all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Toyota Supra noire élégante en studio, design sportif et moderne sur fond sombre.","nl":"Stijlvolle zwarte Toyota Supra in studio, sportief en modern ontwerp op donkere achtergrond."}
{"fr":"Intérieur moderne de la Toyota Supra avec intérieur rouge et volant GR sport.","nl":"Moderne interieur van de Toyota Supra met rood interieur en GR sportstuur."}
1/11

Toyota GR Supra A90 Final Edition: afscheid in stijl

De huidige GR Supra A90 verdwijnt helaas uit het Toyota-gamma… maar niet zonder een laatste keer alles te geven!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

28 November 2024

Advertentie

Voordat de huidige Toyota GR Supra A90 voorgoed verdwijnt, trakteert Toyota ons op een Final Edition én een vernieuwde Lightweight-versie. Deze modellen markeren een afscheid met het beste van wat de GR Supra te bieden heeft.

De Toyota GR Supra, het eerste model ontwikkeld door Toyota's Gazoo Racing-divisie, nadert het einde van zijn productiecyclus. Als eerbetoon heeft Toyota niet alleen de Lightweight-versie met handgeschakelde versnellingsbak verbeterd, maar ook een compleet nieuwe Final Edition gecreëerd. En Toyota Gazoo Racing heeft duidelijk geen half werk geleverd bij deze ultieme uitvoering.

Zwarte Toyota Supra met spoiler, achterlinkse zicht, dramatische belichting.
Advertentie

GR Supra GT4 voor op de weg

De Toyota GR Supra A90 Final Edition brengt de wereld van de racerij naar de openbare weg. Deze versie is uitgerust met een aerodynamische bodykit geïnspireerd op de GR Supra GT4-racewagen. De spoilers en aerodynamische canards aan de voorkant zijn gemaakt van koolstofvezel, net als de nieuwe achtervleugel die met een 'zwanenhals' is gemonteerd, om het belangrijke onderste loopvlak vrij te maken. Binnenin wordt het interieur gedomineerd door Alcantara en sportieve Recaro-kuipstoelen in verschillende kleuren voor de bestuurder en passagier. Alles is ontworpen om het sportieve karakter van deze speciale editie te benadrukken.

Detail van voorwiel Toyota Supra met Michelin sportbanden en opvallende remklauwen. Rode Recaro sportstoelen in een moderne en stijlvolle Toyota GR.
Advertentie

70 kW (95 pk) en 70 Nm extra power

Onder de geventileerde motorkap heeft de zescilinder-in-lijn van 3 liter – ontwikkeld door BMW – een upgrade gekregen. Het vermogen stijgt van 250 kW (340 pk) naar 320 kW (435 pk), terwijl het koppel toeneemt van 500 Nm naar 570 Nm. Hierdoor haalt de GR Supra A90 Final Edition een topsnelheid van 270 km/u, 20 km/u meer dan de standaardversie. Deze motor is exclusief gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het geluid van deze krachtbron wordt versterkt door een nieuwe Akrapovič-uitlaat van titanium. Om ervoor te zorgen dat hij zijn prestaties kan blijven leveren, heeft Toyota het koelsysteem van de Final Edition aanzienlijk verbeterd.

Motorkap en koplampen van een zwarte Toyota Supra met koolstofvezel details.
Advertentie

De ultieme GR Supra

Om de band tussen circuit en weg verder te versterken, heeft Toyota de GR Supra A90 Final Edition uitgerust met dezelfde KW-schokdempers die ook in de GT4-racewagen worden gebruikt. De wielophanging is aangepast voor grotere camberhoeken, een directere stuurrespons en er is een verbeterd sperdifferentieel om onderstuur te minimaliseren. Het chassis is versterkt met een dwarsbalk in de kofferbak, een aluminium subframe-steun vergelijkbaar met die in de racerij en sterkere stabilisatorstangen. De bredere Michelin Pilot Sport Cup 2-banden – met 10 mm extra breedte – verbergen bovendien een geüpgraded remsysteem. Het is duidelijk dat Toyota geen enkele moeite heeft gespaard om deze versie tot een nieuw hoogtepunt te brengen!

Interieur van een sportwagen met Recaro stoelen en kruisvormige veiligheidskooi.
Advertentie

Ook updates voor de GR Supra Lightweight

Naast de ultieme Final Edition heeft Toyota ook de Lightweight-versie van de GR Supra verbeterd. Deze versie profiteert van een aangepaste afstelling voor zijn sperdifferentieel om onderstuur te verminderen, snellere stuurreacties en grotere camberhoeken. Daarnaast beschikt de Lightweight Evo over een vernieuwd remsysteem, een verbeterde ophanging, een verstevigd chassis, een nieuwe koolstofvezel achtervleugel en verbeterde luchtgeleiders bij de voorwielkasten.

Rode Toyota Supra met slank, sportief profiel tegen een donkerblauwe achtergrond. Detail van achterkant van een rode Toyota GR Supra met een koolstofvezel spoiler. Toyota GR Supra rode achterkant profiel tegen blauwe studiowand.
Advertentie

Lancering in het voorjaar van 2025

Van de Toyota GR Supra A90 Final Edition zullen slechts 300 exemplaren worden geproduceerd. De Lightweight Evo zal daarentegen niet beperkt zijn in aantal, maar wel in productietijd. Zoals vaak het geval is met Gazoo Racing-modellen, zal je snel moeten zijn als je een exemplaar wilt bemachtige!. De verkoop van de GR Supra A90 Final Edition en de Lightweight Evo in Europa begint in het voorjaar van 2025. Prijzen zijn op dit moment helaas nog niet bekend.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Toyota GR Supra of vergelijkbare auto

Toyota

Supra

61 494 €

2025

10 km

Benzine

258 pk

Automaat

161 g/km

date

Auto W.E.B. Beauraing

Beauraing

date

-