De pick-up bij uitstek sinds zijn lancering in 1968: de Toyota Hilux onthult het design van zijn negende generatie. Die valt op door een radiatorrooster met groot T-O-Y-O-T-A-logo en een koetswerk dat enkel nog als dubbele cabine beschikbaar is. Bovendien komt de Toyota Hilux 2026 enkel als geëlektrificeerde versie: Hilux Hybrid 48 V, Hilux BEV of binnenkort zelfs Hilux… Hydrogen.
2 x 12,3 inch
De nieuwe generatie Hilux is enkel beschikbaar als dubbele cabine. Deze versie is 5,32 meter lang en beschikt over een laadbak die nagenoeg vierkant is: 1,555 meter lang en 1,54 meter breed. Binnenin belooft Toyota een "algemene verbetering van de zintuiglijke kwaliteit", geïnspireerd op de recente Land Cruiser. De middenconsole krijgt een nieuw horizontaal design met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch en een centraal aanraakscherm dat ook tot 12,3 inch groot kan zijn.



Toyota Hilux Hybrid 48 V 2026
Voor wie nog altijd een robuuste diesel nodig heeft, blijft de Toyota Hilux beschikbaar met een grote dieselmotor. Net als bij het uitgaande model (sinds 2025) en de SUV-broer Land Cruiser, wordt de 2,8 liter-viercilinder turbodiesel voortaan gecombineerd met een mildhybridesysteem op 48 volt. De batterij is onder de achterbank geplaatst, terwijl de overige elektrische componenten hoog in het motorcompartiment zitten om de doorwaaddiepte niet te beperken: de Hilux 2026 kan nog steeds 70 cm diep water doorkruisen. Belangrijk: ook met deze aandrijflijn blijft de Hilux goedgekeurd voor een trekgewicht van 3.500 kg.

Toyota Hilux BEV 2026
De grootste nieuwigheid van deze nieuwe generatie is zonder twijfel de komst van een volledig elektrische versie van de populaire Japanse pick-up. Net als de Isuzu D-Max, de Maxus eTerron9 of de KGM Musso EV, vervoegt de Toyota Hilux nu het segment van de elektrische pick-ups. Technisch blijft het ladderchassis behouden. Daarin is een lithium-ionbatterij van 59,2 kWh geïntegreerd. Er zijn twee elektromotoren, één per as, wat vierwielaandrijving mogelijk maakt. De voorste motor levert 205 Nm, de achterste 269 Nm. Het systeemvermogen bedraagt 144 kW (196 pk). Volgens de eerste gegevens accelereert de Hilux BEV in minder dan 10 seconden naar 100 km/u, met een topsnelheid van 140 km/u.
Wat is het WLTP-rijbereik van de elektrische Toyota Hilux?
Volgens voorlopige gegevens zou de elektrische Toyota Hilux een WLTP-rijbereik van ongeveer 240 km halen. De laadcapaciteit van de laadbak bedraagt 750 kg. Het trekvermogen ligt beduidend lager dan dat van de dieselversie en zakt naar 1.600 kg.



Toyota Hilux op waterstof
Tot slot heeft Toyota bevestigd dat er ook een waterstofversie van de nieuwe Hilux in de pijplijn zit, zoals eerder al aangekondigd bij zijn voorganger (lees hier meer). Technische details van deze Hilux met brandstofcel zijn voorlopig nog niet bekendgemaakt.
Prijs en lancering Toyota Hilux 2026
De elektrische versie is als eerste bestelbaar binnen deze nieuwe generatie van de Hilux. De verkoop start in december 2025. De mildhybride diesel, naar verwachting de populairste uitvoering, volgt in het voorjaar van 2026 in de showrooms. De waterstofvariant wordt pas tegen 2028 verwacht. Officiële prijzen voor deze negende generatie Hilux zijn nog niet bekend. Tenslotte blijft de nieuwe Toyota Hilux op sommige Oost-Europese markten ook leverbaar met een klassieke 2,8 liter-diesel zonder hybridisatie en zelfs met een grote 2,7 liter-benzinemotor.












