De nieuwe elektrische SUV’s van BMW en Mercedes lijken wel voorbestemd om elkaars aartsrivalen te worden. Want net op het moment dat het Beierse merk de prijzen van zijn iX3 onthult, maakt Mercedes de Belgische tarieven van zijn elektrische GLC bekend! En opnieuw heeft Beieren een licht prijsvoordeel…
Net als zijn rechtstreekse concurrent, de BMW iX3, is de elektrische Mercedes GLC voorlopig enkel te bestellen met één aandrijflijn: de 400 4Matic. Die voorziet de SUV met de ster van twee elektromotoren die samen 360 kW (489 pk) en 800 Nm koppel verdelen over de vier wielen. Daarmee katapulteert hij zijn leeggewicht van 2.535 kg in slechts 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Dankzij de 800V-architectuur kan de Mercedes GLC EQ 400 4Matic laden tot 330 kW, goed voor een laadbeurt van 10 tot 80% in minimaal 22 minuten. Aan een thuislader van 11 kW duurt een volledige laadbeurt daarentegen 10 uur.

Drie uitvoeringen en 713 km rijbereik als optie!
Opnieuw net als zijn rechtstreekse rivaal biedt Mercedes zijn elektrische SUV aan in drie uitvoeringen: standaard, Business Line en AMG Line. De basisversie start vanaf 72.479 euro, terwijl de Business Line 2.060 euro duurder is. De AMG Line doet de elektrische GLC starten vanaf 77.924 euro. Voorlopig is enkel een batterij van 94 kWh beschikbaar. Die levert de Mercedes GLC EQ 400 4Matic een WLTP-rijbereik van maximaal 672 km. Wie de grens van 700 km wil overschrijden, moet kiezen voor de Long Range-versie, die een meerprijs van… 3.461 euro vereist! En dat is niet de enige prijzige verrassing in de optielijst van de elektrische GLC…

Technologie kost (veel) geld aan boord van de Mercedes GLC elektrisch
Standaard komt de elektrische SUV uit Duitsland met een centraal scherm van 14 inch en een digitaal instrumentenpaneel van 10,3 inch. De Superscreen, met een extra 14-inch passagiersscherm, is enkel beschikbaar via het Pack Advanced Plus. Dat optiepakket kost tussen de 3.025 euro en 3.630 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De Hyperscreen, met een doorlopende digitale display van 39,1 inch, is uiteraard nog duurder en vraagt tussen de 4.538 euro en 5.142 euro extra. Goedkopere uitvoeringen en sportievere AMG-versies zullen het gamma ongetwijfeld snel aanvullen, maar wie een elektrische Mercedes GLC wil, zal sowieso diep in de buidel moeten tasten…