Je hebt het misschien niet gemerkt, maar het is al sinds 2021 geleden dat DS nog een nieuw model heeft gelanceerd. Dat was de DS 4, die sindsdien zelfs al een facelift heeft gekregen. Het heeft vier lange jaren geduurd, deels door de besparingsmaatregelen van voormalig Stellantis-baas Carlos Tavares, maar het wachten is eindelijk voorbij. De DS N°8, die in wereldpremière ging op het Autosalon van Brussel in januari, maakt indruk met zijn autonomie van 750 km en zijn bijzondere design, vooral voor het interieur. Maar voelt hij ook aan als meer dan een opgefleurde Peugeot E-3008? Vroom.be trok naar Zwitserland om deze ‘Franse premium’ te ontdekken.
Design DS Automobiles DS 8
Eerste indruk: de DS N°8 ziet er best elegant uit in het echt. Of het nu een hoge berline of eerder een lage SUV-coupé is, weten we nog steeds niet. Het Franse merk spreekt eerder over dat eerste. Hoe dan ook maakt het model vooraan indruk met zijn complexe lichtsignatuur, die niet enkel uit de acht LED-stipjes bestaat in de koplampen zelf (inderdaad, een verwijzing naar het modelnummer), maar ook met zijn V-vormige ‘slagtanden’ en zijn verlichte ‘spijlen’ in de afgesloten grille.
Het profiel is vrij uitgestrekt en onderscheidt zich met zijn verzonken deurgrepen (achteraan zitten ze verstopt in de C-stijl) en zijn ‘zwevende’ dak, dat uitmondt op een subtiele spoiler. Achteraan zien we opnieuw verticale elementen terug in de lichtsignatuur, die het model tot op honderden meters afstand herkenbaar moeten maken in het donker. De aerodynamische velgen (19 tot 21 inch), met een tweekleurig design om ze niet te ‘plat’ te doen ogen, maken de look af.
Vele kleine beetjes
En het zijn niet enkel de velgen die bijdragen tot de relatief lage Cx-waarde van 0,24 voor de DS N°8, waarmee hij trouwens een stuk gestroomlijnder is dan zijn neef, de Peugeot E-3008. Die kofferspoiler, waar we het eerder over hadden, zorgt op zijn eentje bijvoorbeeld al voor 12 km extra autonomie, of zelfs 15 km op de snelweg! En zo kunnen we nog even doorgaan: de afsluitbare lamellen in de neus? 18 km extra WLTP-rijbereik. De ‘Lightblades’ voor- en achteraan, die de verticale elementen vormen in de lichtsignatuur? Samen goed voor nog eens 12 km autonomie. De vlakke bodem voegt daar nog eens 14 km aan toe. Allemaal elementen die nodig waren om de WLTP-autonomie tot 750 km op te drijven, opnieuw op vraag van… Carlos Tavares.
Bijzonder interieur in de DS N°8
Toch is het meest bijzondere aan de DS N°8 vooral zijn interieur. Daar heeft het merk zich laten inspireren op de nautische wereld, wat je vooral merkt aan het stuurwiel. Dat lijkt meer op een roer van een schip dan op een typisch autostuur! Hoe het aanvoelt, vertellen we hieronder nog wel. Maar het zet in ieder geval de toon voor een interieur dat erg bijzonder oogt, zonder onhandig te zijn in gebruik. De materialen zijn over het algemeen mooi, met diverse kleurenopties, zelfs in het eerste uitrustingsniveau Pallas. Maar dan zijn sommige elementen, waaronder de bijzondere omlijsting van de luidsprekers, gemaakt uit hard plastic. Je moet upgraden naar de duurdere versies om daar metaal te krijgen, wat jammer is.
Beleving DS Automobiles DS 8
Even praktisch: de DS N°8 zit in het D-segment, maar zit qua afmetingen bijna een segment hoger: 4,82 m lang, 1,90 m breed en 1,58 m hoog, op een wielbasis van 2,90 m. Dat zorgt voor veel koffervolume: 620 liter voor de FWD-versies en 580 liter voor de AWD, uitbreidbaar tot respectievelijk 1.873 of 1.834 liter met de achterbank neergeklapt (in drie delen). De DS N°8 kan ook tot 1,6 ton trekken en weegt zelf 2.132 tot 2.289 kilo, zonder bestuurder.
Teleurstellende achterbank
Daarmee zijn alle cijfers uit de weg, maar hoe zit het qua binnenruimte in de DS N°8? Eerlijk gezegd valt dat een beetje tegen voor een auto van dit formaat. Vooraan zit je goed, met comfortabele zetels die je optioneel zelfs kunnen masseren en warme lucht in je nek kunnen blazen (net als bij de cabrio’s van Mercedes!). Maar je hebt ook niet het gevoel dat je zwemt in de ruimte: de zitpositie is redelijk hoog, het dak is vrij laag en je kan je benen niet helemaal strekken vooraan.
Het is echter vooral de achterbank die teleurstelt. Achter een lange bestuurder of passagier is er simpelweg niet voldoende plaats voor volwassenen. Boven de 1,80 m kom je zelfs met je hoofd tegen het plafond te zitten, ondanks de belofte van DS dat er veel aandacht is gegaan naar de hoofdruimte achteraan. Een troost: de passagiers achteraan kunnen wel genieten van een verwarmbare én geventileerde achterbank, maar een verschuifbare of kantelbare bank heeft de DS N°8 dan weer niet. Dit is dus geen auto om je in te laten rijden, ondanks het feit dat de Franse president Macron een N°8 heeft gekregen als dienstwagen.
Voelt (bijna) niet meer aan als een Peugeot of Citroën
Qua digitale ervaring kon het bijna niet anders dat de DS N°8 veel elementen over moest nemen van de andere modellen in de groep. Toch is dat niet zo’n afknapper meer. Het nieuwste infotainmentsysteem van Stellantis, dat hier op een erg breed en haarscherp aanraakscherm van 16 inch draait, is redelijk logisch opgebouwd en reageert ook snel genoeg. De belangrijkste functies zijn snel terug te vinden, en de rijhulpsystemen kan je met één lange druk op de knop uitschakelen. Dat doen niet veel merken beter!
Nog iets waar DS vroeger slecht mee scoorde: een onlogische plaatsing van de knoppen, die vaak ook nog eens geleend waren van Peugeot of Citroën. Dat doet de DS N°8 beter, want de raamknoppen zitten gewoon in de deur, waar je ze verwacht. Op de middenconsole heeft het merk gekozen voor fijne toetsen voor de rijmodi, het volume en een home-knop voor het infotainment. In het ‘dek’ van de middenconsole, om in de nautische wereld te blijven, vind je nog een grote opbergruimte en een afsluitbaar vak voor de bekerhouders en USB-aansluitingen terug. Ook handig: de bediening van het head-up display zit gewoon in de schakelaar van de zijspiegels. Qua ergonomie is dit misschien wel het beste werk van DS tot nu toe.