MG staat voor een ietwat paradoxale situatie in zijn nog vrij korte renaissanceperiode: het merk kwam in 2020 terug naar België met een gamma dat exclusief uit elektrische modellen bestond. Dat leverde ook een sterk overwicht op van fleetklanten. En vandaag? Nu zijn het vooral de hybride en benzinemodellen die scoren, wagens als de nieuwe ZS en MG3 Hybrid+, die vooral door particulieren worden gesmaakt door hun lagere aanschafprijs. In de hoop opnieuw op de shortlist van de leasebedrijven te komen, maar ook om particulieren een betaalbare en praktische EV aan te bieden, brengt MG nu de opvolger uit van de ZS EV waar het allemaal mee begon: de MGS5 EV.
Design MG MG5
MGS5 EV is helemaal mee met zijn tijd
Al vanaf het eerste gezicht is het meteen duidelijk dat MG grote stappen heeft gezet op vlak van design. Waar de oude ZS EV vooral heel klassiek oogde, kreeg deze nieuweling veel modernere lijnen. De slanke en gesplitste koplampen geven hem een scherpe neus, terwijl er achteraan nu LED-verlichting over de hele breedte van de kofferklep te vinden is, zoals de trends van vandaag voorschrijven. Het levert een moderne look op. Het lijkt wel een evolutie van de stijl van de MG4, en dat is niet toevallig: beide modellen delen hun MSP-platform.
Luxueus gevoel voor het segment
In het interieur blijft MG indruk maken met veel mooie (of toch zeker zachte) materialen voor het segment. Elk oppervlak dat je aanraakt is bedekt met een gewatteerd laagje, tot aan de bovenkant van het dashboard toe! Er zijn heel wat (veel) duurdere modellen die daarop besparen… Of het na verloop van tijd ook allemaal even mooi zal blijven, valt nog te bezien, maar het voelt alvast ‘deftig’ aan.
Het interieur van de MGS5 EV ziet er ook een generatie moderner uit dan bij de rest van het gamma, zelfs ten opzichte van de grotere en duurdere MG HS. Het zijn details als de verborgen luchtroosters en de meer ‘opgeruimde’ indeling die het verschil maken.
Beleving MG MG5
Mooi en compleet infotainmentsysteem
Over de indeling gesproken: de meeste aandacht aan boord gaat naar de twee grote schermen. De bestuurder krijgt een digitaal dashboard van 10,25 inch, het infotainmentsysteem wordt geprojecteerd op een paneel van 12,8 inch. En hier is misschien wel de grootste stap van allemaal gezet ten opzichte van de oude MG ZS EV. Weg met de verouderde graphics en de vreselijk trage reactietijden: dit is eindelijk een modern systeem met alle functionaliteiten die je mag verwachten anno 2025.
De resolutie is scherp, het scherm reageert relatief vlot (maar nu ook niet supersnel) op aanrakingen en je kan draadloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. Er zijn zelfs ingebouwde apps als YouTube of TikTok om je mee te amuseren tijdens het opladen! Qua ergonomie zou het nog iets beter kunnen, want je moet best veel tikken en scrollen om bepaalde instellingen te vinden. Gelukkig zijn er ook twee programmeerbare toetsen op het stuur om direct naar je meest gebruikte functies te gaan. Ook de rijmodi kan je met een sneltoets switchen, in tegenstelling tot heel wat Chinese EV’s, waarbij je verplicht via het aanraakscherm moet.
Compacte SUV met ruimte voor het hele gezin
Qua afmetingen is de MGS5 EV 4.476 mm lang, 1.489 mm breed, 1.621 mm hoog en rust hij op een wielbasis van 2.730 mm. Dat is relatief lang, wat ook een zeer mooie binnenruimte oplevert voor de passagiers op de achterbank. Enkel het centrale zitje is wat minder comfortabel door de smallere zitting en de armsteun in de rugleuning. De koffer is 453 tot 1.441 liter groot, wat eerder gemiddeld is voor het segment, maar er is geen frunk om je laadkabels in op te bergen. Gelukkig is er wel voldoende plek in de dubbele bodem. Tenslotte heeft de MGS5 EV een maximaal trekgewicht van 750 kilo, wat eerder matig is. De concurrentie haalt op z’n minst 1.000 kg.