Er zijn van die lanceringen die een kantelpunt vormen. Op 27 mei 2025, in Dieppe, waar het hart van Alpine al sinds 1955 klopt, onthult het merk met de gepijlde A zijn eerste elektrische ‘sport fastback’: de A390. Het is de eerste Alpine met vierwielaandrijving, het eerste model van het merk met drie motoren, maar vooral een nieuwe insteek voor een geëlektrificeerde toekomst zonder inbreuk te maken op het rijplezier. Zijn kleine broertje, de A290, ging hem op dat vlak al vooraf. De slogan van de A390 kan in één zin worden samengevat: een racewagen in maatpak.
Design: knipoog naar de Alpine A110
Hij valt al van ver op, met zijn aflopende daklijn, zijn dynamische proporties en zijn achterruit in de vorm van een helmvizier. De productieversie van de A390 blijft trouw aan het concept dat eind 2024 werd voorgesteld. En hoe dichter je erbij komt, hoe meer de A390 zijn subtiliteiten onthult: lichtgevende driehoeken vooraan (de zogenaamde ‘Cosmic Dust’), Alpine-pijlen op de flanken, een schaduwspel op de sculpturale flanken en zijn geïntegreerde spoiler. Een gelaagd design waarin elk detail aerodynamische elegantie uitstraalt. De velgen (tot 21 inch) nemen Alpine’s typische sneeuwvlokdesign over, terwijl het kleurenpalet schommelt tussen strakke soberheid en meer spectaculaire tinten, zoals Alpine Vision Blue of het matte Thunder Grey. Een fastback die inzet op stijl, zonder te overdrijven.



Interieur: sportiviteit voor vijf
Het interieur van de Alpine A390 vormt de perfecte balans tussen een racecockpit en een hightech salon. Nappaleer, Alcantara, een middenconsole geïnspireerd op de A110, sportzetels of Sabelt-kuipzetels afhankelijk van de uitvoering, en een multifunctioneel stuur in F1-stijl met twee aluminium knoppen (Recharge in het blauw en Overtake in het rood). Alles is gemaakt om de zintuigen te strelen. Tel daarbij de twee HD-schermen op (12 en 12,3 inch), een hemelbekleding in microvezel, dynamische animaties en een instelbare sfeerverlichting, en je krijgt een even visuele als tactiele ervaring aan boord.

Hoe krachtig is de Alpine A390?
Onder de motorkap, of eerder in de bodem, huisvest de Alpine A390 drie elektromotoren. Eentje vooraan en twee op de achteras. Dat geeft hem een intelligente vierwielaandrijving en een actieve vectoriële koppelverdeling achteraan (Alpine Active Torque Vectoring) die het rijden even precies als instinctief moet maken. Het resultaat? 400 pk voor de GT-versie, 470 pk voor de GTS, en een 0-100 km/u in 3,9 seconden in het beste geval. Sensaties gegarandeerd, dus, ook al gebeurt het allemaal in stilte.



Technologie die het rijden ondersteunt
Niets werd aan het toeval overgelaten: de adaptieve cruisecontrol heeft een functie om meer aan een kant van de rijstrook te rijden, er is een noodremhulp voor- en achteraan, semi-autonoom rijden… en zelfs een ‘My Safety’-knop om alles in één beweging in te stellen naar wens. De A390 biedt vijf rijmodi, waaronder een Track-modus en een One Pedal-modus, om het regeneratief remmen naar hartenlust te kunnen inzetten. En voor aspirant-racepiloten wordt Alpine Telemetrics je nieuwe persoonlijke coach, met realtime gegevens, uitdagingen om te behalen en rijtips van de testpiloten van het merk.

Devialet streelt je oren
Bij Alpine wordt er niet enkel hard gewerkt bij de ophangingsafdeling. Om de trommelvliezen eveneens te stimuleren, heeft het merk opnieuw de handen ineengeslagen met Devialet. Het resultaat? 13 luidsprekers, 850 watt, een subwoofer van 224 mm en een ruimtelijke geluidsweergave die rekening houdt met de bochten. Met het XtremeSound-systeem (standaard op de GTS) krijg je een meeslepende SPACE-modus die een bijna filmische dimensie geeft aan het interieur. De muziek heeft een rijke klank, stemmen zijn kristalhelder en de kunstmatige motorgeluiden (Sport of Daily) doen hun best om je kippenvel te bezorgen…


Alpine A390 GT of GTS, aan jou de keuze
Voorlopig is de Alpine A390 beschikbaar in twee versies: de GT met 400 pk, 20-inch velgen, verwarmde sportzetels en Devialet-audio; en de GTS, die de lat nog hoger legt met zijn 470 pk, zijn 21-duimsvelgen, kuipzetels met massagefunctie, XtremeSound, Alpine Telemetrics Expert en zijn geavanceerde rijhulpmiddelen. In beide gevallen wordt de belofte waargemaakt: de A390 vervangt de A110 niet, hij vergezelt hem en geeft hem een alter ego dat veelzijdiger en praktischer is, met meer technologie, maar dat net zo opwindend belooft te zijn.
Wanneer komt de Alpine A390 uit?
De eerste klanten kunnen hun nieuwe A390 bestellen via de Alpine A390 Première, twee weken voor de bestellingen in het vierde kwartaal van 2025 opengaan. Hoeveel de Alpine A390 zal kosten? De verkoopprijzen van de wagen zijn nog niet officieel bevestigd. Maar de prijzen zouden rond de 65.000 tot 76.000 euro moeten schommelen.