of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Sébastien Vanhouche

2 JUN 2025

Test: Toyota GR Supra (2025), het beste voor het laatst!

Heb je altijd al gedroomd van het besturen van een echte racewagen? Wel, met de ultieme versies van de GR Supra heeft Toyota er nu één in zijn gamma! Of bijna...

{"fr":"Toyota Supra noire conduite sur une route sinueuse sous un pont moderne.","nl":"Zwarte Toyota Supra rijdt op een kronkelige weg onder een moderne brug."}
{"fr":"Toyota Supra noir sur circuit asphalte, virage rapide.","nl":"Zwarte Toyota Supra op asfaltcircuit, snelle bocht."}

"In de Lightweight EVO-variant is de Toyota GR Supra een echte sportwagen geworden, terwijl de A90 Final Edition-versie zelfs lijkt op een kleine racewagen!"

De huidige 5de generatie A90 van de GR Supra zal spijtig genoeg binnenkort uit de catalogus van Toyota verdwijnen... Maar de Japanse fabrikant heeft besloten om hem nog een laatste eerbetoon te geven! Een dubbel eerbetoon zelfs, met de Lightweight EVO- en A90 Final Edition-versies. En we kunnen niet anders dan vaststellen dat de Japanse coupé werkelijk op het toppunt van zijn carrière afscheid neemt.

Advertentie
Advertentie

Design

Een beetje sportiever of een veel sportiever uiterlijk

Het eerste model dat ontwikkeld werd door Toyota's Gazoo Racing divisie, de huidige GR Supra, staat helaas op het punt om met pensioen te gaan. Maar voor het zover is, evolueert hij nog één laatste keer dankzij een Lightweight EVO-versie. Zoals zijn naam het al aangeeft, is dit een verbeterde variant van de Supra met handgeschakelde versnellingsbak die we in 2022 mochten ontdekken. Esthetisch onderscheidt hij zich van die laatste door een meer opvallende ducktail-achtervleugel van koolstofvezel en nieuwe deflectoren ter hoogte van de voorste wielkasten. Net als elke andere Supra is hij echter nog steeds 4,379 m lang, 1,867 m breed en 1,299 m hoog.

De A90 Final Edition-variant van de Toyota GR Supra gaat aanzienlijk verder. Hij toont werkelijk zijn circuit-DNA op de weg, en dat is alleen al aan zijn uiterlijk te zien. Hij heeft dan ook een carrosseriekit die rechtstreeks is geïnspireerd op die van de GR Supra GT4 competitiewagen. Hij is voorzien van nieuwe spoilers en kleine vinnen in carbon aan de voorkant; achteraan rust een nieuwe achterspoiler op zwanenhalsvormige steunen. De Toyota GR Supra A90 Final Edition is ook 20 mm lager dan zijn soortgenoten.

Binnenin onderscheidt de Lightweight EVO-variant van de Japanner zich alleen door subtiele details. Zo zijn er GR-logo's geborduurd in de hoofdsteunen, rode gordels en een specifieke versnellingspook. Het interieur van de A90 Final Edition is exclusiever. Het is vrijwel volledig bekleed met Alcantara en is ook uitgerust met nieuwe kuipstoelen van koolstofvezel van Recaro. Stoelen die trouwens een verschillende kleur hebben aan bestuurders- en passagierszijde.

Beleving

Niet meer piepjong, maar nog even praktisch, voor een sportwagen

Zowel in de Lightweight EVO- als in de A90 Final Edition-variant is de GR Supra toch niet zo radicaal als een echte raceauto, vooral in het interieur. Beide versies van de Japanse coupé zijn nog steeds voorzien van de gebruikelijke digitale gemakken, zoals een digitaal instrumentenpaneel en een centraal 8,8-inch scherm. Dat laatste is meer dan 6 jaar na de lancering weliswaar een beetje verouderd, maar dat weerhoudt het er niet van om nog steeds even efficiënt te zijn, vooral dankzij de centrale draaiknop geleend van BMW. Bovendien zijn Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig.

De Toyota GR Supra Lightweight EVO, een strikte tweezitter, heeft een bagageruimte van 290 l die gemakkelijk toegankelijk is via een grote achterklep. De brede verstevigingen achter de stoelen van de A90 Final Edition-variant verminderen weliswaar de laadruimte, maar "slechts" met 40 l. Er is dus nog steeds ruim voldoende plaats om helmen en alles wat nodig is voor een uitje op het circuit in op te bergen!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

4 kW (101 pk) en 71 Nm extra voor de Toyota GR Supra A90 Final Edition, en dat voel je!

Onder de motorkap van de GR Supra Lightweight EVO heeft Toyota geen wijzigingen aangebracht aan de motor. Die levert dus nog steeds 250 kW (340 pk) en 500 Nm koppel. Hiermee is deze Japanse coupé - uitsluitend gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak - in staat om in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u aan te tikken.

Onder de van ventilatieopeningen voorziene motorkap van de GR Supra A90 Final Edition daarentegen, heeft Toyota geen half werk geleverd! De 3,0 l zes-in-lijn van BMW-signatuur heeft er 74 kW (101 pk) en 71 Nm koppel bijgekregen, waardoor hij nu in totaal 324 kW (441 pk) en 571 Nm ontwikkelt! Genoeg om deze ultieme versie van de Japanner 25 km/u extra topsnelheid te geven, tot een maximum van 275 km/u. In deze speciale versie is de motor trouwens ook enkel gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Dit alles volstaat om de Toyota GR Supra A90 Final Edition in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Deze speciale versie laat ook nadrukkelijker van zich horen dankzij een nieuwe titanium uitlaatdemper van Akrapovič. Om rondjes op het circuit te kunnen rijden zonder oververhitting, heeft Toyota ook de koeling van vrijwel alle mechanische componenten van zijn GR Supra A90 Final Edition verbeterd. Dit is trouwens zijn favoriete speelterrein: het circuit!

Een echte sportwagen...

Fundamenteel is het karakter van de GR Supra Lightweight EVO niet veranderd. We zitten nog steeds achter het stuur van een (zeer) leuke en levendige sportcoupé, met een krachtige motor met veel koppel. Een sportwagen die zijn grenzen altijd op een heel progressie manier benadert en zelfs overschrijdt. Zoals de naam al aangeeft, is de GR Supra Lightweight EVO letterlijk op elk gebied geëvolueerd, of toch bijna. Toyota heeft de instellingen van het differentieel verbeterd om onderstuur te verminderen en ook de besturing reageert nu nog beter. De Japanner profiteert ook van grotere camberhoeken, een herziene ophanging en een verstevigd onderstel. Al deze verbeteringen zijn echt voelbaar eens je achter het stuur zit! De auto rijdt iets stijver en scherper, met een vooras die meer grip zoekt en een grotere belasting verdraagt. De versnellingspook is echter niet veranderd en dat is jammer. Die blijft dus een beetje slap, wat een niet altijd nette en precieze overschakeling tussen de tweede en derde versnelling tot gevolg heeft... Bovendien, hoewel Toyota de diameter van de voorremschijven van deze GR Supra Lightweight EVO heeft vergroot, mist het remmen nog steeds wat effectiviteit. Je kunt dus beter een beetje anticiperen. Net als zijn voorganger geeft de Toyota GR Supra Lightweight EVO zonder twijfel nog steeds de voorkeur aan de weg boven het circuit, hoewel hij daar nu verre van onaangenaam rijdt en er absoluut geen slecht figuur slaat!

... Of zelfs een kleine raceauto!

De A90 Final Edition-variant is daarentegen precies het tegenovergestelde! Die geeft duidelijk de voorkeur aan het circuit boven de weg! Hoewel nog radicaler, preciezer, directer en krachtiger, staat hij gelukkig nog steeds niet te stijf op zijn onderstel, wat hem werkelijk toegankelijk maakt. In de A90 Final Edition-versie worden de sportkwaliteiten van de GR Supra simpelweg versterkt terwijl bijna alle gebreken zijn weggewerkt. Toyota heeft deze speciale versie van zijn coupé uitgerust met nog grotere en geventileerde remschijven, grotere remklauwen en zelfs betere remblokken. Wat het remmen betreft: aan stopkracht geen gebrek! Het enige minpuntje komt nog steeds van de hendel van de handgeschakelde versnellingsbak, aangezien die exact dezelfde is als die van de Lightweight EVO. Een van de weinige onderdelen waarschijnlijk... Hoe dan ook, de Toyota GR Supra A90 Final Edition is een echte kleine raceauto, zowel qua uiterlijk, prestaties, rijgedrag als zelfs geluid! Jammer dat de productie zo beperkt is...

Prijs

Wat is de prijs van een Toyota GR Supra in 2025 in België?

Helaas zullen er slechts 300 Toyota GR Supra A90 Final Edition-exemplaren worden geproduceerd... En het enige exemplaar bestemd voor de Belgische en Luxemburgse markten heeft al een koper gevonden, ondanks een prijs van meer dan 140.000 euro, bijna twee keer de prijs van de Lightweight EVO-versie! De prijs van die laatste begint namelijk vanaf 81.105 euro in België. De productie hiervan zou niet in aantal beperkt worden. Merk op dat de Japanse coupé ook nog steeds beschikbaar is met een 2.0 Turbo, gekoppeld aan een 8-traps automatische transmissie. De prijs van deze "instapversie" Toyota GR Supra is 62.555 euro in België. En zoals alle Toyota's heeft de GR Supra een garantie tot 10 jaar of 185.000 km!

Verdict

Beetje bij beetje heeft de Toyota GR Supra zich kunnen onderscheiden van zijn Beierse tweelingbroer, de Z4, om uiteindelijk een echte volwaardige sportwagen te worden in zijn Lightweight EVO-variant, of zelfs regelrecht een kleine racewagen in de A90 Final Edition-versie! Helaas worden er niet veel van dit soort auto's meer gemaakt en binnenkort dus nog minder. Ongeacht de motorisering nadert de Japanse coupé namelijk het einde van zijn carrière. Je kan dus maar beter niet te lang wachten en je kans grijpen als je nog een exemplaar wil bemachtigen! Een exemplaar dat bovendien scherper is dan ooit als je voor de Lightweight EVO-variant kiest...

Advertentie
Advertentie