of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/10

KGM Musso EV: verbruik en autonomie in de praktijk

Dat een elektrische pick-up niet zuinig is, hadden we wel verwacht. Maar toch heeft de KGM Musso EV ons teleurgesteld op vlak van autonomie én opladen tijdens een week achter het stuur…

Geschreven door Yeelen Möller

4 December 2025

Advertentie

De KGM Musso EV is, in tegenstelling tot de klassieke Musso (die nog steeds in het gamma zit), eerder een “lifestyle” pick-up dan een echt werkpaard. Met een nuttig laadvermogen van amper 500 kilo en een maximaal trekgewicht van 1.800 kilo zal hij niet snel gebruikt worden om de paardenkar mee te vervoeren. Na onze eerste testrit in oktober, konden we de elektrische pick-up een weekje mee naar huis nemen voor een uitgebreidere test bij dagelijks gebruik. Wat levert dat op qua reëel verbruik en autonomie in de praktijk?

Officiëel verbruik en rijbereik KGM Musso EV

Laten we beginnen met de theorie. Volgens KGM zou de Musso EV tot 420 km ver moeten kunnen rijden (WLTP) dankzij een batterij van 81 kWh netto. Dat geldt voor de instapversie met voorwielaandrijving en 207 pk, die wij hebben getest. Het normverbruik bedraagt 23 kWh/100 km, maar dat is inclusief de verliezen tijdens het opladen gerekend (als je je het ooit hebt afgevraagd waarom die optelsom nooit klopt bij elektrische wagens). Om die 420 km autonomie te kunnen halen, zou het werkelijke verbruik 19,3 kWh/100 km moeten bedragen. Er is ook nog een 4WD-versie met een tweede motor op de achteras en 237 pk in totaal, maar die blijft beperkt tot 379 km rijbereik (en 400 kg laadvermogen…).

Zwarte SUV rijdend op een landelijke weg, met een groen landschap op de achtergrond.
Advertentie

Slechte start…

En in de praktijk? De cijfers die wij zagen, waren helaas minder rooskleurig. Toegegeven: de temperaturen tijdens onze testweek waren aan de lage kant, rond de 5°C. Niet ideaal voor een EV. Bij de eerste snelwegrit naar huis zagen we het verbruik al stijgen tot 29 kWh/100 km. Met andere woorden: amper 280 km rijbereik. Dat is even schrikken… Toch blijft de boordcomputer onverschrokken optimistisch en gelooft hij dat we het nog wel kunnen compenseren voor een totale autonomie van bijna 400 km op deze lading.

Moderne auto-interieur met touchscreen en stijlvol stuurwiel in stedelijke omgeving.
Advertentie

… die niet meer goedgemaakt kon worden

Spoiler alert: dat is niet gelukt. Hoewel het bij ritten op binnenwegen mogelijk is om het verbruik te doen zakken tot onder 25 kWh/100 km (voor een autonomie van ongeveer 325 km), bleef ons gemiddelde na meer dan 300 km te hebben gereden steken op 29 kWh/100 km. En dat met een gevarieerd parcours en een combinatie van korte en lange ritten. Merk op dat een warmtepomp pas standaard is vanaf het tweede uitrustingsniveau Platinum. De reële actieradius van de KGM Musso EV is dus eerder 280 km in de winter. In de zomer zou 300-350 km mogelijk moeten zijn.

Zwarte vrachtwagenbak met KGM-opschrift, landelijke achtergrond met bomen.
Advertentie

Opladen ging niet zonder problemen

En het opladen? Ook dat is geen kracht van de KGM Musso EV. De AC-boordlader van 11 kW is conform met de verwachtingen van het segment (0-100% in 8u45). Onze laadbeurt werd echter onderbroken na slechts 15% te hebben gerecupereerd. Dat kan even goed een probleem van de laadpaal zijn (we hebben geen foutmelding gekregen), maar onze testwagen had last van meerdere elektronische problemen (rijhulpsystemen die zich niet lieten uitschakelen, de accessoires die niet van de eerste keer uitgaan waardoor de auto niet op slot wou, …). We verdenken dus eerder de Musso EV ervan voor problemen te hebben gezorgd. Bovendien is er geen frunk om de laadkabels in op te bergen, dus moeten ze achter de achterzetels worden gepropt.

DC-snelladen hebben we niet getest, maar kan tot 120 kW, waarmee je van 10 tot 80% oplaadt in 36 minuten. Niet geweldig, maar ook niet verschrikkelijk. De KGM Musso EV kan tenslotte externe elektrische apparaten van stroom voorzien (V2L), maar enkel… door een adapter op de laadpoort aan te sluiten, en niet via een stopcontact in de laadbak of in het interieur. Jammer.

Zwarte Haval pickup geparkeerd op een geplaveid plein voor een bakstenen gebouw.
Advertentie

Niet de beste, wel de goedkoopste

Kortom: de KGM Musso EV laat dus niet enkel steken vallen als pick-up, maar ook als elektrische wagen is het geen topper. Dat maakt hij echter goed met zijn prijs: vanaf 44.490 euro zonder kortingen. Momenteel geeft KGM een korting van 2.500 euro plus een extra overnamepremie van 2.000 euro, waardoor je deze elektrische pick-up al vanaf 39.990 euro kan kopen. Daarmee is hij een stuk goedkoper dan zijn concurrenten, de Maxus eTerron 9 (vanaf 69.464 euro incl. btw), de Toyota Hilux BEV (verwacht voor ongeveer 60.000 euro) en de Isuzu D-Max EV (vanaf 85.293 euro!). Voldoende verschil om te leren leven met zijn tekortkomingen?

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een KGM Musso of vergelijkbare auto

KGM

MUSSO

34 990 €

2024

11 402 km

Diesel

201 pk

Automaat

211 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

Car-Pass

My Way

KGM

MUSSO

24 990 €

2021

46 025 km

Diesel

181 pk

Automaat

216 g/km

date

Vitrier

Sprimont

date

Car-Pass

My Way