Jean-Francois Christiaens

2 MEI 2019

Audi S4: de TDI‑epidemie breidt uit

Na de SQ5, S5, S6 en S7 ruilen nu ook de S4 en S4 Avant hun benzinemotor in voor een V6 TDI. Qua prestaties hoeft die diesel zich dankzij een elektrisch duwtje in de rug alvast niet te schamen.

20190502082413audis4tdi.jpg
20190502082504audis4tdi.jpg

De epidemie van de dieselmotoren in het sportieve S-gamma van Audi blijft uitbreiden. Na de SUV SQ5, de coupé S5 en de grote S6/S6 Avant en S7 is het nu aan de S4 en S4 Avant om hun benzineblok (V6 3.0 TFSI) in te ruilen voor een V6 3.0 TDI die diesel drinkt.

20190502082510audis4tdi.jpg

Elektrische compressor

Ook hier krijgt de V6-diesel een elektrisch duwtje in de rug. Hij heeft namelijk een elektrische compressor en microhybride technologie van 48 volt. In totaal schopt hij het tot 347 pk (tegenover 354 pk in de vroegere benzine) en een indrukwekkend koppel van 700 Nm (500 Nm voor de oude benzine). Uiteraard wordt die kracht nog steeds via de typische quattro-vierwielaandrijving op de grond overgebracht zoals in bijna alle sportieve modellen van de Audi-catalogus. Ook de achttrapsautomaat is standaard.

20190502082414audis4tdi.jpg
20190502082415audis4tdi.jpg

Vergelijkbare prestaties

Op papier blijft de S4 heel verleidelijke prestaties bieden, ondanks zijn nieuwe filosofie. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt bijvoorbeeld afgehaspeld in 4,8 seconden, tegenover 4,7 voor de vroegere benzine, terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt tussen de 161 en de 163 g/km (164-165 g/km voor de breakversie Avant) ondanks een homologatieprocedure die veel strenger is geworden sinds de lancering van de vorige S4 op benzine in 2016.
Advertentie
Advertentie
Advertentie