of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/21

Toyota GR GT: racewagen voor de straat eindelijk onthuld!

Toyota verklapt eindelijk alle geheimen van zijn aanstaande supercar, de GR GT. De Japanners noemen het een “racewagen voor de weg”, en dat is niet gelogen, want er komt meteen ook een GT3-raceversie!

Geschreven door Yeelen Möller

5 December 2025

Advertentie

In navolging van iconische sportwagens als de 2000GT, maar ook de Lexus LFA (die ook een rechtstreekse elektrische opvolger krijgt), komt Toyota in 2027 met een gloednieuwe supercar. Het is het nieuwste project onder leiding van Akio Toyoda, aka “Master Driver Morizo”, om weer Toyota’s te maken die vooral leuk zijn om mee te rijden. De GR GT wordt een compromisloze sportwagen die de “ultieme rijervaring”, zowel op de straat als op het circuit. Grote woorden, maar hoe hoopt het Japanse merk die waar te maken?

De Toyota GR GT is om te beginnen vanaf een leeg blad ontworpen. Hij deelt niets met andere modellen van de groep en is zelfs gebouwd op een gloednieuw platform van aluminium en CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof). Het doel: het gewicht en het zwaartepunt zo laag mogelijk houden. Maar er ging ook veel aandacht naar de aerodynamica. Sterker nog: het ontwerp begon bij een aerodynamisch optimale vorm, en werd daarna pas bijgewerkt om te voldoen aan de eisen van een straatauto. Meestal is het omgekeerd!

Achterkant van de Toyota GR GT, subtiele verlichting en agressief sportontwerp.
Advertentie

Extreem lage supercar

Het resultaat? Een tweezits supercar van 4,82 m lang en 2 m breed, maar amper 1,195 m hoog. Dat zijn haast buitenaardse verhoudingen en doen de GR GT ogen alsof hij per ongeluk onder een pletwals terecht is gekomen. De motor zit voorin, maar wel helemaal achter de vooras, waardoor de helft van het koetswerk uit motorkap lijkt te bestaan. Daarachter zitten de twee inzittenden, en achter hen zit dan weer de transaxle op de achteras. Dan blijft er vermoedelijk niet veel bagageruimte meer over…

Technische illustratie van Lexus LC met crashtestdummy in rijpositie.
Advertentie

Nieuwe hybride V8 met twee turbo’s!

Welke motor er in die meterslange neus schuilt? Een gloednieuwe 4-liter biturbo-V8! Die wordt bijgestaan door een elektromotor in de transmissie, voor een totaal van “minstens” 650 pk en “minstens” 850 Nm. Een vermogen dat via een eveneens gloednieuwe 8-trapsautomaat naar de achterwielen wordt overgebracht. Het enige prestatiecijfer dat Toyota voorlopig meegeeft is de topsnelheid: die moet minstens 320 km/u bedragen. En ondanks alle gewichtsbesparing zou de GR GT rijklaar toch 1.750 kg wegen, maar ook dat is een grens waar de ingenieurs absoluut onder willen blijven.

Peugeot e-3008 GT interieur met moderne inrichting en stijlvolle rode afwerking.
Advertentie

Gefocust interieur

Het interieur van de Toyota GR GT is al even gefocust. We zien wel nog grote displays en enkele comfortsnufjes zoals zetel- en stuurverwarming of adaptive cruise control, maar alle bedieningen voor het rijden zelf zijn op of rond het stuurwiel geplaatst. Er is zelfs een draaiknop om de tractiecontrole stapsgewijs te kunnen instellen, zoals bij een echte racewagen… Het bestuurdersdisplay is dan weer stapsgewijs geoptimaliseerd om het zo leesbaar mogelijk te maken op het circuit. 

Zwarte Lexus RC F GT3 racewagen met grote achtervleugel en aerodynamisch design.
Advertentie

Toyota GR GT3-racewagen

De Toyota GR GT moet dus een ideale auto zijn voor trackdays. Maar wil je echt gaan racen, dan is er ook de GT GT3, die tegelijk naast de straatversie wordt ontwikkeld. Dit wordt dus de onrechtstreekse opvolger van de Lexus RC F GT3. Hij maakt gebruik van dezelfde 4-liter V8 als de GR GT, maar dan zonder het hybride systeem en waarschijnlijk ook met een andere transmissie. Toyota wil de GR GT3 niet alleen de snelste auto maken op het circuit, maar ook een die toegankelijk is voor “gentleman drivers”.

Lancering in 2027, maar tegen welke prijs?

Dat gezegd zijnde, zijn de GR GT en GR GT3 nog in volle ontwikkeling. Alle details kunnen dus nog veranderen, aldus Toyota. Over de lancering is het merk kort: beide wagens moeten “ergens rond 2027” op de markt komen. En de prijs? Daar durven we haast niet naar vragen, maar goedkoop zal de straatversie niet worden. Anderzijds is dit misschien wel de laatste supercar met benzinemotor die Toyota zal maken…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie