Sinds zijn recente facelift heeft deze oervader van de compacte cross-over SUV’s een moderner en aantrekkelijker voorkomen gekregen en behield hij zijn hoogwaardige binnenafwerking. Maar het is op het vlak van de motoren dat de juiste keuze maken wat minder makkelijk wordt. We verklaren ons nader…

Advertentie
Advertentie

Basisprijs Renault Captur evolution TCe 90: €21.050

De Renault Captur is verkrijgbaar vanaf 21.050 euro. Voor dat bedrag krijg je de Renault Captur in “evolution” uitvoering met een TCe 90 bezinemotor met manuele versnellingsbak. Voor dat geld krijg je een behoorlijke basisuitrusting. Zo heb je recht op 7” én 10” scherm met Apple CarPlay en Android Auto, manuele airconditioning, elektrische en verwarmde buitenspiegels, een achteruitrijcamera, parkeersensoren achteraan, een eenvoudige cruisecontrol en zelfs getinte ruiten achteraan. Zeker niet slecht!

Goed om weten is dat de eco-G 100 motor op benzine en LPG hetzelfde kost en 10 pk meer heeft. Jammer genoeg is hij net als de instapmotor aan de slome kant. Met hun 0 tot 100 km/u in 14,3 seconden voor de TCe 90 en 13 seconden voor de eco-G 100 zijn ze een stuk minder performant dan de hybridemotoren. Als dat geen bezwaar voor je is, dan heb je met een contrasterend zwart dak voor 500 euro, 17” aluminium velgen voor 300 euro en het pack comfort (automatische airco en regen- en lichtsensor) best wel een goeie deal. Voor amper 21.850 euro kan je de weg op met een goed afgewerkte en praktische vlamrode Renault Captur!

Mild en full hybrid optie voor meer kracht

Zijn we dan al klaar met onze ideale configuratie? Niet echt… Als je de Captur namelijk wil gebruiken voor ritjes die iets verder reiken dan rond de kerktoren, zouden we toch aanraden om een krachtigere motor te kiezen. Dus moeten we kijken naar de resterende hybrides in het aanbod, want diesels zijn er niet meer.

Renault geeft ons de keuze tussen een mild hybrid 160 EDC en een E-Tech full hybrid 145 hp. De elektromotor van de eerste kan de benzinemotor een beetje ondersteunen, met een betere acceleratie tot gevolg: de mild hybrid 160 EDC haalt de 100 km/u vanuit stilstand in 8,5 seconden.

Voor een grotere besparing op het brandstofverbruik moet je echter kijken naar de E-Tech full hybrid 145 hp. Die is iets minder snel (0-100 km/u in 10,6 seconden), maar stelt daar een lager verbruik (4,6 l/100 km gemiddeld) en een lagere CO2-uitstoot tegenover. In de stad zou je zelfs tot 80% van de tijd volledig elektrisch kunnen rijden en een totaal rijbereik van 1.000 km op één volle tank is mogelijk. Deze full hybrid heeft dus onze voorkeur.

Moderne witte Renault Captur geparkeerd bij stedelijke gebouwen en dynamische architectuur.
Witte moderne Renault, elegante voorkant met LED-koplampen, geparkeerd op een geplaveide ondergrond.
Autointerieur met grijze stoffen voorstoelen, middenarmsteun en modern dashboardontwerp.
Advertentie
Advertentie

Duurdere hybrides, maar met meer uitrusting

De mild hybride en full hybride kosten respectievelijk 27.800 euro en 28.800 euro. Een flinke meerkost, maar je moet er rekening mee houden dat we ook meteen in een hoger uitrustingsniveau vallen, namelijk “techno”.

In het geval van onze Renault Captur E-Tech full hybrid 145 hp brengt die volgende extra’s met zich mee zoals: donkere 18” aluminium velgen, automatische airco, inklapbare buitenspiegels, elektrische parkeerrem met auto-hold, handenvrije instap, draadloze smartphonelader, automatisch inschakelen van ruitenwissers en koplampen en Renault multi-sense, een systeem om rijmodi en de sfeerverlichting aan boord aan te passen. Kortom: een zeer volledige uitrusting die de Captur meteen een trapje hoger zet, je zou je zelfs een segment hoger wanen door al deze opties in combinatie met zijn fijne afwerking.

De resterende optielijst is dan ook niet erg uitgebreid. Bovendien zijn de opties redelijk geprijsd. Net zoals bij onze budgetconfiguratie hierboven, gaan we opnieuw voor de leuke (en gratis!) kleur “vlamrood” met het dak in contrasterend sterzwart; een optie van 500 euro die goed past bij de donkere velgen en de Captur een meer dynamische uitstraling geeft.

Voor de velgen en zetels zijn er geen alternatieven, maar beide zien er goed uit en de zetels zitten bovendien erg comfortabel. Het pack navigation (800 euro) slaan we over, al zou je het kunnen overwegen omdat het naast Google integratie en navigatie ook nog parkeersensoren vooraan toevoegt. Wel vinken we het vakje van het pak winter comfort aan voor de verwarmde zetels van 500 euro en de adaptieve snelheidsregelaar: een koopje voor 150 euro!

De totale prijs van onze ideale Renault Captur is €29.950

Daarmee zit onze configuratie erop en hebben we een eindbedrag bereikt van 29.950 euro. Niet gek voor een praktische en veelzijdige compacte SUV met een uitstekende afwerking, een reeks luxueuze opties en een zuinige full hybride motor!

Renault heeft met deze Captur dus een zeer interessant aanbod in het drukbevolkte segment van de compacte cross-over SUV’s. Met de prijs van onze ideale configuratie duikt hij bijvoorbeeld onder de prijs van een Ford Puma met een grotendeels gelijkaardige uitrusting, al beleef je achter het stuur van deze laatste wel meer rijplezier.

Renault Captur in rood en zwart, modern design op een witte achtergrond.
Modern interieur van een Renault met centraal aanraakscherm en stijlvol stuurwiel.
Voorstoelen met modern ontwerp en contrasterende stiksels, stijlvolle autointerieur.
Zwarte velg van rode Renault Arkana auto met onderscheidend logo in het midden.