Weet je nog, toen Euro NCAP per ongeluk de MGS6 EV voorstelde aan het publiek, nog voor het model officieel werd onthuld door het Chinees-Britse merk? Dat gebeurde trouwens nog een keer met de grotere MGS9, een plug-inhybride SUV met 7 zitplaatsen. Maar deze MGS6 wordt volledig elektrisch en is de grote broer van de MGS5, de opvolger van de ZS EV, destijds zowat de eerste betaalbare elektrische SUV op de markt. Dankzij zijn Britse lancering weten we nu alle details over de MGS6 EV, inclusief zijn rijbereik, prestaties en zelfs een indicatie van de prijs, nog voor hij in België is voorgesteld!
Wat we al wisten over de MGS6 EV? Dat hij beschikbaar zou zijn met tweewielaandrijving, in de basis 1,9 ton weegt en dat hij 5 sterren heeft gehaald bij de veiligheidstests van Euro NCAP. Nog niet veel, dus. Maar de nieuwe elektrische SUV is officieel gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en onthult nu al zijn geheimen. Om te beginnen zijn afmetingen: 4,708 m lang, 1,912 m breed en 1,672 m hoog, op een wielbasis van 2,835 m. Dat maakt hem ongeveer 23 cm langer dan zijn kleine broer, de MGS5 EV.


Achter- of vierwielaandrijving
En die twee aangedreven wielen? Dat zijn gelukkig die op de achteras, want de MGS6 EV neemt het ‘Modular Scalable’-platform over van de MG4 en de MGS5 EV. De voorlopige basisversie is de MGS6 EV Long Range met een 180 kW (245 pk) en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras, goed voor een sprint van 0-4100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Maar er is ook een MGS6 Trophy Dual Motor, met 266 kW (362 pk) en 540 Nm, die in slechts 5,1 seconden naar de 100 sprint.
Tot 529 km rijbereik
Beide versies maken gebruik van een 77 kWh grote NMC-batterij. Die geeft de MGS6 EV een WLTP-autonomie van 484 (Dual Motor) tot 529 km (Long Range). Het maximale snellaadvermogen geeft MG niet mee, wel dat het minstens 38 minuten duurt om van 10 tot 80% te laden. Dat is anno 2025 niet zo indrukwekkend meer.



Meer luxe aan boord dan we gewoon zijn van MG
Het interieur van de MGS6 EV gaat wel voor een premium look. Overal zijn zachte materialen te vinden en de topversie krijgt een panoramadak. De bestuurder krijgt een scherm van 10,25 inch, met centraal een 12,8-inch aanraakscherm voor het infotainment. YouTube, Spotify, TikTok en Amazon Music zijn zelfs ingebouwd op de Trophy. Op de middenconsole is er ook een 50 W-draadloze lader voor je telefoon. Ook handig: MG heeft gedacht een fysieke knoppen voor de meest essentiële functies, zoals het volume en de temperatuur aan boord. Voor de zetel- en stuurverwarming moet je wel bij het centrale display zijn.
Grote koffer en frunk
Naast veel comfort biedt de MGS6 EV zo te zien ook veel ruimte. In de koffer past er tot 674 liter, uitbreidbaar tot 1.910 liter met de achterbank neergeklapt! Dat is al niet mis, maar daar komt nog een ruime frunk van 124 liter onder de motorkap bij. En beide motorisaties zouden tot 1.500 kilo mogen trekken.

Vanaf een dikke 40.000 euro?
Dan blijven enkel nog de prijzen over. De MGS6 EV is nog niet officieel voorgesteld in België, maar in het VK kost hij minstens 37.995 pond (43.100 euro). Dat maakt hem ongeveer 10.000 euro duurder dan de kleinere MGS5 EV. Al zullen de Belgische prijzen waarschijnlijk nog net iets anders liggen. Voor meer zekerheid is het wachten op de lancering van de MGS6 EV in ons land, die vermoedelijk ten laatste in het voorjaar van 2026 zal plaatsvinden.













