Toyota en Lexus maken zich op voor de volgende generatie sportwagens. Maar hoewel Toyota al in 2027 de GR GT uitbrengt, zijn de zaken bij Lexus nog wat minder concreet. De Lexus LFA Concept BEV is gebaseerd op hetzelfde aluminium chassis als zijn neef met V8 van bij Toyota, en vertoont dus een sterke gelijkenis, maar kiest dus voor een elektrische aandrijflijn. En in tegenstelling tot de GR GT is er nog geen concrete lanceringsdatum voor de nieuwe LFA - als die er zelfs komt…
Akio Toyoda heeft niet enkel de opdracht gegeven om een nieuwe supercar te bouwen, maar ook om te zien of dezelfde technieken en vaardigheden overgebracht kunnen worden naar sportwagens van de toekomst. Deze Lexus LFA Concept is in feite de evolutie van de Electrified Sport Concept en de Sport Concept die daarop volgde. Op zich is het doel van de Lexus LFA Concept hetzelfde als dat van de Toyota GR GT: een auto creëren die zowel uitblinkt in design als in rijgedrag. Alleen is de manier waarop hij rijdt dus verschillend.

Zelfde chassis als Toyota GR GT
De Lexus LFA Concept BEV is dus gebaseerd op hetzelfde chassis als de Toyota GR GT, maar is wel iets korter en breder: 4,69 m lang en 2,04 m breed. De hoogte van 1,195 m is echter identiek, wat opmerkelijk is voor een elektrische wagen, die door hun batterijen in de bodem vaak wat hoger zijn dan hun klassiek aangedreven tegenhangers. En net als de GR GT is deze LFA Concept een strikte tweezitter.

Elegant koetswerk en futuristisch interieur
Qua styling trekt de Lexus LFA Concept duidelijk de meer futuristische en gladde kaart. Hier mag er nog een beetje aandacht gaan naar de vorm, in plaats van puur op functie gericht te zijn. Toyota noemt het een “tijdloos design dat ook in de volgende generatie overeind zal blijven”. Het interieur is duidelijk nog dat van een conceptcar, met een yoke-stuurwiel (alhoewel, de nieuwe RZ met steer-by-wire heeft dat ook) en een cockpit die eromheen is gewikkeld. Alle bedieningselementen moeten binnen handbereik liggen, voor een ideale rijpositie die niet verandert. Op de schermen zien we ook een gesimuleerde versnellingsbak, met als doel de rijsensaties van klassieke sportwagens over te brengen naar het elektrische tijdperk.

Eerste Lexus met solid-statebatterij?
Concrete cijfers over de prestaties of de aandrijflijn ontbreken. Volgens de geruchten zou de nieuwe Lexus LFA het eerste model kunnen worden met een vastestofbatterij (solid-state), maar daarover blijven de Japanners muisstil. Zelfs over een mogelijke productieversie wordt er met geen woord gerept. We zullen dus moeten afwachten of de plannen concreet worden. Gelukkig is er de Toyota GR GT om ons intussen zoet te houden…
















