Het verhaal van Audi’s vijfcilinder begon halverwege de jaren ‘70. De ingenieurs van het merk werkten toen aan een nieuw motorconcept dat meer prestige moest uitstralen dan de viercilinders die tot dan toe werden gebruikt. De motor moest dienstdoen in de nieuwe Audi 100 Type 43. Zes-in-lijnmotoren werden vanwege plaatsgebrek en een minder optimale gewichtsverdeling uiteindelijk uitgesloten. Het resultaat? Een originele vijf-in-lijn, een motorconfiguratie die Audi een uniek karakter zou geven.
1. Audi 100 5E (C2) — de pionier (1976)
De allereerste vijfcilinder van Audi debuteerde onder de motorkap van de Audi 100 C2. Die werd voorgesteld in 1976 en beschikte over een 2.144 cc-blok met injectie, goed voor 136 pk. Een motor die kracht, souplesse en karakter op een mooie manier combineerde. De eerste leveringen van de Audi 100 5E begonnen in maart 1977.

2. Audi 200 5T — de eerste met turbo (1979)
De vijfcilinder kreeg al snel ook een dieselvariant. In 1978 bracht Audi zijn eerste vijfcilinder-diesel uit: een atmosferische tweeliter met 70 pk. Maar een jaar later volgde het eerste sportieve hoofdstuk met de Audi 200 5T. Die kreeg een benzinemotor met turbolader en leverde 170 pk en 265 Nm. Een stevige stap vooruit in prestaties.

3. Audi Ur-quattro — de rallylegende (1980)
In 1980 ging het vijfcilinderverhaal pas echt een sportieve richting uit. De legendarische Audi Ur-quattro combineerde de vijfcilinder turbomotor met een intercooler én permanente vierwielaandrijving. Een wereldprimeur voor straatauto’s. Met 200 pk was de Ur-quattro al indrukwekkend, maar het werd al snel nog extremer. In 1983 volgde de kortere Sport quattro met een nieuwe vijfcilinder met vier kleppen per cilinder en 306 pk. Die kreeg de titel van “krachtigste straatlegale auto ooit door een Duits merk gebouwd” mee. In rallytrim – meer bepaald in Groep B – leverde dit blok zelfs tot 450 pk.



4. Audi 90 quattro IMSA GTO — het beest met 720 pk (1989)
Na het stopzetten van Groep B bleef de vijfcilinder schitteren in de autosport. Denk maar aan de legendarische overwinning van Walter Röhrl op de Pikes Peak-heuvelklim in 1987 met de Audi Sport quattro S1 (E2) met 598 pk. Maar het meest spectaculaire vijfcilinderhoofdstuk werd geschreven in de Amerikaanse toerwagenraces van het IMSA GTO-kampioenschap. De daar ingezette Audi leverde een waanzinnige 720 pk… uit een vijfcilinder van net iets meer dan twee liter!



5. Audi TT RS — de comeback (2009)
Hoewel Audi ook in de jaren ‘90 nog vijfcilinders bouwde, zoals de 2.5 TDI (120 pk), de eerste vijfcilinder turbodiesel in de Audi 100, en de sportieve RS2 Avant met 315 pk in 1994, verdween deze motorconfiguratie daarna uit het aanbod ten voordele van de nieuwe V6-motoren. Maar in 2009 maakte de vijfcilinder een comeback in de Audi TT RS. De 2,5 liter-turbomotor kreeg directe injectie en leverde 340 pk. Vandaag is hij nog krachtiger: de huidige versie levert 400 pk en 500 Nm in onder meer de RS3. Een karaktervolle motor die nog steeds met de hand wordt geassembleerd in de fabriek van Győr, in Hongarije.

















