De eerste GLB verscheen in 2019 en viel in de smaak bij veel gezinnen, groot of klein, want het model bood tot 7 zitplaatsen in een compact formaat en tegen een lagere prijs dan de (amper) grotere GLC. De GLB is een uniek model binnen het premiumsegment, want Audi en BMW bieden nog steeds geen gezins-SUV met 7 zitplaatsen van dit formaat aan. Wij mochten de tweede generatie van het model in avant-première ontdekken.
Bekend recept, nieuwe look
De nieuwe GLB blijft trouw aan het succesvolle recept van zijn voorganger, maar het model is bijna 10 centimeter gegroeid (nu 4,73 meter lang) en heeft een modernere uitstraling. De algemene lijn blijft herkenbaar, met een zeer hoekig profiel, maar de nieuwe versie is versierd met overal fonkelende ledverlichting. De grille licht op (en op sommige markten zelfs het centrale sterlogo, al is dat in Europa verboden) en ook de voor- en achterlichten hebben een stervormig design. Een lichtspel dat perfect aansluit bij de huidige trends.



GLB ook als elektrische versies
Net als zijn voorganger is de nieuwe GLB beschikbaar in volledig elektrische uitvoeringen. Die heten niet langer EQB, maar gewoon GLB. Bij de lancering kan je kiezen tussen de voorwielaangedreven versie "250+" (270 pk, 0-100 km/u in 7,4 seconden) of de vierwielaangedreven "350 4MATIC" met twee motoren (354 pk, 0-100 km/u in 5,5 seconden). Beide versies hebben een tweetraps versnellingsbak, zijn begrensd op 210 km/u en beschikken over dezelfde bruikbare batterijcapaciteit van 85 kWh (een instapversie met kleinere batterij volgt later). Wat betreft de theoretische WLTP-autonomie, geeft Mercedes een bereik op van 542 tot 631 kilometer voor de voorwielaandrijver en van 521 tot 614 kilometer voor de vierwielaangedreven versie.

Elektrische GLB efficiënter dan de vroegere EQB
Op het vlak van laden is de nieuwe GLB duidelijk efficiënter dan de vroegere EQB, dankzij het nieuwe 800 volt-platform (hetzelfde als dat van de elektrische Mercedes CLA), tegenover 400 volt bij de vorige generatie. Het nieuwe model accepteert een laadvermogen tot 320 kW; zo kan je in een dikke 20 minuten van 10 naar 80% laden. De constructeur belooft ook dat je op de snelste laadpunten tot 260 kilometer autonomie kan recupereren in 10 minuten. Om ook op tragere DC-laders van 400V (maximaal 100 kW in dat geval) te kunnen laden, moet je wel de optionele 800/400 Volt-omvormer bijbestellen. Een aanrader, want daarmee heb je toegang tot meer laadpunten, wat altijd handig is. Aan AC-laders laadt de GLB standaard tot 11 kW (ongeveer 9 uur voor een volle lading) en optioneel tot 22 kW (4,5 uur).
GLB 2026 als mildhybride benzine
Voor wie niets moet weten van elektrisch rijden, blijft Mercedes ook verbrandingsmotoren aanbieden. Er zullen geen dieselmotoren of klassieke benzinemotoren meer zijn, maar enkel een 1.5-benzinemotor met 48V-mildhybridetechniek (dezelfde als in de hybride CLA). Deze motorisatie is standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en komt in drie vermogensniveaus (136, 163 of 190 pk). Hij laat zelfs laat toe om korte stukken elektrisch te rijden, zolang je het gaspedaal niet te diep intrapt. De hybride GLB’s komen enkele maanden na de elektrische versies op de markt. We weten ook al dat vierwielaandrijving beschikbaar zal zijn.




Meer beenruimte achterin
Vooraan wordt het stijlvolle dashboard met veel schermen volledig overgenomen van de nieuwe CLA. Achterin bieden de nieuwe GLB’s, zowel hybride als elektrisch, een vergelijkbare binnenruimte, zoals we konden vaststellen bij de voorstelling. De wielbasis (afstand tussen voor- en achteras) is 6 centimeter gegroeid, wat zorgt voor extra beenruimte op de tweede zitrij. Het zitcomfort is er goed, zeker op de buitenste plaatsen; in het midden zit je iets krapper en is de rugleuning harder. Optioneel is nog steeds een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning beschikbaar.



GLB 2026 blijft beschikbaar met 7 zitplaatsen
De nieuwe GLB behoudt uiteraard een van de grootste troeven van zijn voorganger: de 7-zitsconfiguratie. Deze wordt als optie aangeboden en omvat standaard de verschuifbare en kantelbare tweede zitrij. Volgens de ontwerpers is de toegang tot de derde zitrij verbeterd ten opzichte van de vorige GLB, dankzij langere achterdeuren, een rechthoekigere uitsnijding bovenaan het deurkader, én een tweede zitrij die verder naar voren schuift. In de praktijk blijft de toegang echter vrij acrobatisch voor volwassenen… Deze twee extra zitplaatsen blijven dan ook vooral bedoeld voor kinderen. Er is wel voldoende beenruimte voor volwassenen, maar de hoofdruimte is beperkt. Wie groter is dan 1,70 meter, botst al snel tegen het plafond.



Grotere koffer
Ook de koffer is gegroeid. En dat geldt zowel voor de hybride als de elektrische versies. Bij de standaard 5-zitsmodellen bedraagt het koffervolume achter de achterbank 540 liter. Bij de 7-zitters is dat 480 liter, vanwege de extra stoelen die in de vloer zijn geïntegreerd. Met neergeklapte achterbank groeit het volume tot respectievelijk 1.715 of 1.706 liter. Hoe dan ook is dat ruim (tenzij alle 7 plaatsen in gebruik zijn, natuurlijk…). De achterbank is deelbaar in 60/40 en de optionele stoelen op de derde rij klappen makkelijk weg in de vloer. De vloer is mooi vlak wanneer alle rugleuningen zijn neergeklapt.


Leuke extra: de elektrische versie beschikt voortaan ook over een frunk van 104 liter onder de motorkap vooraan. Ruim genoeg om de laadkabels in op te bergen, plus nog wat extra accessoires.

Kortom, de nieuwe GLB neemt het succesvolle recept van zijn voorganger over en verfijnt het verder. Eigenlijk gewoon dezelfde auto, maar dan beter. En ook duurder, met een verwachte vanafprijs rond de 60.000 euro voor de elektrische GLB 250+. Wil je de nieuwe GLB zelf van dichtbij zien? Ga dan zeker een kijkje nemen op het Autosalon van Brussel, in januari.














