Jean-Francois Christiaens

27 SEP 2019

Test: Toyota GR Supra, herrezen en verbeterd?

Net nu alle andere autobouwers enkel nog bezig zijn met de elektrificatie van hun gamma profiteert Toyota van zijn voorsprong op dit gebied om zich een pleziertje te gunnen. De Supra, die in 2002 uit het aanbod verdween, is eindelijk terug. Zijn we daar blij mee?

Advertentie
Advertentie

20190927142229toyotasupra(2).jpg

Nadat hij aan het eind van zijn vierde generatie was begraven, herrijst de Toyota Supra nu weer uit zijn assen met deze vijfde uiting, de GR Supra. De nieuwkomer is ontwikkeld door Toyota’s sportieve afdeling Gazoo Racing in nauwe samenwerking met BMW. We moeten niet meer herhalen dat deze Supra zijn wedergeboorte in werkelijkheid te danken heeft aan de Duitse constructeur aangezien hij zijn techniek deelt met de nieuwe generatie van de roadster Z4. Beide modellen worden trouwens in dezelfde assemblagefabriek gemaakt, namelijk die van Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz.

Duivels kontje

20190927142230toyotasupra(4).jpg

Uiterlijk heeft de GR Supra nochtans niets van een BMW. De designers gaven hem een eigen esthetische persoonlijkheid met een heel Japanse stijl. Als we het beestje van dichterbij bekijken, ergeren we ons echter wel aan de vele nep-ventilatieroosters die wat goedkoop ogen. Maar in zijn geheel zijn de proporties van deze nieuwe Supra toch vrij verleidelijk, zeker met dat duivelse kontje.

20190927142231toyotasupra(7).jpg
20190927142232toyotasupra(8).jpg

20190927142232toyotasupra(9).jpg

Strikte tweezitter

Ouders, opgelet: voor zijn vijfde generatie houdt de Supra het tegenwoordig bij slechts twee zitplaatsen. Dat is spijtig, want een 2+2-configuratie had wat meer veelzijdigheid kunnen brengen, al was het maar als noodoplossing. Geen zondagse uitstapjes dus met de kinderen. De koffer blijkt daarentegen behoorlijk groot voor de reistassen van een koppel dat er voor een lang romantisch weekend op uittrekt. Je moet enkel kunnen leven met de smalle en hoge toegang tot de bagageruimte. Maar goed, dit is dan ook geen break…

20190927142235toyotasupra(13).jpg
20190927142230toyotasupra(5).jpg

BMW… maar dan beter

In het interieur is de Japanse stijl van de Supra in vergelijking met zijn Duitse neef veel minder uitgesproken. Je zit hier duidelijk in een BMW. Al is dat niet noodzakelijk slecht nieuws: de ergonomie van de bestuurderspost is goed, het infotainmentsysteem modern, de gebruikte materialen kwaliteitsvol en de afwerking verzorgd. Sterker nog: dit is een BMW… maar dan beter. Wij vonden de stijl van het digitale instrumentenbord van de Supra in elk geval verleidelijker en beter leesbaar dan wat BMW voor zijn roadster Z4 heeft gekozen. De grote centrale toerenteller geeft het geheel een vrij sportieve toets.

20190927142236toyotasupra(15).jpg

20190927142233toyotasupra(10).jpg

Grand Touring

We dachten dat dit een eerder radicale sportwagen zou zijn, maar in de plaats daarvan zitten we hier aan het stuur van een coupé met GT-allures. De filtering van de ophanging is voorkomend, de algemene geluiddemping vrij verzorgd en de ijking van de bedieningselement eerder ‘soepel’. Een beetje te veel, zelfs. Het stuur is vrij gierig met feedback en de bijtkracht van het rempedaal is wat schuchter voor een sportieveling van dit allooi. Bij een ontspannen rijstijl is deze Supra in elk geval geen straf.

20190927142233toyotasupra(11).jpg

Altijd gewillig

De drukgevoede 3.0-zescilinder in lijn die is overgenomen van de Z4 M40i is heel gewillig bij alle toerentallen. Zijn maximumkoppel van 500 Nm is permanent beschikbaar tussen 1.600 en 4.500 o/m. Op die manier staat hij garant voor explosieve hernemingen als je bij het uitkomen van een bocht het gaspedaal vloert, maar ook heel soepele verplaatsingen bij een rustige rit. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (Normal of Sport) rijgt de achttrapsautomaat zijn versnellingen zacht of net heel snel aan elkaar. Het maximumvermogen van 340 pk staat dan weer paraat van 5.000 tot 6.500 o/m. Deze cavalerie verschaft de Supra uitstekende prestaties. Puristen zouden misschien een wat wilder karakter bij de hoogste toerentallen wensen samen met een wat meer uitgesproken ‘reële’ stem (in de Sport-stand probeert een kunstmatige klank die illusie te wekken via de luidsprekers, maar bon…).

20190927142235toyotasupra(14).jpg

Compromis

Bij een sportieve rijstijl veroorzaakt de relatief soepele afstemming van de schokdempers van de Supra (zelfs in de Sport-stand) soms wat te uitgesproken en zelfs destabiliserende koetswerkbewegingen bij zeer hoge snelheden op slechte wegen. Daar komt nog eens bij dat het stuur zoals we al schreven te weinig consistent is voor een efficiënte rechtuitstabiliteit. Maar het algemene evenwicht van de auto is toch plezierig terwijl voor wie daar van houdt zijn ‘uithalen’ behoorlijk gemakkelijk te temmen zijn in scherpe bochten dankzij een actief differentieel.

20190927142231toyotasupra(1).jpg

All-in

Met een prijskaartje van 65.500 euro is de Supra niet bepaald voordelig. De Audi TTS (310 pk) heb je bijvoorbeeld al vanaf 57.700 euro. Maar bij de Toyota is de standaarduitrusting wel heel volledig. Met uitzondering van het premium pack van 2.300 euro (leren stoelen, head-up display, inductieve smartphonelader enzovoort) en metaalglanslak (900 euro) is alles inbegrepen.

20190927142230toyotasupra(3).jpg
20190927142231toyotasupra(6).jpg

Ons verdict

Onder zijn sportieve trekken is deze Supra van de vijfde generatie mooi veelzijdig. Door de achterbank van zijn voorgangers te laten vallen verliest de nieuwkomer echter wel wat van zijn praktische voordelen, maar zijn GT-positionering maakt dat hij toch dagelijks kan worden ingezet zonder dat hij grote toegevingen vereist. En ondertussen is hij in staat tot explosieve prestaties wanneer je eens een omweg maakt langs verlaten slingerbaantjes.

20190927142234toyotasupra(12).jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie