De 3e generatie Peugeot 308 is geboren in 2021 en krijgt nu, vier jaar later, een vernieuwde versie. De compacte middenklasser wil namelijk nog steeds het leeuwendeel van de markt behouden. En al zeker binnen het segment van de plug-inhybride breaks, waar deze 308 SW PHEV deel van uitmaakt. Daarvoor wil het model klanten verleiden die verknocht zijn aan de klassieke koetswerkvormen, maar ook SUV-eigenaars die terug lager willen rijden, zonder aan praktisch gemak in te boeten. Met een nieuw, uitgesproken design en technische evoluties belooft de Peugeot 308 2025 meer elektrische autonomie en een gemoderniseerde rijervaring. We trekken naar Portugal om te zien of de vernieuwde 308 SW die beloftes waarmaakt.
Design
Verlicht logo
Het exterieurdesign van de Peugeot 308 SW facelift onderscheidt zich vooral met een volledig hertekende grille. Die is voorzien van een LED-lichtspel waarin de drie bekende ‘klauwen’ zijn verplaatst naar de uiterste hoeken van de bumper. Ze vormen het eindpunt van een verlicht pad richting het nieuwe, lichtgevende logo - een primeur voor Peugeot. De radar voor de rijhulpsystemen zit discreet achter dat logo verstopt. En als de zon ondergaat, komen de dimlichten tevoorschijn vanuit hun aparte hoeken, in een lager en donker deel van de bumper.
Design Peugeot 308 2025
De neus biedt echter meer dan een vernieuwde lichtsignatuur. Heel de voorzijde van de 308 (SW) geniet van deze facelift. De bumper krijgt nu trapeziumvormige hoeken en discrete luchthappers om te stroomlijn te optimaliseren. Een functie die ook sommige speciaal gelijnde velgen moeten bieden. Naast de neuscorrectie krijgt de achterzijde nog steeds valse uitlaatpijpen, die nu in het zwart zijn omlijnd in plaats van met chroom. Dat oogt in ieder geval moderner. Het interieur is veel minder veranderd. Daar vinden we dezelfde lay-out terug als in 2021, maar met een nieuwe aankleding, zoals Alcantara of aluminium voor de hogere uitvoeringen.
Lengte Peugeot 308 break
De breaklijn van de Peugeot 308 SW blijft er in profiel goed uitzien. Hij oogt zelfs gespierd, met zijn lengte van 4,64 m (tegenover 4,36 m voor de hatchback) en een wielbasis van 2,73 m (2,67 m voor de hatchback). Verder meet de 308 SW 1,85 m breed en 1,44 m hoog (of 1,46 m voor de volledig elektrische versie). Maar ondanks die vrij genereuze afmetingen hebben de passagiers op de achterbank niet veel beenruimte, zeker niet achter een grotere bestuurder. Jammer!



Gebruiksgemak
Koffer Peugeot (E-)308 SW
Nog een pijnpunt: de koffer. Toch zeker voor deze plug-inhybride versie. Onder de hoedenplank is er maar 467 liter ter beschikking. Erger nog: de bodem zit niet op dezelfde hoogte als de rand van de bumper. Bij de elektrische en 48 V-hybride versies is het minder erg gesteld, met respectievelijk 505 en tot 598 liter inhoud. De achterbank kan in drie delen worden neergeklapt voor een maximaal volume van 1.483 l (1.487 l voor de 48 V-hybride). Dankzij klepjes kan je dat ook vanuit de koffer doen. De achterklep kan tenslotte ook elektrisch open, desgewenst zelfs met een voetbeweging onder de bumper.
Peugeot i-Cockpit
Aan boord biedt de Peugeot 308 SW PHEV een verzorgde ergonomie. De bestuurder heeft, zoals steeds bij Peugeot, een klein stuurtje in de handen. Het kan voor sommige zitposities wel het 10-inch digitale i-Cockpit met 3D-weergave blokkeren, dat nochtans vrij hoog is ingebouwd. Daarmee zegt Peugeot ook geen head-up display nodig te hebben. Het scherm krijgt trouwens ook nieuwe graphics. Verder is er niets vreemds te vinden aan de knoppen en schakelaars rondom het stuur, alles is vrij klassiek ingedeeld en gemakkelijk te vinden.
i-Toggles en fysieke bedieningen
Op de middenconsole krijg je een smal, tweede aanraakscherm om snel bepaalde infotainmentfuncties te kunnen openen, de zogenaamde i-Toggles (die wel een optie zijn). Het hoofdscherm is 10 inch in doorsnede. Een tweede rij fysieke knoppen dient om bepaalde voertuigfuncties en de klimaatcontrole te bedienen. De knop met het icoontje van een auto is een handige: door die 3 seconden in te houden, schakel je alle storende rijhulpsystemen uit, met name de rijstrookassistent en de snelheidswaarschuwing. Dat zorgt voor veel meer rust onderweg. En als je niet zo houdt van de digitale ervaring van Peugeot, zijn Android Auto en Apple CarPlay natuurlijk ook draadloos aanwezig in de nieuwe 308.



Rijervaring
Elektrisch rijbereik Peugeot 308 SW PHEV 2025
De plug-inhybride Peugeot 308 ontwikkelt een gecombineerd vermogen van 195 pk (143 kW) en 360 Nm. Met dank aan een combinatie van een 1.6 turbobenzine van 150 pk (110 kW) en een elektromotor van 125 pk (92 kW). De nieuwe batterij van 17,4 kWh (14,6 kWh bruikbaar) geeft je voortaan tot 85 km volledig elektrisch rijbereik (WLTP). Peugeot zegt zelfs dat 96 km mogelijk is in de stad. Het starten verloopt in ieder geval geruisloos, want het is de elektromotor die als eerste tot leven komt.
Discrete motor en…
Na een kort stukje elektrisch te hebben gereden, zetten we de auto in de hybride modus. Dat kan via de schakelaar op de middenconsole, net naast de transmissiebediening, met de keuze tussen ‘Electric’, ‘Hybrid’ en ‘Sport’. En ook met de hulp van de benzinemotor blijft het rustig aan boord. De viercilinder onder de kap toont zich erg discreet. Bovendien verloopt de overgang tussen benzine en elektrisch zeer soepel. De robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen doet ook schokvrij zijn werk.
… voorbeeldige wegligging
In de sportmodus komt de hybride krachtbron helemaal tot leven, maar toch blijven de decibels aan boord beperkt. Daarmee kunnen we ook de schakelflippers testen, waarmee je manueel je versnelling kan kiezen. Gek genoeg konden we in de B-modus (die extra remenergie recupereert) niet hoger dan de 5e versnelling schakelen, terwijl we in D zonder problemen tot 7 konden gaan. Iets waar ook de medewerkers van Peugeot geen verklaring voor konden geven. En ook teruggaan naar automatisch schakelen door een flipper in te houden, lukte niet. Daarvoor moesten we van rijmodus wisselen.
Aan een hoger tempo bewijst de 308 zich met een stabiel en geruststellend rijgedrag. De pseudo-MacPherson vooraan en de torsieas achteraan zijn afgesteld voor comfort, zonder afbreuk te doen aan zijn dynamiek. We hebben dan ook bijna niets te klagen over de wegligging van de Peugeot 308 SW PHEV. Hij deinst niet terug voor een pittige bochtencombinatie, waarbij de vooras zonder problemen de richting aangeeft, en de achteras gedwee volgt. Zelfs als je echt begint te pushen.
De remmen maken gebruik van schijven van 330 mm vooraan en 290 mm achteraan. Ze werken efficiënt, maar het pedaal mist wat gevoel. De slag is te lang voor sportief rijden, ondanks de dynamiek die de Franse break weet te bieden. Ook de besturing zal niet ideaal zijn voor liefhebbers: zelfs in Sport missen we wat gevoel. Zeker voor zo’n klein stuurtje. Maar de wielen doen braafjes wat je ervan vraagt. En voor het merendeel van de klanten zal vooral het comfort van tel zijn. En daar slaagt de Peugeot 308 zonder problemen in, zelfs in deze GT-uitvoering.
Reëel verbruik Peugeot 308 SW PHEV 2025
Op een gemengd parcours van 145 km in de bergen nabij de Atlantische kust van Portugal haalden we een gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km, waarbij de batterij leeg was voor het einde van de rit. Met een lege batterij rijdt de 308 PHEV trouwens als een klassieke hybride, met steeds nog een beetje stroom in reserve om de benzinemotor te ontlasten. Dat zorgt voor momenten van rust, zowel in de stad als op de snelweg. Een boordlader van 7,4 kW is een optie (of inbegrepen op de GT Exclusive-uitvoering), standaard moet je het met 3,7 kW doen. Om de batterij van 17,2 kWh (14,6 kWh netto) volledig op te laden, moet je dus minstens 2u05 (7,4 kW) of 4u20 (3,7 kW) aan de laadpaal staan. Aan een gewoon stopcontact duurt het zelfs 7u25. Zoals bij elke PHEV, zal het gemiddelde verbruik van de 1.675 kg zware 308 SW sterk afhangen van hoe vaak je de batterij oplaadt. Maar het is wel de krachtigste versie van de Franse middenklasser. En je kan probleemloos meer dan 700 km rijden dankzij de benzinetank van 40 liter. Maar als je dagelijks minder dan 70 km rijdt en thuis kan opladen, zal je maar zelden een druppel benzine verbruiken.
Peugeot 308 SW 48V 2025
We hebben de nieuwe Peugeot 308 ook kort in zijn elektrische versie getest (met een motor van 156 pk en een batterij van 58,3 kWh, die we later nog zullen behandelen) en als goedkopere 48 V-hybride. Die heeft een kleine elektromotor van 28 pk (21 kW) en een benzinemotor van 136 pk (100 kW), gekoppeld aan een e-DCS-automaat met 6 versnellingen. Het gecombineerde vermogen bedraagt 145 pk. Bij deze versie is de benzinemotor een stuk meer aanwezig. De 308 hybride rijdt nog even dynamisch, maar mist natuurlijk wat pit bij het optrekken. Maar het is ook de goedkoopste versie die je kan krijgen.



Budget
Prijs Peugeot 308 SW PHEV 2025 in België
In België start de Peugeot 308 SW PHEV vanaf 41.885 euro in de Allure-uitvoering met 17-duims velgen, achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol. De 308 SW PHEV GT, met onder meer Alcantara-bekleding, i-Toggles, Matrix LED-koplampen en 18-duims velgen, kost minstens 45.235 euro. Het topmodel is de GT Exclusive, met aluminium afwerking, verwarmd stuur, Alcantara zetels, 360°-camera, 3D i-Cockpit, massagezetels en een 7,4 kW boordlader, voor 47.135 euro. Met opties en pakketten voor meer comfort, ADAS-hulpjes en het design kan je de prijs boven 50.000 euro tillen. Peugeot geeft 8 jaar of 160.000 km garantie. Op gelijke motorisatie is de breakversie ongeveer 1.000 euro duurder dan de 308 hatchback.
Prijs Peugeot (E-)308 SW 2025
Op zoek naar een goedkopere 308 SW? Dan is er de 48 V-hybride met 145 pk. De instapversie Style kost 32.955 euro met 16-duims velgen. De Business-versie met achteruitrijcamera staat in de prijslijst vanaf 33.755 euro. De Allure-uitvoering met 17-duims velgen komt op 34.355 euro. Daarna volgen de GT aan 37.705 euro (18-duims velgen) en de GT Exclusive aan 39.505 euro. De dieselversie met 130 pk is nog niet beschikbaar. Maar de volledig elektrische E-308 SW is al te bestellen: vanaf 43.985 euro in Allure en tot 48.335 euro als GT Exclusive.
Opties Peugeot 308 SW 2025
Opties zijn beschikbaar in de vorm van pakketten. Voor het panoramisch schuifdak kies je bijvoorbeeld het Sensation Pack van 1.900 euro, met ook een draadloze smartphone-oplader en een Premium Focal-audiosysteem met 10 luidsprekers, subwoofer en 690 W versterker (12 kanalen). De 7,4 kW boordlader kost 450 euro, behalve in de GT Exclusive waar hij standaard is. Daarnaast is er het optionele Connect Plus-abonnement van Peugeot, met live navigatie, voertuigmeldingen op je smartphone en afstandsbediening van sommige functies. Na 6 gratis maanden kost het 12 euro per maand met navigatie (of 8 euro zonder). Soms zijn er promoties met 3 extra maanden aan 1 euro per maand.
Verdict
De Peugeot 308 SW 2025 charmeert met zijn moderne uitstraling, comfort, vlotte rijgedrag en uitgebalanceerde wegligging. Ondanks wat minpunten, zoals een vrij zachte rem en lichte besturing, blijft het een uitstekende mix tussen comfort en dynamiek. De ruimte achterin en de koffervolume zijn door de PHEV-aandrijving licht beperkt, maar blijven voldoende voor gezinnen van vier.













