Renault surft op een golf van nostalgie die het Franse merk weer zijn eigen identiteit heeft gegeven. De charmante R5 E-Tech loste het eerste rake schot, maar jonge gezinnen kiezen misschien beter voor de R4 E-Tech. Die heeft een bijna even charmant design, maar dan in een meer praktische verpakking. Of dat is toch de theorie… We maken onze balans op na een week en bijna 700 km achter het stuur van de Renault 4 E-Tech Urban Range.
Wat zijn de kwaliteiten van de Renault 4 E-Tech?
Design om van te smelten
Over het design van de Renault 4 E-Tech is er al veel inkt gevloeid, en ook wij gaan er niet veel woorden meer aan vuilmaken. Hoewel de moderne interpretatie van de R5 nog iets dichter bij het origineel ligt, vinden we ook deze R4 een zeer leuke verschijning. Het lichtgevende ‘gezicht’ dat naar je knipoogt bij het ontgrendelen, de talloze verwijzingen naar de klassieke R4, de funky velgdesigns, … Allemaal zaken die je niet vaak tegenkomt in dit meestal vrij droge compacte SUV-segment. En alleen daarom verdient de R4 E-Tech het om vaker in het straatbeeld te verschijnen.



Goed doordachte ergonomie
Van het logisch ingedeelde Android Automotive-infotainmentsysteem tot de knoppen voor de airco en de fysieke knop om alle irritante rijhulpsystemen in één keer het zwijgen op te leggen: Renault heeft goed nagedacht over de ergonomie van de R4 E-Tech. Hij deelt dan ook heel wat elementen van de andere recente modellen in het Franse gamma. Wat betekent dat we bijna nooit gefrustreerd zijn geraakt achter het stuur, iets wat zeker niet meer met elke nieuwe auto het geval is!

Comfortabeler dan de R5
Het kan aan de versies liggen die we hebben gereden, maar waar we de Renault 5 E-Tech nogal stevig op zijn pootjes vonden staan, is de R4 veel comfortabeler afgesteld. De grotere veerweg en het nog steeds vrij lage gewicht (minder dan 1,5 ton met de kleine batterij) zorgen voor veel souplesse. En ook de geluidsisolatie tijdens onze vele snelwegkilometers was in orde. Tel daarbij de zachte, maar goed ondersteunende zetels op, en je hebt een compact autootje waarin het geen straf is om elke dag plaats te nemen…

Wat zijn de minpunten van de Renault 4 E-Tech?
Niet zo ruim als verwacht
… Tenzij je op de achterbank moet plaatsnemen. Hoewel de Renault 4 E-Tech 22 centimeter langer is dan de R5, gaat slechts 8 cm daarvan naar de wielbasis. Met als gevolg dat er achterin minder plaats is dan we hadden gehoopt. Zeker achter een lange bestuurder is het erg krap, met ook amper ruimte voor je voeten onder de voorzetels. Voor kinderen is het OK, maar zodra er tieners of volwassenen achteraan moeten plaatsnemen, wordt het moeilijker. Ook een verschuifbare achterbank ontbreekt. De koffer is daarentegen wel best ruim: 420 liter met de achterbank op zijn plaats. Een frunk is er echter niet, dus de kabels moeten achterin mee.

Range van de Urban Range (wat niet onlogisch is)
Toegegeven: bijna 700 km afleggen op een week met een elektrische SUV met een batterij van amper 40 kWh is misschien niet het beste idee. Vooral als je geen eigen laadinstallatie hebt en veel snelwegkilometers maakt. En we begrijpen dat het nodig was om ook de kleinere batterij van de R5 in de R4 te monteren. Maar toch is de Urban Range echt geen aanrader. Van de beloofde 300 km blijft er in de praktijk 250 km over, of zelfs minder op de snelweg. En dat brengt de range anxiety terug, alsof het weer de jaren 2010 zijn en we voor het eerst met een elektrische auto rijden. Al zijn er nu gelukkig veel meer publieke laadpalen te vinden!

Goedkoop gevoel voor €30.000+
Voor een (in Europa gebouwde) elektrische SUV is de Renault 4 E-Tech niet duur. Maar in absolute zin is 30.000 euro nog steeds veel geld, en dat is nog voor enige personalisatie of extra uitrusting. En in dat opzicht is de R4 E-Tech eigenlijk wat te goedkoop afgewerkt, met deuren die hol aanvoelen en harde plastics doorheen het interieur. Een gevolg van de nog steeds dure batterijen en technologieën, waardoor er elders bespaard moest worden. Maar kan je met die verklaring een klant overtuigen waarom de R4 8.000 euro duurder mag zijn dan een Captur? Dan is de Renault 5 E-Tech Urban Range gevoelsmatig een betere aanbieding, met een veel lagere prijs zonder goedkoper aan te voelen.













