all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Concept car Skoda au design futuriste sur route ensoleillée, montagnes en arrière-plan.","nl":"Futuristisch Skoda conceptauto ontwerp op zonnige weg, bergen op de achtergrond."}
{"fr":"Voiture classique et concept-car Skoda moderne stationnées côte à côte sur un sol couvert de feuilles.","nl":"Klassieke auto en moderne Skoda conceptcar naast elkaar geparkeerd op een met bladeren bedekte grond."}
1/4

Komt de zeldzame Skoda 1000 MBX terug?

Helaas lijkt de moderne en volledig elektrische herinterpretatie van de zeldzame Skoda 1000 MBX-coupé eerder een puur designexperiment…

Geschreven door Sébastien Vanhouche

27 Oktober 2025

Advertentie

Na de 110 R coupé en de Favorit blijft Skoda zijn meest iconische modellen herinterpreteren. Deze keer is het de beurt aan de 1000 MBX coupé om een make-over te krijgen voor de 21ste eeuw!

De 1000 MBX werd geproduceerd van 1966 tot 1968 en was de coupé-afgeleide ("Tudor") van de 1000 MB berline, de allereerste Skoda met een zelfdragende carrosserie en een aluminium motorblok. Een belangrijk model in de geschiedenis van het Tsjechische merk dus. Een van de opvallendste kenmerken van deze 1000 MBX-coupé was de afwezigheid van B-stijlen, wat het model meteen uniek maakte. Het is bovendien een van de zeldzaamste productiewagens uit de geschiedenis van Skoda.

Klassieke auto en moderne Skoda conceptcar naast elkaar geparkeerd op een met bladeren bedekte grond.
Advertentie

Herwerkt voor de 21ste eeuw, maar niet identiek

Natuurlijk haalde het moderne ontwerp veel inspiratie bij zijn voorganger uit de jaren 60, maar de designers lieten zich ook wat creatieve vrijheid toe. Zo kreeg deze nieuwe 1000 MBX kleine achterportieren met tegengestelde scharnieren, net zoals bij de Mazda RX-8! Achteraan vind je geen traditionele achterruit meer. Die werd vervangen door een camera en een digitale middenspiegel. Volgens de ontwerpers biedt dit “meer ruimte voor bagage en zorgt het voor een sportievere en compactere uitstraling” van de wagen.

Škoda conceptauto, futuristisch ontwerp, rijdend op zonnige weg met bergen op de achtergrond.
Advertentie

Een zijproject van twee Skoda-designers

Dit concept is het werk van David Stingl en Antti Savio. Komt die eerste naam je bekend voor? Dat kan kloppen, want net als bij de herinterpretatie van de Favorit stond hij in voor het interieur van deze nieuwe 1000 MBX. Antti Savio nam dan weer het koetswerk van de Tsjechische coupé voor zijn rekening. Deze laatste heeft trouwens al een indrukwekkend palmares binnen het designteam van Skoda. Zo werkte hij mee aan meerdere projecten, waaronder de Vision O concept, en ontwierp hij verschillende velgencollecties voor het merk. Eén daarvan draagt zelfs zijn naam!

Rode Skoda 1000 MB in een garage, met twee mensen leunend uit de ramen.
Advertentie

Elektrische vingeroefening voor het plezier

Helaas is er weinig tot niets bekend over de technische specificaties van deze nieuwe 1000 MBX. Dat is ook logisch, want het gaat hier vooral om een designoefening. Eén ding is echter zeker: hij beschikt niet over dezelfde 988 cc-motor met 42 pk als zijn voorganger, want deze 1000 MBX is volledig elektrisch. Skoda geeft wel aan dat de conceptwagen “voorzien is van luchtvering waarmee de bodemvrijheid kan worden aangepast: laag voor een sportieve look, hoog voor ruw terrein en gemakkelijker inladen”. Handig. Zullen we deze nieuwe Skoda 1000 MBX ooit op de weg zien? We hopen het, maar helaas ziet het daar voorlopig niet naar uit…

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie