of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Renault Clio (2026), onherkenbaar en vertrouwd tegelijk

Aanbod
{"fr":"Voiture rouge compacte avec plaque d'immatriculation européenne sur route, arbres en arrière-plan.","nl":"Rode compacte auto met Europese nummerplaat op weg, bomen op de achtergrond."}
{"fr":"SUV rouge élégant en mouvement sur une route panoramique, ciel bleu partiellement nuageux.","nl":"Stijlvolle rode SUV in beweging op een panoramische weg, deels bewolkte blauwe lucht."}
1/23

Renault Clio 6 (2026): Test, Prijs, Configuratie

Test: Renault Clio (2026), onherkenbaar en vertrouwd tegelijk

De 6e generatie Renault Clio lijkt op het eerste gezicht onherkenbaar, maar zodra je achter het stuur kruipt voelt hij toch vertrouwd aan. Is dat goed of slecht nieuws?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

8 December 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Maar of je nu van het design van de nieuwe Clio houdt of niet, is het duidelijk dat het Franse merk van 0 is begonnen met het ontwerp van zijn 6e generatie stadswagen. Of toch voor zijn uiterlijk…

Design - Renault Clio

Is dit echt een Clio?

De Renault Clio 6 is een stuk assertiever gelijnd dan zijn voorganger en laat bovendien meer dan ooit zien van welk merk hij afkomstig is. Er zitten namelijk overal verborgen ruitjes, van de voorbumper tot aan de lichtsignatuur achteraan. Zelfs de koplampen hebben een ruitvorm! Naast zijn esthetische evolutie is ook het formaat van de nieuwe Renault Clio flink veranderd. Hij is namelijk 67 mm langer, 39 mm breder en 11 mm hoger dan zijn voorganger. Het resultaat is dat de Renault Clio 6 nu 4,116 m lang, 1,768 m breed en 1,451 m hoog meet.

Van binnen is het duidelijk een Renault

Het exterieur van de nieuwe Clio is volledig nieuw, maar het interieur oogt een stuk vertrouwder. Daar zien we namelijk een gelijkaardige indeling als bij de andere modellen van het Franse merk, in het bijzonder de Renault 4 en 5 E-Tech Electric. De nieuwe Clio krijgt bijvoorbeeld hetzelfde stuur en dezelfde fysieke knoppen voor de airco als zijn elektrische broertjes. Ook de materialen zijn op het niveau dat we verwachten van een Renault van dit formaat. Aan de bovenkant van het dashboard en de deurpanelen voelt alles zacht aan, terwijl de onderzijde vooral uit hard plastic bestaat. Maar alles zit wel stevig in elkaar.

Rode Renault Mégane elektrisch onder hangbrug, met natuurlijke achtergrond. Rode elektrische auto geparkeerd voor een modern gebouw met reflecterende ramen. Close-up van de grille en koplamp van een rode Alfa Romeo Tonale.
Advertentie

Gebruiksgemak - Renault Clio

Gemakkelijk te gebruiken technologie

We blijven in vertrouwd terrein, want de nieuwe Clio deelt ook zijn schermen en infotainmentsysteem met andere Renaults. Het 10,1 inch grote aanraakscherm in het midden is standaard en varieert niet volgens het uitrustingsniveau, in tegenstelling tot het digitale instrumentenpaneel, dat 7 tot 10,1 inch groot is. De Franse stadswagen verbindt standaard draadloos met Android Auto en Apple CarPlay, en krijgt optioneel het nieuwste OpenR Link-systeem van Renault met ingebouwde Google-diensten. Het infotainment van de Clio is dus, zoals we al weten van andere recente Renaults, bijzonder gemakkelijk in gebruik. Het OpenR Link-systeem is zelfs zo goed dat je je telefoon zelfs niet hoeft te koppelen! Bovendien is de My Safety Switch-knop ook aanwezig in de nieuwste Clio, wat betekent dat je alle storende rijhulpsystemen (en je kan instellen welke dat zijn) met één knop kan uitschakelen.

Groter exterieur, maar ook ruimer interieur!

De Clio 6 is niet alleen groter geworden, hij is ook ruimer dan zijn voorganger. Met een 8 mm langere wielbasis (2,591 m) kunnen 4 middelgrote volwassenen nu relatief comfortabel plaatsnemen aan boord. En dankzij een koffer van 391 liter met 5 zitplaatsen, tot 1.174 liter met de achterbank neergeklapt, is er ook voldoende ruimte voor alle bagage. Of de nieuwe Renault Clio geschikt is om mee op vakantie te gaan? Meer dan ooit! Al zullen 4 grote reiskoffers nog steeds een uitdaging zijn… Nog meer goed nieuws op praktisch vlak: de laaddrempel is met 4 cm verlaagd, dus het is ook gemakkelijker dan ooit om de koffer van de Franse hatchback vol te laden.

Modern interieur Renault, met digitaal scherm en stijlvol stuur, uitzicht op zee. Ruime kofferbak van een rode Peugeot 308 met zicht op achterlaadcapaciteit. Ruime interieur van de Volkswagen Polo met comfortabele achterstoelen en modern ontwerp.
Advertentie

Rijervaring - Renault Clio

Meer paarden onder de kap…

Renault heeft het motorenaanbod van de Clio 6 grotendeels vereenvoudigd. Er zijn namelijk nog maar twee opties om uit te kiezen! Als basismotor is er een 1.2 TCe-driecilinder van 85 kW (116 pk) en 190 Nm. Deze benzinemotor biedt de keuze tussen twee transmissies met elk 6 versnellingen: een manuele bak of een EDC-automaat met dubbele koppeling, die wel 23 kg zwaarder is. De Renault Clio met handbak weegt 1.155 kg en sprint van 0 tot 100 km/u in 10,3 seconden. Met de EDC-automaat gaat dat 3 tienden sneller. Het gemiddelde WLTP-verbruik bedraagt minstens 5 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot in het beste geval 114 g/km bedraagt.

… maar minder verbruik aan de pomp!

De Clio 6 is ook beschikbaar met een nieuwe E-Tech Full Hybrid-motorisatie van 160 pk. Die bestaat uit een 1,8 liter-viercilinder en twee elektromotoren, plus een batterij van 1,4 kWh. Deze motorisatie maakt altijd gebruik van de “multimode”-transmissie van Renault, zonder klassieke koppeling, en laat de Clio in 8,3 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten. De hybride versie weegt wel iets meer: 1.271 kg. Desondanks is de Clio E-Tech wel een stuk zuiniger: vanaf 3,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 89 g/km! Waarden die je ook in de praktijk kan evenaren met een licht rechtervoet. Tijdens onze test met de hybride versie haalden wij een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km over een gemengd parcours van 130 km. Merk op dat de Renault Clio 6, ongeacht zijn motorisatie, begrensd is op 180 km/u. Een volledig elektrische Clio komt er niet, daarvoor zijn de Renault 4 en 5 E-Tech gemaakt.

Rijdt nog steeds als een grotere auto

Het uiterlijk van de zesde generatie Clio is grondig veranderd, maar zijn rijgedrag voelt vertrouwd aan. Dat is namelijk vrijwel hetzelfde gebleven als vroeger, wat geen slecht nieuws is. De Clio 6 heeft zelfs een (nog) iets beter gedempt interieur, wat bijdraagt aan het volwassen gevoel. Maar de Franse stadswagen is niet vrij van enkele schoonheidsfoutjes. De demping is namelijk nog steeds iets te stevig, of toch op de nieuwe 18-inch velgen. En de benzinemotor van de hybride aandrijving durft nog steeds loeien als je het gaspedaal diep indrukt. De transmissie van de Clio E-Tech lijkt wel verbeterd te zijn, alleen bij het vertrekken en tijdens hernemingen reageert hij nog iets te traag. Toch is de nieuwe Clio meer dan ooit geschikt voor lange ritten.

Natuurlijk heeft Renault nog wat extra snufjes toegevoegd aan zijn populairste product. Zo is er een nieuwe rijmodus ‘Smart’, die automatisch wisselt tussen Eco, Comfort en Sport. En dat werkt bijzonder goed! Tenzij je echt kieskeurig bent, hoef je niet meer te tokkelen met de Multisense-knop op het stuur. Maar de meest opvallende verbetering komt van het bredere spoor. Dankzij die extra stabiliteit is de vooras nog scherper en gemakkelijker in de bochten te plaatsen. De achteras volgt dan zonder aarzeling. De Renault Clio 6 is dus niet enkel comfortabeler dan ooit, maar ook dynamischer!

Moderne rode auto op kronkelige weg met Franse nummerplaat. Rode elektrische auto, zijaanzicht, voor kleurrijke muur, rijdend in stadsomgeving. Rode Renault Clio rijdt op snelweg bij zonsondergang, zicht van achteren.
Advertentie

Budget - Renault Clio

Hoeveel kost de Renault Clio 2026 in België?

Renault biedt zijn nieuwe stadswagen in vier verschillende uitrustingsniveaus aan in België: Evolution, Evolution+, Techno en Esprit Alpine. Met de 1.2 TCe van 85 kW (116 pk) en een handbak is de Clio 6 verkrijgbaar vanaf 18.950 euro in België. Een automatische transmissie is helaas pas verkrijgbaar vanaf de Evolution+ en kost daarmee 3.350 euro meer. Tenslotte begint de Clio E-Tech Full Hybrid 2026 van 160 pk vanaf 23.550 euro in België. De eerste exemplaren komen al tegen het einde van december 2025 aan bij de dealer.

Verdict - Renault Clio

Afgezien van zijn design, waarover iedereen zijn eigen mening mag hebben, is de Renault Clio 6 op elk vlak beter geworden dan zijn voorganger. Hij is groter, ruimer, comfortabeler, gemakkelijker in gebruik, zuiniger én krachtiger, maar ook beter uitgerust en dynamischer onderweg. Het resultaat: de Clio 6 is meer dan ooit een auto die alles kan. Hij is zeker niet perfect, maar zoals Renault al zei bij de lancering van de eerste generaties: hij heeft alles van een grote… behalve de prijs! De Clio 6 is namelijk nog steeds een van de zeldzame nieuwe auto’s op de markt met een vanafprijs van minder dan 20.000 euro. Renault heeft dus opnieuw goed werk geleverd.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Renault Clio of vergelijkbare auto

Renault

Clio

21 789 €

2024

10 km

Benzine

91 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

-

Renault

Clio

17 495 €

2025

7 397 km

Benzine

91 pk

Manueel

Tweedehands

date

DAB Groep

Dendermonde

date

-

Renault

Clio

9 099 €

2017

90 870 km

Benzine

90 pk

Manueel

105 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

8 499 €

2016

114 523 km

Diesel

90 pk

Manueel

92 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

7 199 €

2015

98 959 km

Benzine

90 pk

Manueel

114 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

9 199 €

2019

82 134 km

Benzine

76 pk

Manueel

135 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

13 599 €

2022

67 526 km

Benzine

91 pk

Manueel

119 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

16 495 €

2024

44 024 km

Benzine

91 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass