of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Yeelen Möller

30 MEI 2025

Test: MGS5 EV, de beste prijs‑kwaliteit voor een e‑SUV?

De MG ZS EV was vooral “voor het geld” een goede auto. Kan zijn opvolger, de MGS5 EV, meer zijn dan vooral een budgetkeuze?

{"fr":"SUV électrique MG EHS roulant sur une route entourée de paysages forestiers en hiver.","nl":"Elektrische SUV MG EHS rijdt op een weg omringd door een winters boslandschap."}
{"fr":"MG5 EV gris roulant sur route avec phares allumés.","nl":"MG5 EV grijs rijdend op de weg met koplampen aan."}

"De MGS5 EV heeft, in tegenstelling tot zijn voorganger, geen grote zwaktes meer. Het is misschien niet de allerbeste in zijn segment, maar zijn prijs is onklopbaar."

MG staat voor een ietwat paradoxale situatie in zijn nog vrij korte renaissanceperiode: het merk kwam in 2020 terug naar België met een gamma dat exclusief uit elektrische modellen bestond. Dat leverde ook een sterk overwicht op van fleetklanten. En vandaag? Nu zijn het vooral de hybride en benzinemodellen die scoren, wagens als de nieuwe ZS en MG3 Hybrid+, die vooral door particulieren worden gesmaakt door hun lagere aanschafprijs. In de hoop opnieuw op de shortlist van de leasebedrijven te komen, maar ook om particulieren een betaalbare en praktische EV aan te bieden, brengt MG nu de opvolger uit van de ZS EV waar het allemaal mee begon: de MGS5 EV.

Advertentie
Advertentie

Design

MGS5 EV is helemaal mee met zijn tijd

Al vanaf het eerste gezicht is het meteen duidelijk dat MG grote stappen heeft gezet op vlak van design. Waar de oude ZS EV vooral heel klassiek oogde, kreeg deze nieuweling veel modernere lijnen. De slanke en gesplitste koplampen geven hem een scherpe neus, terwijl er achteraan nu LED-verlichting over de hele breedte van de kofferklep te vinden is, zoals de trends van vandaag voorschrijven. Het levert een moderne look op. Het lijkt wel een evolutie van de stijl van de MG4, en dat is niet toevallig: beide modellen delen hun MSP-platform.

Luxueus gevoel voor het segment

In het interieur blijft MG indruk maken met veel mooie (of toch zeker zachte) materialen voor het segment. Elk oppervlak dat je aanraakt is bedekt met een gewatteerd laagje, tot aan de bovenkant van het dashboard toe! Er zijn heel wat (veel) duurdere modellen die daarop besparen… Of het na verloop van tijd ook allemaal even mooi zal blijven, valt nog te bezien, maar het voelt alvast ‘deftig’ aan.

Het interieur van de MGS5 EV ziet er ook een generatie moderner uit dan bij de rest van het gamma, zelfs ten opzichte van de grotere en duurdere MG HS. Het zijn details als de verborgen luchtroosters en de meer ‘opgeruimde’ indeling die het verschil maken.

 

Beleving

Mooi en compleet infotainmentsysteem

Over de indeling gesproken: de meeste aandacht aan boord gaat naar de twee grote schermen. De bestuurder krijgt een digitaal dashboard van 10,25 inch, het infotainmentsysteem wordt geprojecteerd op een paneel van 12,8 inch. En hier is misschien wel de grootste stap van allemaal gezet ten opzichte van de oude MG ZS EV. Weg met de verouderde graphics en de vreselijk trage reactietijden: dit is eindelijk een modern systeem met alle functionaliteiten die je mag verwachten anno 2025. 

De resolutie is scherp, het scherm reageert relatief vlot (maar nu ook niet supersnel) op aanrakingen en je kan draadloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. Er zijn zelfs ingebouwde apps als YouTube of TikTok om je mee te amuseren tijdens het opladen! Qua ergonomie zou het nog iets beter kunnen, want je moet best veel tikken en scrollen om bepaalde instellingen te vinden. Gelukkig zijn er ook twee programmeerbare toetsen op het stuur om direct naar je meest gebruikte functies te gaan. Ook de rijmodi kan je met een sneltoets switchen, in tegenstelling tot heel wat Chinese EV’s, waarbij je verplicht via het aanraakscherm moet.

Compacte SUV met ruimte voor het hele gezin

Qua afmetingen is de MGS5 EV 4.476 mm lang, 1.489 mm breed, 1.621 mm hoog en rust hij op een wielbasis van 2.730 mm. Dat is relatief lang, wat ook een zeer mooie binnenruimte oplevert voor de passagiers op de achterbank. Enkel het centrale zitje is wat minder comfortabel door de smallere zitting en de armsteun in de rugleuning. De koffer is 453 tot 1.441 liter groot, wat eerder gemiddeld is voor het segment, maar er is geen frunk om je laadkabels in op te bergen. Gelukkig is er wel voldoende plek in de dubbele bodem. Tenslotte heeft de MGS5 EV een maximaal trekgewicht van 750 kilo, wat eerder matig is. De concurrentie haalt op z’n minst 1.000 kg.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 480 km autonomie

Het gamma van de MGS5 EV is, net als bij de oude ZS EV, opgebouwd uit twee motorisaties: een Standard Range en een Long Range. De basisversie heeft een LFP-batterij van 49 kWh (waarvan 47,1 kWh bruikbaar), goed voor een WLTP-range van 340 km, en een elektromotor van 125 kW (170 pk). De Long Range heeft een batterijcapaciteit van 64 kWh (62,1 kWh netto met NMC-chemie) en haalt tot 480 km WLTP-autonomie, met een krachtigere motor van 170 kW (231 pk). Net als bij de MG4 zitten deze motoren op de achteras, wat volgens MG, in combinatie met de vlotte prestaties (0-100 km/u in 8 tot 6,3 seconden), de dynamiek ten goede moet komen.

Niet de beste balans

En hoewel er zeker verschil te merken is met zijn voorganger, kunnen we de MGS5 EV bezwaarlijk ‘dynamisch’ noemen. De compacte SUV is vooral comfortabel, dankzij een zachte vering die de meeste oneffenheden goed absorbeert. Maar de Chinezen hebben duidelijk nog wat te leren op vlak van de afstelling van het onderstel, want die zachte vering heeft zijn impact op de stabiliteit. Een balans die de concurrentie beter weet te vinden. De MGS5 volgt wel de koers die je aangeeft met het stuur, maar er zit te veel beweging in de koets en de voortrein mist scherpte. Het geeft je in ieder geval niet veel zin om bochten aan te vallen.

De MGS5 EV heeft verschillende rijmodi om de respons van de aandrijflijn wat in te stellen. Het model krijgt echter geen gestuurde dempers, dus behalve een gevoeliger gaspedaal en een zwaarder stuur doet de Sport-modus niet zo veel. Beter laat je hem in ‘Normal’ staan. Waarom Normal, en niet ‘Comfort’? Omdat je in die laatste modus niet kan kiezen voor eenpedaalrijden. Bizar. Ook moet je de regeneratieve remwerking via het centrale aanraakscherm instellen. Daarvoor hadden we liever een specifieke knop of flippers aan het stuur gehad, want op deze manier raak je al snel afgeleid… waarna de aandachtsmonitor je berispt met een irritant gepiep! Moderne auto’s…

Wat is de reële autonomie van de MGS5 EV?

En het verbruik? Dat viel best mee tijdens onze testrit! Toegegeven, we bleven bij deze eerste kennismaking van zo’n 100 km voor een groot deel plakken op binnenwegen met een limiet van 50 tot 70 km/u. Maar zelfs met een stukje snelweg bleef het gemiddelde beperkt tot 14,9 kWh/100 km, bij een temperatuur van ongeveer 15°C. Dat betekent een reëel rijbereik van 417 km als je niet veel snelwegkilometers doet. Kachel je wel dagelijks over de E40 of E17, dan mag je eerder rekenen op een dikke 300 km, wat nog steeds meer dan redelijk is.

Tenslotte heeft MG nog een groot pijnpunt van de ZS EV weggewerkt voor de MGS5 EV: het opladen! Dankzij een maximaal snellaadvermogen van 120 of 139 kW DC, afhankelijk van de uitvoering, sta je maar 24 tot 28 minuten stil om van 10 tot 80% bij te laden. Maar enkel de Long Range heeft een driefasige AC-boordlader van 11 kW, de Standard Range blijft steken met een monofasig exemplaar van 7 kW.

Prijs

Hoeveel kost de MGS5 EV 2025 in België?

MG heeft zijn uiterste best gedaan om de MGS5 EV de goedkoopste te maken in zijn segment, waarbij het Chinese merk vooral heeft gekeken naar de Kia EV3, Skoda Elroq en Renault Scenic E-Tech, al zouden wij daar nog de Volvo EX30 bijtellen. De MGS5 EV is verkrijgbaar vanaf 33.985 euro voor de Comfort Standard Range. De grotere batterij van de Long Range kost 37.485 euro in de Comfort-uitvoering, of 39.985 euro als volledig uitgeruste Luxury. En dan bedoelen we ook volledig uitgerust, want op een metaalkleur na zijn er dan geen opties meer.

MG probeert particuliere klanten nog meer te paaien met een overnamepremie van 2.000 euro, en dat niet enkel tijdens de salonperiode! Fleetklanten krijgen zelfs 18% korting en een restwaardebonus om de maandelijkse leaseprijs zo laag mogelijk te houden. En natuurlijk krijg je, net als bij de andere modellen van MG, 7 jaar of 150.000 km garantie op de MGS5 EV, wat heel mooi is voor het segment. Je merkt het al: het merk zet alles op alles om zijn compacte elektrische SUV zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zelfs de invoerheffingen op Chinese EV’s worden gedragen door moederbedrijf SAIC.

Verdict

De MGS5 EV heeft grote stappen gezet ten opzichte van zijn voorganger, de MG ZS EV, die toch enkele serieuze minpunten had. Ja, de ergonomie aan boord is niet perfect en de dynamiek is niet van de hoogste orde, maar echte stoorzenders zijn er niet meer. Dit is gewoon een comfortabele, praktische, mooie en goed uitgeruste elektrische SUV met een bruikbare autonomie voor een scherpe prijs. Eentje die gerust op onze oprit zou mogen staan!

Advertentie
Advertentie