De huidige 5de generatie A90 van de GR Supra zal spijtig genoeg binnenkort uit de catalogus van Toyota verdwijnen... Maar de Japanse fabrikant heeft besloten om hem nog een laatste eerbetoon te geven! Een dubbel eerbetoon zelfs, met de Lightweight EVO- en A90 Final Edition-versies. En we kunnen niet anders dan vaststellen dat de Japanse coupé werkelijk op het toppunt van zijn carrière afscheid neemt.
Design Toyota GR Supra
Een beetje sportiever of een veel sportiever uiterlijk
Het eerste model dat ontwikkeld werd door Toyota's Gazoo Racing divisie, de huidige GR Supra, staat helaas op het punt om met pensioen te gaan. Maar voor het zover is, evolueert hij nog één laatste keer dankzij een Lightweight EVO-versie. Zoals zijn naam het al aangeeft, is dit een verbeterde variant van de Supra met handgeschakelde versnellingsbak die we in 2022 mochten ontdekken. Esthetisch onderscheidt hij zich van die laatste door een meer opvallende ducktail-achtervleugel van koolstofvezel en nieuwe deflectoren ter hoogte van de voorste wielkasten. Net als elke andere Supra is hij echter nog steeds 4,379 m lang, 1,867 m breed en 1,299 m hoog.
De A90 Final Edition-variant van de Toyota GR Supra gaat aanzienlijk verder. Hij toont werkelijk zijn circuit-DNA op de weg, en dat is alleen al aan zijn uiterlijk te zien. Hij heeft dan ook een carrosseriekit die rechtstreeks is geïnspireerd op die van de GR Supra GT4 competitiewagen. Hij is voorzien van nieuwe spoilers en kleine vinnen in carbon aan de voorkant; achteraan rust een nieuwe achterspoiler op zwanenhalsvormige steunen. De Toyota GR Supra A90 Final Edition is ook 20 mm lager dan zijn soortgenoten.
Binnenin onderscheidt de Lightweight EVO-variant van de Japanner zich alleen door subtiele details. Zo zijn er GR-logo's geborduurd in de hoofdsteunen, rode gordels en een specifieke versnellingspook. Het interieur van de A90 Final Edition is exclusiever. Het is vrijwel volledig bekleed met Alcantara en is ook uitgerust met nieuwe kuipstoelen van koolstofvezel van Recaro. Stoelen die trouwens een verschillende kleur hebben aan bestuurders- en passagierszijde.
Beleving Toyota GR Supra
Niet meer piepjong, maar nog even praktisch, voor een sportwagen
Zowel in de Lightweight EVO- als in de A90 Final Edition-variant is de GR Supra toch niet zo radicaal als een echte raceauto, vooral in het interieur. Beide versies van de Japanse coupé zijn nog steeds voorzien van de gebruikelijke digitale gemakken, zoals een digitaal instrumentenpaneel en een centraal 8,8-inch scherm. Dat laatste is meer dan 6 jaar na de lancering weliswaar een beetje verouderd, maar dat weerhoudt het er niet van om nog steeds even efficiënt te zijn, vooral dankzij de centrale draaiknop geleend van BMW. Bovendien zijn Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig.
De Toyota GR Supra Lightweight EVO, een strikte tweezitter, heeft een bagageruimte van 290 l die gemakkelijk toegankelijk is via een grote achterklep. De brede verstevigingen achter de stoelen van de A90 Final Edition-variant verminderen weliswaar de laadruimte, maar "slechts" met 40 l. Er is dus nog steeds ruim voldoende plaats om helmen en alles wat nodig is voor een uitje op het circuit in op te bergen!