Jean-Francois Christiaens

5 NOV 2024

Test: Opel Grandland Electric, grootheidswaanzin?

De Opel Grandland schakelt een versnelling hoger: de tweede generatie is groter, technologischer en meer geëlektrificeerd. Een alternatief met een wat meer neutrale stijl dan zijn neefjes, de Peugeot 3008 en 5008?

"Net als zijn voorganger is de nieuwe Grandland een klassieker alternatief voor de Peugeot 3008. Hij heeft een meer neutrale stijl, maar is ook comfortabeler en ruimer."

Sinds Opel eind 2017 in handen kwam van de Franse PSA-groep, heeft het Duitse merk gebruik gemaakt van de technische basis van de Peugeot 3008 om een middelgrote SUV aan zijn catalogus toe te voegen. Dit model stond oorspronkelijk bekend als de Grandland X, maar verloor zijn ‘X’ bij de facelift en werd gepositioneerd als een klassiek alternatief voor de meer uitgesproken Franse SUV. Deze nieuwe versie van de Grandland, nog steeds geproduceerd in de fabriek van Eisenach in Duitsland, volgt dezelfde lijn. Maar de schaal is intussen veranderd. Net als Peugeot maakt Opel nu deel uit van de gigantische Stellantis-groep, ontstaan uit de fusie tussen PSA en FCA. De nieuwe Grandland wordt, net als de nieuwe 3008, gebouwd op het STLA Medium-platform van deze transatlantische reus, en biedt in 2024 een veelzijdig aanbod: mildhybride, plug-inhybride en de hier geteste volledig elektrische versie. Bovendien dwingt de komst van de nieuwe Frontera in het Opel-gamma de Grandland om flink in formaat toe te nemen.

Advertentie
Advertentie

Design

+17,5 cm

Opel heeft zijn SUV-familie herzien en biedt nu drie modellen aan. De Mokka (4,15 m), die recent nog een facelift kreeg, is de compacte stadsoptie. De nieuwe Frontera (4,38 m) is nu de veelzijdige keuze, ook verkrijgbaar met 7 zitplaatsen. Om te vermijden dat de Grandland de Frontera in de weg zit, is hij aanzienlijk gegroeid. Hij wint 17,5 cm in de lengte en meet nu 4,65 m, met ook 5 cm extra in de breedte. Ondanks deze extra ruimte is de Grandland niet beschikbaar met 7 zitplaatsen; voor grote gezinnen blijft de Frontera de aangewezen keuze. Het nieuwe formaat van de Grandland moet zijn positionering als een meer premium SUV benadrukken.

Lichtgevende Blitz

Deze premium positionering komt tot uiting in de lichtsignatuur van de Grandland. Het is het eerste Opel-model met een verlicht Blitz-embleem aan de voorkant, dat debuteerde op het Experimental-concept van vorig jaar. Ook voor het eerst worden de Opel-letters op de achterzijde verlicht. Naast deze esthetische details is de nieuwe Grandland uitgerust met de nieuwste generatie van Opels Intelli-Lux HD-matrixverlichting. Dit high-end verlichtingssysteem telt meer dan 50.000 lichtelementen (51.200 om precies te zijn, 25.600 per kant), waardoor het een hoge resolutie lichtverdeling biedt die kan concurreren met de premiummerken.

Weg met chroom

Op stilistisch vlak markeert de nieuwe Grandland ook het einde van het gebruik van chroom bij Opel. De naam "GRANDLAND" verschijnt niet meer in verchroomde letters, maar is ingetogen gegraveerd in het midden van de achterklep. Ook de chromen strips op de zijkanten zijn verdwenen en omlijsten niet langer de zijramen zoals voorheen.

Verder springt het premium karakter van de nieuwe Grandland in het oog door het exclusieve gebruik van grote velgen. Standaard staat de Grandland op 19-inch wielen, met de mogelijkheid om optioneel 20 inch te kiezen voor 500 euro extra.

Klassiek en in balans

Meer algemeen kiest deze Grandland voor gladde oppervlakken en een eerder klassieke vormgeving. Het model oogt daarmee meer tijdloos en klassiek dan zijn neef, de Peugeot 3008. Die laatste heeft nu immers een fastback-SUV-stijl met een opvallende, aflopende achterzijde. Met zijn royale lengte van 4,65 m en breedte van 1,93 m is de Opel daarnaast ruimer dan zijn Franse tegenhanger (4,54 m op 1,89 m). De Grandland positioneert zich daarmee slim tussen de 3008 en de grotere 5008 (4,79 m).

Beleving

Pixel Box

Het klassieke karakter van de Opel Grandland in vergelijking met zijn Franse neven valt meteen op zodra je instapt. Waar de Peugeot SUV’s voor een futuristisch cockpitgevoel gaan, kiest de Opel voor een conventionele look. De middenconsole is nog steeds vrij robuust, maar eenvoudiger vormgegeven met grote opbergruimtes die gemakkelijk toegankelijk zijn voor de voorpassagiers. Aan de basis vinden we de “Pixel Box”: een klein vak voor je smartphone met een doorschijnende afdekking. Hiermee kan je de laadstatus van je telefoon in de gaten houden, zelfs met het klepje dicht. De Grandland biedt in totaal maar liefst 36 liter opbergruimte in het interieur dankzij grote en talrijk aanwezige vakken.

10 + 10 of 16 inch

In tegenstelling tot de gebogen schermen en kleine stuurwielen bij Peugeot, blijft de Opel Grandland trouw aan een klassiek dashboard. Het digitale instrumentenpaneel bestaat uit een helder 10-inch scherm dat alle basisinformatie toont. Dit kan worden aangevuld met een groot head-up display (1.700 euro met Tech Plus-pack op de GS).

Centraal op het dashboard is er een touchscreen van 10 inch (standaard op Edition) of 16 inch (standaard op de GS of 1.300 euro in het Tech Pack op de Edition). Beide schermen ondersteunen draadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. De grotere tablet biedt echter ook toegang tot navigatie met live-updates en spraakbesturing via ChatGPT. Als je fan bent van dit soort geconnecteerde diensten, kan het een te overwegen optie zijn bij de aanschaf van een nieuwe Grandland.

Pure sfeer

Opel behoudt fysieke knoppen voor de belangrijkste bedieningselementen, zoals het volume en de temperatuur van de airco. Een welkom detail in een tijd waarin alles via touchscreens gaat! Het grote scherm heeft altijd een zijgedeelte dat de temperatuur weergeeft, dus de dubbele bediening voelt wat overbodig, maar is minder storend dan door submenu’s te moeten bladeren. Bovendien heeft Opel een apart schermgedeelte voor de passagier voorzien. Zo kan die zelfstandig door verschillende menu’s bladeren zonder de bestuurder te storen, tenzij Android Auto of Apple CarPlay in gebruik is, wat dan het volledige scherm benut.

Handig voor nachtelijke ritten: er is een Pure-modus die alleen de essentiële informatie op de schermen weergeeft. Dit beperkt de lichtintensiteit, ideaal in een tijd van overmatige ‘lichtvervuiling’ aan boord.

Comfortabel voor alle inzittenden

De voorstoelen bieden uitstekend comfort en zijn ergonomisch ontworpen met AGR-certificatie. Afhankelijk van de uitrusting zijn ze verwarmd, geventileerd en zelfs uitgerust met een massagefunctie. Ook de achterpassagiers zitten ruim. Ze hebben een gemakkelijke toegang dankzij grote achterdeuren en dankzij de grotere wielbasis hebben ze 20 mm extra beenruimte ten opzichte van de vorige Grandland. Hoewel de verstelbaarheid van de achterbank wat beperkt is, is de royale kofferruimte in 5-zitconfiguratie ruimschoots voldoende, ook zonder verschuifbare bank.

550 liter bagageruimte

Ongeacht de motorisering (ook bij de volledig elektrische modellen) heeft de Opel Grandland een kofferinhoud van 550 liter. Dit is weliswaar iets minder dan een ruime stationwagen zoals de Skoda Octavia Combi (640 liter), maar iets meer dan de Peugeot E-3008 (520 liter). De achterbank is standaard opgedeeld in drie delen (40/20/40), zodat je lange voorwerpen, zoals ski’s, kunt vervoeren zonder comfort op te offeren voor vier inzittenden. In laadconfiguratie, met twee zitplaatsen en de bagage tot aan het dak, heeft de Grandland een maximumcapaciteit van 1.650 liter. Let wel, een elektrisch bediende achterklep is niet standaard, maar enkel verkrijgbaar in een prijzig pakket (1.300 euro op de Edition en 2.100 euro op de GS). Ook ontbreekt een ‘frunk’ onder de motorkap voor bijvoorbeeld de laadkabel of een kleine tas, wat handig was geweest voor extra opbergruimte.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

73 of 82 kWh, met grotere batterijopties in het vooruitzicht

De nieuwe Opel Grandland is nu ook beschikbaar als volledig elektrische variant, simpelweg “Electric” genoemd. Bij de lancering zijn er twee varianten, die technisch vrij gelijkaardig zijn. Beide versies hebben een enkele motor van 157 kW (213 pk) en 345 Nm koppel, met een batterijcapaciteit van 73 of 82 kWh. De WLTP-actieradius varieert van 523 tot 583 km, afhankelijk van de batterij, voor een meerprijs van 1.100 euro voor het grotere pakket.

Op termijn wordt het Electric-gamma uitgebreid, net zoals bij andere modellen op het STLA Medium-platform. Opel belooft alvast een Long Range-variant met een batterij van 97 kWh (netto), die richting een WLTP-actieradius van 700 km gaat.

Middelmatige prestaties

Met een leeggewicht van meer dan 2.100 kg heeft de Grandland Electric zijn 345 Nm en 213 pk goed nodig. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 9 seconden en heeft een topsnelheid van 170 km/u. De prestaties zijn degelijk en ruim voldoende voor dagelijks gebruik, al halen ze niet het niveau van de soms razendsnelle elektrische SUV’s van de concurrentie. Bovendien is de volledige kracht alleen beschikbaar in de Sport-modus of bij een kickdown. De rijervaring blijft echter soepel, met vloeiende acceleraties en een stille cabine.

Comfortabel en stabiel

De vering is een van de sterkste punten van deze Grandland. Opel mikte op een combinatie van uitstekend comfort en stabiliteit bij hoge snelheden, een belangrijke vereiste voor de Duitse markt. Dankzij een extra ventiel in de schokdempers, dat standaard op de elektrische varianten zit, biedt de Grandland een goed uitgebalanceerd rijgedrag. De demping filtert korte schokken – zoals hobbelige wegen of dwarsnaden – maar behoudt zijn stevigheid op lagere frequenties. Dit maakt dat de Grandland stabiel van richting kan wisselen en hoge snelheden aankan zonder aan comfort in te boeten. De demping maakt hem iets minder scherp dan zijn neef, de Peugeot E-3008, maar biedt duidelijk meer comfort voor gezinnen.

Reëel verbruik?

Het is lastig om het werkelijke verbruik in te schatten na deze eerste test, die deels plaatsvond op onbeperkte Duitse autobahns en heuvelachtige buitenwegen rond Frankfurt. Net als bij de Peugeot E-3008 mag je rekenen op een gemiddeld verbruik van zo’n 18 kWh/100 km, dat bij intensiever gebruik kan oplopen naar 20 kWh/100 km. De warmtepomp is bovendien niet standaard, maar een optie van 800 euro, wat het effectieve rijbereik waarschijnlijk beperkt tot ongeveer 350-400 km voor de 73 kWh-versie en 400-450 km voor de 82 kWh-variant.

In beide gevallen kan de Grandland via de ingebouwde lader tot 11 kW opladen aan driefasige AC-laadpalen. Voor snelladen met gelijkstroom accepteren de 400-volt batterijen van de Grandland tot 150 kW, wat toelaat om in ongeveer 30 minuten tot 80% bij te laden.

Prijs

Prijs Opel Grandland Electric 2024

Geen hoofdpijn bij het kiezen: Opel biedt een eenvoudige line-up voor de Grandland 2024. Het model is verkrijgbaar in slechts twee uitrustingsniveaus: Edition en GS. De Edition is de beste keuze voor (zakelijke) klanten die op zoek zijn naar een complete standaarduitrusting tegen een scherpe prijs. De GS heeft een sportievere uitstraling (zwart dak, accenten in “High Gloss Black” en diamantgeslepen velgen) en meer technologische snufjes (zoals een 16-inch touchscreen en Intelli-Lux HD-koplampen). Het prijsverschis tussen deze twee versies is 3.200 euro. De Grandland Electric 73 kWh kost daarmee 46.650 euro als Edition en 49.850 euro als GS. Ter vergelijking: de vergelijkbare Peugeot E-3008 begint bij 48.800 euro voor de Allure en loopt op tot 53.300 euro voor de GT.

De GS-versie is ook als enige beschikbaar met de 82 kWh-batterij en staat daarmee voorlopig bovenaan het Grandland-gamma met een prijs van 50.950 euro, in afwachting van de toekomstige Long Range-versie met een 97 kWh-batterij. Voor de volledigheid: de Grandland mildhybride 48V start bij 36.200 euro en de plug-in hybride versie bij 43.950 euro.

Verdict

De Opel Grandland bevestigt zijn upgrade op alle vlakken met deze nieuwe elektrische uitvoering: in formaat, comfort, uitrusting, ruimte... en prijs. Toch is deze grote SUV nog steeds competitief geprijsd in vergelijking met zijn Franse neef, de Peugeot E-3008. De Grandland biedt daarnaast meer gebruiksgemak, ruimte en een minder uitgesproken stijl.

Ontdek meer inzichten
Opel Arrow-icon
Advertentie
Advertentie