all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Voiture A390 bleu sur route de montagne enneigée, avec vue panoramique spectaculaire.","nl":"Blauwe A390 auto op besneeuwde bergweg met spectaculair panorama."}
{"fr":"Intérieur de voiture Alpine A110 avec sièges sport en cuir blanc et bleu.","nl":"Interieur van Alpine A110 auto met sportstoelen in wit en blauw leder."}
1/17

Alpine A390: elektrisch, elegant en exuberant

De Alpine A390 beleeft zijn wereldpremière in Dieppe en slaat de brug tussen elektrisch en sport met een ranke fastback met vierwielaandrijving, boordevol technologie en trouw aan het DNA van het merk. Een rood-wit-blauwe bliksemschicht die klaarstaat om te brullen… in alle stilte.

Geschreven door Pierre-Benoit Sepulchre

27 Mei 2025

Advertentie

Er zijn van die lanceringen die een kantelpunt vormen. Op 27 mei 2025, in Dieppe, waar het hart van Alpine al sinds 1955 klopt, onthult het merk met de gepijlde A zijn eerste elektrische ‘sport fastback’: de A390. Het is de eerste Alpine met vierwielaandrijving, het eerste model van het merk met drie motoren, maar vooral een nieuwe insteek voor een geëlektrificeerde toekomst zonder inbreuk te maken op het rijplezier. Zijn kleine broertje, de A290, ging hem op dat vlak al vooraf. De slogan van de A390 kan in één zin worden samengevat: een racewagen in maatpak.

Design: knipoog naar de Alpine A110

Hij valt al van ver op, met zijn aflopende daklijn, zijn dynamische proporties en zijn achterruit in de vorm van een helmvizier. De productieversie van de A390 blijft trouw aan het concept dat eind 2024 werd voorgesteld. En hoe dichter je erbij komt, hoe meer de A390 zijn subtiliteiten onthult: lichtgevende driehoeken vooraan (de zogenaamde ‘Cosmic Dust’), Alpine-pijlen op de flanken, een schaduwspel op de sculpturale flanken en zijn geïntegreerde spoiler. Een gelaagd design waarin elk detail aerodynamische elegantie uitstraalt. De velgen (tot 21 inch) nemen Alpine’s typische sneeuwvlokdesign over, terwijl het kleurenpalet schommelt tussen strakke soberheid en meer spectaculaire tinten, zoals Alpine Vision Blue of het matte Thunder Grey. Een fastback die inzet op stijl, zonder te overdrijven.

Blauwe Alpine elektrische SUV met panoramisch uitzicht, modern ontwerp, aerodynamische lijnen. Close-up LED-koplamp van blauwe Alpine, modern ontwerp met scherpe lijnen. Blauwe Zeekr A390 elektrische auto op panoramisch terras met stedelijk avondzicht.
Advertentie

Interieur: sportiviteit voor vijf

Het interieur van de Alpine A390 vormt de perfecte balans tussen een racecockpit en een hightech salon. Nappaleer, Alcantara, een middenconsole geïnspireerd op de A110, sportzetels of Sabelt-kuipzetels afhankelijk van de uitvoering, en een multifunctioneel stuur in F1-stijl met twee aluminium knoppen (Recharge in het blauw en Overtake in het rood). Alles is gemaakt om de zintuigen te strelen. Tel daarbij de twee HD-schermen op (12 en 12,3 inch), een hemelbekleding in microvezel, dynamische animaties en een instelbare sfeerverlichting, en je krijgt een even visuele als tactiele ervaring aan boord.

Modern interieur van de Alpine A110 met geavanceerd touchscreen bij zonsondergang.
Advertentie

Hoe krachtig is de Alpine A390?

Onder de motorkap, of eerder in de bodem, huisvest de Alpine A390 drie elektromotoren. Eentje vooraan en twee op de achteras. Dat geeft hem een intelligente vierwielaandrijving en een actieve vectoriële koppelverdeling achteraan (Alpine Active Torque Vectoring) die het rijden even precies als instinctief moet maken. Het resultaat? 400 pk voor de GT-versie, 470 pk voor de GTS, en een 0-100 km/u in 3,9 seconden in het beste geval. Sensaties gegarandeerd, dus, ook al gebeurt het allemaal in stilte.

Blauwe elektrische A390 auto op bergweg, met sneeuw en rotsen op de achtergrond. Oplaadpoort van een blauwe Alpine elektrische auto, detail van laadpunt. Middenconsole met koolstofvezelafwerking van de hypercar McLaren 750S.
Advertentie

Technologie die het rijden ondersteunt

Niets werd aan het toeval overgelaten: de adaptieve cruisecontrol heeft een functie om meer aan een kant van de rijstrook te rijden, er is een noodremhulp voor- en achteraan, semi-autonoom rijden… en zelfs een ‘My Safety’-knop om alles in één beweging in te stellen naar wens. De A390 biedt vijf rijmodi, waaronder een Track-modus en een One Pedal-modus, om het regeneratief remmen naar hartenlust te kunnen inzetten. En voor aspirant-racepiloten wordt Alpine Telemetrics je nieuwe persoonlijke coach, met realtime gegevens, uitdagingen om te behalen en rijtips van de testpiloten van het merk.

Blauwe Alpine elektrische auto op een besneeuwde bergweg met bewolkte toppen.
Advertentie

Devialet streelt je oren

Bij Alpine wordt er niet enkel hard gewerkt bij de ophangingsafdeling. Om de trommelvliezen eveneens te stimuleren, heeft het merk opnieuw de handen ineengeslagen met Devialet. Het resultaat? 13 luidsprekers, 850 watt, een subwoofer van 224 mm en een ruimtelijke geluidsweergave die rekening houdt met de bochten. Met het XtremeSound-systeem (standaard op de GTS) krijg je een meeslepende SPACE-modus die een bijna filmische dimensie geeft aan het interieur. De muziek heeft een rijke klank, stemmen zijn kristalhelder en de kunstmatige motorgeluiden (Sport of Daily) doen hun best om je kippenvel te bezorgen…

Achterkant van Alpine A390 GTS auto met wolkenluchtreflectie, sportief ontwerp. Witte leren stoel van een Alpine met geborduurd logo op de hoofdsteun.
Advertentie

Alpine A390 GT of GTS, aan jou de keuze

Voorlopig is de Alpine A390 beschikbaar in twee versies: de GT met 400 pk, 20-inch velgen, verwarmde sportzetels en Devialet-audio; en de GTS, die de lat nog hoger legt met zijn 470 pk, zijn 21-duimsvelgen, kuipzetels met massagefunctie, XtremeSound, Alpine Telemetrics Expert en zijn geavanceerde rijhulpmiddelen. In beide gevallen wordt de belofte waargemaakt: de A390 vervangt de A110 niet, hij vergezelt hem en geeft hem een alter ego dat veelzijdiger en praktischer is, met meer technologie, maar dat net zo opwindend belooft te zijn.

Wanneer komt de Alpine A390 uit?

De eerste klanten kunnen hun nieuwe A390 bestellen via de Alpine A390 Première, twee weken voor de bestellingen in het vierde kwartaal van 2025 opengaan. Hoeveel de Alpine A390 zal kosten? De verkoopprijzen van de wagen zijn nog niet officieel bevestigd. Maar de prijzen zouden rond de 65.000 tot 76.000 euro moeten schommelen.

Pierre-Benoit
							Sepulchre

Pierre-Benoit Sepulchre

Advertentie