of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Yeelen Möller

16 JUN 2025

Test: DS N°8, echte Franse premium?

DS Automobiles heeft eindelijk een nieuw vlaggenschip. De ‘Numéro 8’ is volledig elektrisch en houdt het midden tussen SUV en berline, maar is hij goed genoeg om de Duitsers aan te pakken?

{"fr":"DS 4 roulant sur route sinueuse entourée de forêts verdoyantes.","nl":"DS 4 rijdend op kronkelende weg omringd door groene bossen."}
{"fr":"Citroën C5 X roulant sur route de campagne, colline verdoyante en arrière-plan.","nl":"Citroën C5 X rijdt op plattelandsweg met groene heuvels op de achtergrond."}

"De DS N°8 legt de lat hoger voor het Franse merk en maakt indruk met zijn design en autonomie. Maar door zijn krappe achterbank is het niet de allerbeste reiswagen."

Je hebt het misschien niet gemerkt, maar het is al sinds 2021 geleden dat DS nog een nieuw model heeft gelanceerd. Dat was de DS 4, die sindsdien zelfs al een facelift heeft gekregen. Het heeft vier lange jaren geduurd, deels door de besparingsmaatregelen van voormalig Stellantis-baas Carlos Tavares, maar het wachten is eindelijk voorbij. De DS N°8, die in wereldpremière ging op het Autosalon van Brussel in januari, maakt indruk met zijn autonomie van 750 km en zijn bijzondere design, vooral voor het interieur. Maar voelt hij ook aan als meer dan een opgefleurde Peugeot E-3008? Vroom.be trok naar Zwitserland om deze ‘Franse premium’ te ontdekken.

Advertentie
Advertentie

Design

Eerste indruk: de DS N°8 ziet er best elegant uit in het echt. Of het nu een hoge berline of eerder een lage SUV-coupé is, weten we nog steeds niet. Het Franse merk spreekt eerder over dat eerste. Hoe dan ook maakt het model vooraan indruk met zijn complexe lichtsignatuur, die niet enkel uit de acht LED-stipjes bestaat in de koplampen zelf (inderdaad, een verwijzing naar het modelnummer), maar ook met zijn V-vormige ‘slagtanden’ en zijn verlichte ‘spijlen’ in de afgesloten grille. 

Het profiel is vrij uitgestrekt en onderscheidt zich met zijn verzonken deurgrepen (achteraan zitten ze verstopt in de C-stijl) en zijn ‘zwevende’ dak, dat uitmondt op een subtiele spoiler. Achteraan zien we opnieuw verticale elementen terug in de lichtsignatuur, die het model tot op honderden meters afstand herkenbaar moeten maken in het donker. De aerodynamische velgen (19 tot 21 inch), met een tweekleurig design om ze niet te ‘plat’ te doen ogen, maken de look af.

Vele kleine beetjes

En het zijn niet enkel de velgen die bijdragen tot de relatief lage Cx-waarde van 0,24 voor de DS N°8, waarmee hij trouwens een stuk gestroomlijnder is dan zijn neef, de Peugeot E-3008. Die kofferspoiler, waar we het eerder over hadden, zorgt op zijn eentje bijvoorbeeld al voor 12 km extra autonomie, of zelfs 15 km op de snelweg! En zo kunnen we nog even doorgaan: de afsluitbare lamellen in de neus? 18 km extra WLTP-rijbereik. De ‘Lightblades’ voor- en achteraan, die de verticale elementen vormen in de lichtsignatuur? Samen goed voor nog eens 12 km autonomie. De vlakke bodem voegt daar nog eens 14 km aan toe. Allemaal elementen die nodig waren om de WLTP-autonomie tot 750 km op te drijven, opnieuw op vraag van… Carlos Tavares.

Bijzonder interieur in de DS N°8

Toch is het meest bijzondere aan de DS N°8 vooral zijn interieur. Daar heeft het merk zich laten inspireren op de nautische wereld, wat je vooral merkt aan het stuurwiel. Dat lijkt meer op een roer van een schip dan op een typisch autostuur! Hoe het aanvoelt, vertellen we hieronder nog wel. Maar het zet in ieder geval de toon voor een interieur dat erg bijzonder oogt, zonder onhandig te zijn in gebruik. De materialen zijn over het algemeen mooi, met diverse kleurenopties, zelfs in het eerste uitrustingsniveau Pallas. Maar dan zijn sommige elementen, waaronder de bijzondere omlijsting van de luidsprekers, gemaakt uit hard plastic. Je moet upgraden naar de duurdere versies om daar metaal te krijgen, wat jammer is.

Beleving

Even praktisch: de DS N°8 zit in het D-segment, maar zit qua afmetingen bijna een segment hoger: 4,82 m lang, 1,90 m breed en 1,58 m hoog, op een wielbasis van 2,90 m. Dat zorgt voor veel koffervolume: 620 liter voor de FWD-versies en 580 liter voor de AWD, uitbreidbaar tot respectievelijk 1.873 of 1.834 liter met de achterbank neergeklapt (in drie delen). De DS N°8 kan ook tot 1,6 ton trekken en weegt zelf 2.132 tot 2.289 kilo, zonder bestuurder.

Teleurstellende achterbank

Daarmee zijn alle cijfers uit de weg, maar hoe zit het qua binnenruimte in de DS N°8? Eerlijk gezegd valt dat een beetje tegen voor een auto van dit formaat. Vooraan zit je goed, met comfortabele zetels die je optioneel zelfs kunnen masseren en warme lucht in je nek kunnen blazen (net als bij de cabrio’s van Mercedes!). Maar je hebt ook niet het gevoel dat je zwemt in de ruimte: de zitpositie is redelijk hoog, het dak is vrij laag en je kan je benen niet helemaal strekken vooraan. 

Het is echter vooral de achterbank die teleurstelt. Achter een lange bestuurder of passagier is er simpelweg niet voldoende plaats voor volwassenen. Boven de 1,80 m kom je zelfs met je hoofd tegen het plafond te zitten, ondanks de belofte van DS dat er veel aandacht is gegaan naar de hoofdruimte achteraan. Een troost: de passagiers achteraan kunnen wel genieten van een verwarmbare én geventileerde achterbank, maar een verschuifbare of kantelbare bank heeft de DS N°8 dan weer niet. Dit is dus geen auto om je in te laten rijden, ondanks het feit dat de Franse president Macron een N°8 heeft gekregen als dienstwagen.

Voelt (bijna) niet meer aan als een Peugeot of Citroën

Qua digitale ervaring kon het bijna niet anders dat de DS N°8 veel elementen over moest nemen van de andere modellen in de groep. Toch is dat niet zo’n afknapper meer. Het nieuwste infotainmentsysteem van Stellantis, dat hier op een erg breed en haarscherp aanraakscherm van 16 inch draait, is redelijk logisch opgebouwd en reageert ook snel genoeg. De belangrijkste functies zijn snel terug te vinden, en de rijhulpsystemen kan je met één lange druk op de knop uitschakelen. Dat doen niet veel merken beter! 

Nog iets waar DS vroeger slecht mee scoorde: een onlogische plaatsing van de knoppen, die vaak ook nog eens geleend waren van Peugeot of Citroën. Dat doet de DS N°8 beter, want de raamknoppen zitten gewoon in de deur, waar je ze verwacht. Op de middenconsole heeft het merk gekozen voor fijne toetsen voor de rijmodi, het volume en een home-knop voor het infotainment. In het ‘dek’ van de middenconsole, om in de nautische wereld te blijven, vind je nog een grote opbergruimte en een afsluitbaar vak voor de bekerhouders en USB-aansluitingen terug. Ook handig: de bediening van het head-up display zit gewoon in de schakelaar van de zijspiegels. Qua ergonomie is dit misschien wel het beste werk van DS tot nu toe.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De DS N°8 is altijd elektrisch, al staat hij wel op het multi-energieplatform STLA Medium, net als de Peugeot 3008/5008 en de Opel Grandland. Er zijn drie motorisaties verkrijgbaar, waarvan de motoren en batterijen wel overeenkomen met de andere modellen op het platform, maar dan in een iets andere configuratie.

DS N°8 FWD Long Range met 750 km autonomie!

De basisversie is de FWD Standard Range, met 169 kW (230 pk), 73,7 kWh en een WLTP-autonomie van 550 km. Een trapje hoger staat de FWD Long Range, met 180 kW (245 pk), een 97,2 kWh grote batterij en een rijbereik van maar liefst 750 km. Aan de top van het gamma staat de AWD Long Range, met dezelfde batterij, maar met een extra motor op de achteras voor een totaal van 257 kW (350 pk) en een autonomie van 688 km. Daarmee onderscheidt de DS N°8 zich van de modellen van Peugeot en Opel, die de grote batterij enkel met voorwielaandrijving kunnen krijgen.

De prestaties zijn in alle gevallen correct: de sprint van 0 tot 100 km/u duurt 5,4 (AWD Long Range) tot 7,8 seconden (FWD Long Range) en de topsnelheid is in alle gevallen begrensd op 190 km/u. Maar de DS N°8 gooit natuurlijk hoge ogen met zijn maximale autonomie van 750 km, waarmee hij aan de top staat van zijn segment - toch tot de nieuwe BMW iX3 met tot 800 km autonomie op de markt komt. DS belooft bovendien meer dan 500 km echte range op de snelweg, ook als je gewoon de limiet rijdt. Met andere woorden: als de batterij leeg is tijdens een lange rit, ben je echt wel toe aan pauze. En maar goed ook, want met een maximaal snellaadvermogen van 160 kW (20-80% in 27 minuten) vestigt de DS N°8 geen records.

Niet enkel comfortabel

Dat is de theorie. Hoe zit het in de praktijk? Je zou verwachten dat de DS N°8 vooral erg comfortabel is, en dat is ook het geval, zowel met de standaardophanging als met de ‘DS Active Scan Suspension’, die het wegdek scant op oneffenheden en de gestuurde dempers op tijd laat verstijven of net versoepelen, afhankelijk van de omstandigheden. En het systeem werkt goed: in de Comfort-rijmodus zijn drempels niet meer dan zachte kussentjes op het wegdek.

Maar er is ook een Sport-modus, en dan krijg je veel meer koetswerkcontrole. Je kan de DS N°8 echt aan een heel stevig tempo de bocht ingooien, en hij geeft geen krimp. De besturing is scherp en de voortrein reageert goed op commando’s, al zitten de voorbanden van de FWD-versies wel sneller aan hun limiet. In de AWD zorgen de aangedreven achterwielen mee voor een feilloze tractie, met stevige hernemingen, waardoor inhalen of een bocht uitaccelereren vliegensvlug gaat. En dat bijzondere, kruisvormige stuur(tje) van de DS N°8? Dat heeft ons helemaal niet gestoord! Er zitten nog steeds uitstulpingen op ‘kwart na negen’ waarmee je een goede stuurpositie hebt in de bochten. En voor het cruisen op de snelweg liggen je handen goed tegen de bovenste of onderste spaken. Hadden we al gezegd dat de ergonomie in de DS N°8 beter is dan hij lijkt?

Reële autonomie van de DS N°8?

En wat is de reële autonomie van de DS N°8 Long Range? Toegegeven, die 750 km zal je enkel in de beste omstandigheden kunnen halen. Maar de belofte van meer dan 500 km op de snelweg is niet gelogen. Ons verbruik tijdens deze eerste test, waarbij we meer dan 200 km hebben gereden, en soms echt aan een heel stevig tempo, kwam uit op ongeveer 17 kWh/100 km. Dat levert een actieradius op van zo’n 550 km. Laat ons zeggen dat je minstens 500 km, en zonder al te veel snelweg zelfs 600 km kan rijden op een volle batterij in de DS N°8. ‘Range anxiety’ of laadpaalstress is daarmee totaal geen issue meer.

 

Prijs

Hoeveel kost de DS N°8 2025 in België?

De DS N°8 is het nieuwe vlaggenschip van het Franse merk, en neemt daarmee de plaats in van de DS 9, die stilletjes uit het gamma is verdwenen. De prijzen zijn dan ook echt ‘premium’: vanaf 59.200 euro voor de DS N°8 FWD Standard Range in de Pallas-uitvoering. Voor de FWD Long Range betaal je minstens 63.600 euro. De AWD Long Range is er pas vanaf de luxere ‘Étoile’-versie en kost minstens 75.400 euro. Bovenaan het gamma staat de Jules Verne-editie, een uitvoering geïnspireerd op het werk van de Franse auteur, die jaarlijks wordt vervangen door een andere collectie. De DS N°8 Jules Verne is er enkel als Long Range en kost 77.400 (FWD) tot 81.400 euro.

De standaarduitrusting van de DS N°8 is gelukkig erg uitgebreid, en een upgrade naar het Étoile-niveau is geen must. Er zijn maar enkele losse opties, waaronder een trekhaak, een tweekleurige lak en een groot panoramadak (dat niet verduisterbaar is…). Interessanter zijn de optiepakketten: het Absoluut Comfort Pack geeft je geventileerde massagezetels, het uitstekende Focal 3D HiFi-systeem en een verwarmde voorruit en stuurwiel. Dat is een aanrader, ook al kost het 2.500 euro. Verder zijn er nog het Tech Pack en het Absoluut Tech Pack (1.600 of 2.500 euro), die zaken als een head-up display en extra rijhulpsystemen toevoegen.

Hoe dan ook blijf je, met de uitrusting meegerekend, onder de prijs van een equivalente Duitser of Zweed. DS ziet de BMW i4, Audi Q6 (Sportback) e-tron en de Polestar 4 als voornaamste rivalen. De orderboeken zijn nu open en de eerste exemplaren van de DS N°8 worden in september 2025 geleverd.

Verdict

Er is eigenlijk maar één groot minpunt aan de DS N°8: zijn krappe achterbank. Verder is het een knap gelijnde, comfortabele maar ook dynamische en efficiënte crossover die indruk maakt met zijn autonomie. Je moet een beetje fan zijn van ‘iets anders’, zeker als je naar het interieur kijkt, maar de ‘Numéro 8’ heeft alles in zich om mee te strijden in het premiumsegment. Of de klanten en leasemaatschappijen daar hetzelfde over zullen denken, valt echter nog te bezien…

Advertentie
Advertentie