De afgelopen dagen maakten BMW en Mercedes de Belgische prijzen bekend van hun iX3 en GLC EQ. Twee veelbelovende elektrische premium SUV’s die allebei rond de kaap van 70.000 euro starten: 69.900 euro voor de BMW en 72.479 euro voor de Mercedes. Alpine stelt nu zijn nieuwe sportieve elektrische SUV-coupé voor: de A390. En dat vanaf 67.500 euro. Ter vergelijking: de goedkoopste elektrische Porsche Macan start pas bij 85.000 euro.
Lancering van de Alpine A390 in België
Vanaf 4 november 2025 kunnen houders van een “Alpine A390 Première Pass” als eersten hun bestelling plaatsen voor de A390 in GT-uitvoering (400 pk). Zij krijgen voorrang bij levering, die gepland staat eind 2025 of begin 2026.
Andere geïnteresseerden kunnen hun bestelling voor de A390 GT pas plaatsen vanaf 18 november. Voor de krachtigere topversie, de Alpine A390 GTS met 470 pk, zal het wachten zijn tot begin 2026 om te kunnen bestellen. De prijs van deze versie ligt nu al vast: 78.000 euro.



Technische gegevens Alpine A390 GT en GTS
Zowel de GT als de GTS beschikken over dezelfde lithium-ionbatterij van 89 kWh, goed voor een rijbereik van 555 km (503 km met 21-duimsvelgen). Beide versies zijn voorzien van drie elektromotoren (één vooraan en twee achteraan) wat zorgt voor vierwielaandrijving en een actieve koppelverdeling op de achteras (Alpine Active Torque Vectoring).
De A390 GT levert 400 pk/295 kW en 661 Nm, sprint in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. De Alpine A390 GTS verhoogt dat naar 470 pk/345 kW en 824 Nm. Resultaat: een 0-naar-100 tijd van slechts 3,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Prijs Alpine A390 vs Porsche Macan
Met een basisprijs van 67.500 euro biedt de A390 GT prestaties die dicht in de buurt komen van de Porsche Macan 4, waarvan de catalogusprijs in België pas begint bij 90.060 euro. Dat maakt de Alpine maar liefst 22.560 euro goedkoper.
En ook de A390 GTS, geprijsd op 78.000 euro, is nog altijd 19.260 euro goedkoper dan de Porsche Macan 4S.



Opties Alpine A390 2026
Standaard zijn de Alpine A390 GT en GTS al rijk uitgerust. Beide modellen krijgen onder meer een warmtepomp mee. Het grootste verschil zit in de uitrusting van de GTS: sportstoelen van Sabelt in tweekleurig Nappa-leder, verwarmd en met massagefunctie, een Devialet XtremeSound-audiosysteem met 13 luidsprekers, het Driving pack met rijhulpsystemen en het Alpine Telemetrics Expert-systeem. Op de GT zijn deze opties enkel beschikbaar tegen betaling: respectievelijk 2.500 euro, 1.200 euro, 1.200 euro en 500 euro.
Andere opties zijn onder meer een krachtigere 22 kW boordlader (in plaats van 11 kW), geschikt voor driefasige en bidirectionele laadstations, voor 1.500 euro. De V2L-functie (Vehicle-to-Load) is steeds optioneel en kost 400 euro. Wat personalisatie betreft, zijn metallic lakken beschikbaar voor 1.600 euro en de matte kleur Gris Tonnerre voor 3.000 euro. Het dak in diepzwart kost als optie 800 euro.


















