Na de 110 R coupé en de Favorit blijft Skoda zijn meest iconische modellen herinterpreteren. Deze keer is het de beurt aan de 1000 MBX coupé om een make-over te krijgen voor de 21ste eeuw!
De 1000 MBX werd geproduceerd van 1966 tot 1968 en was de coupé-afgeleide ("Tudor") van de 1000 MB berline, de allereerste Skoda met een zelfdragende carrosserie en een aluminium motorblok. Een belangrijk model in de geschiedenis van het Tsjechische merk dus. Een van de opvallendste kenmerken van deze 1000 MBX-coupé was de afwezigheid van B-stijlen, wat het model meteen uniek maakte. Het is bovendien een van de zeldzaamste productiewagens uit de geschiedenis van Skoda.

Herwerkt voor de 21ste eeuw, maar niet identiek
Natuurlijk haalde het moderne ontwerp veel inspiratie bij zijn voorganger uit de jaren 60, maar de designers lieten zich ook wat creatieve vrijheid toe. Zo kreeg deze nieuwe 1000 MBX kleine achterportieren met tegengestelde scharnieren, net zoals bij de Mazda RX-8! Achteraan vind je geen traditionele achterruit meer. Die werd vervangen door een camera en een digitale middenspiegel. Volgens de ontwerpers biedt dit “meer ruimte voor bagage en zorgt het voor een sportievere en compactere uitstraling” van de wagen.

Een zijproject van twee Skoda-designers
Dit concept is het werk van David Stingl en Antti Savio. Komt die eerste naam je bekend voor? Dat kan kloppen, want net als bij de herinterpretatie van de Favorit stond hij in voor het interieur van deze nieuwe 1000 MBX. Antti Savio nam dan weer het koetswerk van de Tsjechische coupé voor zijn rekening. Deze laatste heeft trouwens al een indrukwekkend palmares binnen het designteam van Skoda. Zo werkte hij mee aan meerdere projecten, waaronder de Vision O concept, en ontwierp hij verschillende velgencollecties voor het merk. Eén daarvan draagt zelfs zijn naam!

Elektrische vingeroefening voor het plezier
Helaas is er weinig tot niets bekend over de technische specificaties van deze nieuwe 1000 MBX. Dat is ook logisch, want het gaat hier vooral om een designoefening. Eén ding is echter zeker: hij beschikt niet over dezelfde 988 cc-motor met 42 pk als zijn voorganger, want deze 1000 MBX is volledig elektrisch. Skoda geeft wel aan dat de conceptwagen “voorzien is van luchtvering waarmee de bodemvrijheid kan worden aangepast: laag voor een sportieve look, hoog voor ruw terrein en gemakkelijker inladen”. Handig. Zullen we deze nieuwe Skoda 1000 MBX ooit op de weg zien? We hopen het, maar helaas ziet het daar voorlopig niet naar uit…












