische SUV die boven de reeds gepensioneerde 1, de huidige 2 en zelfs de toekomstige 4, 5 en zelfs 6 wordt gepositioneerd. Toch qua formaat. Dat hij dan toch ‘3’ wordt genoemd, komt simpelweg omdat dit het derde model is van de Zweeds-Chinese constructeur. Aanvankelijk zouden de eerste exemplaren al in het vierde kwartaal van 2023 moeten toegekomen zijn, maar zijn lancering werd uiteindelijk met bijna een jaar uitgesteld! Heeft dat lange wachten hem een achterstand opgeleverd?

Design

Uiterlijk ‘on point’

Hoewel de Polestar 3 intussen bijna twee jaar geleden is onthuld, is hij nog geen dag ouder geworden. Met zijn lengte van 4,9 m heeft hij dynamische verhoudingen, met een breedte van 1,968 op een hoogte van ‘slechts’ 1,614 m. Maar vergis je niet: ondanks het feit dat het een imposante SUV is, heeft Polestar niet zijn aerodynamica laten vallen voor een knap uiterlijk. Het merk heeft zelfs een soort voorspoiler geïnstalleerd net boven de ‘smart zone’, die trots een groot aantal sensoren voor de rijhulpsystemen groepeert. Of je er nu van houdt of niet, de Polestar 3 gaat in ieder geval niet onopgemerkt. Binnenin is het ongeveer hetzelfde verhaal. Polestar heeft niets aan het toeval overgelaten en de typische sfeer van het model is meteen duidelijk. Een sfeer die vooral te danken is aan de minimalistische uitstraling van het interieur, maar ook aan een voorbeeldige afwerking en aan materialen die zowel hoogwaardig aanvoelen als milieuvriendelijk zijn.

 

Expérience

Gebruiksvriendelijk, op een paar details na

Zoals het tegenwoordig hoort, zit het interieur van de Polestar 3 vol digitale displays. De elektrische SUV krijgt standaard een klein instrumentenpaneel van 9 inch en een groot verticaal aanraakscherm van 14,5 inch mee. Beide schermen kunnen nog worden bijgestaan door een head-up display van 9,5 inch. Het geheel draait op een infotainmentsysteem dat eenvoudig en sober oogt, tot op het minimalistische af, maar dat wel efficiënt en gemakkelijk in gebruik is dankzij grote aanraakzones. En aangezien het gebaseerd is op Android Automotive, is het mogelijk om heel wat externe applicaties te installeren voor je muziek, je podcasts of zelfs om naar videocontent te kijken tijdens het laden. De navigatie draait dan weer op Google Maps. Alles kan ook met je stem worden bediend dankzij de Google Assistant. Het is dus zelfs niet nodig om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken, al is dat wel nog steeds mogelijk (ook draadloos). Hoewel de schermen van de Polestar 3 bijzonder gemakkelijk zijn in gebruik, kunnen we niet hetzelfde zeggen over zijn volledig zwarte knoppen op het stuur. Het is niet altijd meteen duidelijk welke functies je ermee bedient. Vooral omdat dat kan variëren afhankelijk van waar je je in het systeem bevindt. Gelukkig is dit maar een detail, en heeft de Polestar 3 nog andere overtuigende eigenschappen.

Dankzij zijn wielbasis van 2,985 m beschikken de passagiers achterin bijvoorbeeld over een royale beenruimte. En hoewel het een elektrische SUV is met een aflopende daklijn en een grote batterij in de bodem, kunnen ze nog steeds hun voeten onder de voorzetels schuiven voor een goede zitpositie. Het is dus aangenaam vertoeven achterin de Polestar 3. De indeling van zijn koffers is echter wat vreemder. Onder de motorkap zit een laadruimte van 32 liter, voldoende voor de laadkabels en zelfs nog een kleine tas. Handig. Achteraan is de koffer wel praktisch, maar niet erg ruim voor een auto van dit formaat. Je krijgt namelijk maar 484 liter onder de hoedenplank, tot maximaal 1.411 liter met de achterbank neergeklapt, de dubbele bodem van 90 liter meegerekend. Dat kan beter... De Polestar 3 maakt dit deels goed met een vloer die geplooid kan worden om de ruimte te verdelen, waarmee je ook drie haken krijgt om tassen of kleren aan op te hangen. Handig als je niet wilt dat je boodschappen overal in de koffer terechtkomen. Merk tenslotte op dat, hoewel de Polestar 3 op dezelfde technische basis staat als de Volvo EX90, het niet mogelijk is om hem met 7 zitplaatsen te krijgen.

 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Conduite

Tot 380 kW (517 pk), 910 Nm en 631 km

Momenteel biedt Polestar nog maar twee varianten aan van de Polestar 3. Als instapversie is er de Long Range Dual Motor die, zoals zijn naam al aangeeft, over twee motoren beschikt voor een totaal van 360 kW (490 pk) en 840 Nm koppel. Beide motoren zijn exact even krachtig en leveren de Polestar 3 een sprint van 0 naar 100 km/u op in 5 seconden. Niet slecht, maar het kan nog beter dankzij het Performance-pakket! Daarmee krijgt de motor achteraan 20 kW (27 pk) en 70 Nm extra voor een totaal van 380 kW (517 pk) en 910 Nm! Met dit beetje extra doet de Polestar 3 er nog maar 4,7 seconden meer over om naar 100 km/u op te trekken. Performance Pack of niet, de Zweeds-Chinese SUV heeft een begrensde topsnelheid van 210 km/u. Beide varianten krijgen ook dezelfde batterij van 111 kWh. Daarmee haalt de meest sportieve versie tot 561 km WLTP-autonomie, terwijl de bravere instapversie tot 631 km kan rijden met een volle batterij. Is de batterij leeg, dan kan de Polestar 3 rekenen op een maximaal laadvermogen van 250 kW om van 10 tot 80% bij te laden in een halfuur. Een Long Range Single Motor-versie met slechts één aandrijfunit voor een grotere actieradius en een lagere prijs zou nog voor het einde van het jaar op de markt moeten komen.

Voor reizen en plezier

Net als een zekere Lotus Eletre waarmee hij ook een deel van zijn technische basis deelt, is de Polestar 3 een elektrische SUV boordevol dynamiek! En net als zijn Britse neef haalt hij zijn sportiviteit niet uit het verbergen van zijn gewicht, maar door ermee te werken. Daarvoor beschikt hij over heel wat technologie en snufjes zoals een actieve luchtvering, een perfecte gewichtsverdeling en vooral een zeer goed afgestelde ‘torque vectoring’. Deze technologie zit enkel op de achteras en versnelt het buitenste wiel terwijl het binnenste wordt afgeremd om de wendbaarheid te verbeteren. Het levert een bijzonder levendige achtertrein op, wat bijzonder aangenaam aanvoelt achter het stuur. Het extra vermogen van de achterste motor van de Performance-variant versterkt het gevoel dat je in een achterwielaangedreven auto zit. Een auto die, in de juiste omstandigheden, zelfs een beetje kan driften bij het uitkomen van een bocht! Naast zijn gebruiksgemak en zijn rijplezier heeft de Polestar 3 ook een goed gedempt interieur, veel comfort en een goed werkende eenpedaalfunctie. Deze SUV is dus steeds op zijn gemak. Moet je een auto kiezen om zowel kilometers op de snelweg af te malen en een bergpas of enkele kronkelige binnenwegen te verslinden, dan is de Polestar 3 een bijzonder aantrekkelijke keuze.

 

Prix

Ondanks zijn late aankomst op de markt is de prijs van de Polestar 3 niet te ver opgeblazen, integendeel. Hij is nu verkrijgbaar vanaf 86.800 euro als Long Range Dual Motor, of vanaf 93.400 euro met het Performance Pack – 3.100 euro minder dan de prijzen die oorspronkelijk werden aangekondigd bij zijn presentatie in oktober 2022.

Verdict

De Polestar 3 is een grote elektrische SUV die heel wat vakjes afvinkt. Hij ziet er niet enkel uitgesproken uit, maar hij levert ook nog eens mooie prestaties, een ruim rijbereik en een (zeer) aangenaam weggedrag, terwijl hij toch erg gebruiksvriendelijk blijft. Foutloos is hij natuurlijk niet, maar we zien onszelf er met plezier heel wat kilometers mee op de teller zetten.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ