Het trio elektrische bedrijfswagenconcepts dat Renault afgelopen april voorstelde, krijgt stilaan concreet vorm. Het Franse merk heeft nu de definitieve versie onthuld van zijn toekomstige Trafic Van E-Tech Electric, die eind 2026 op de markt komt. Dan zullen twee modellen met dezelfde naam, maar een volledig verschillende techniek, naast elkaar bestaan: de huidige dieselversie en deze volledig elektrische variant.
Trafic op skateboard
Dit is de eerste concrete toepassing van Renaults gloednieuwe elektrische ‘skateboard’-platform. Voor zijn vierde generatie sinds de lancering in 1980 stapt de Trafic dus over op een technische basis die het nuttige volume optimaliseert in verhouding tot de buitenafmetingen. Dat is onder meer mogelijk door de vooroverbouw te verkorten ten opzichte van een klassieke verbrandingsversie en de elektromotor achteraan te integreren. Dit zorgt niet alleen voor meer binnenruimte bij een beperkt formaat, maar ook voor een opvallend kleine draaicirkel van 10,3 meter, vergelijkbaar met die van een Clio, ondanks een veel groter formaat.

4,87 m of 5,27 m
De nieuwe elektrische bestelwagen wordt bij lancering aangeboden in een L1-variant met een laadvolume van 5,1 m³ en een lengte van 4,87 meter. Wie meer laadruimte nodig heeft, kan kiezen voor de L2-versie met een verlengde wielbasis van 40 cm. Die is 5,27 meter lang en biedt tot 5,8 m³ laadvolume. De breedte bedraagt in beide gevallen 1,92 meter, en vooral: de hoogte blijft beperkt tot 1,90 meter. Daardoor blijft toegang tot ondergrondse parkings mogelijk.
Eerste elektrische Renault op 800 volt
Naast zijn praktische kwaliteiten en uitgesproken futuristische design valt deze nieuwe Trafic vooral op door zijn 800 V elektrische architectuur. Een primeur voor Renault, als we de zeer exclusieve Renault 5 Turbo 3E even buiten beschouwing laten. Dankzij deze nieuwe techniek kan de batterij van 15 naar 80% worden opgeladen in ongeveer 20 minuten. Daarmee recupereer je zo’n 260 km rijbereik, ideaal voor een koffiepauze tussen twee werven of leveringen.


Long Range of Urban Range
De Trafic Van E-Tech Electric 2026 wordt verkrijgbaar met twee batterijtypes. De eerste, ‘Long Range’, is beschikbaar bij de lancering. Die maakt gebruik van NMC-chemie (nikkel-mangaan-kobalt) voor een zo hoog mogelijke energiedichtheid, en belooft tot 450 km WLTP-rijbereik. De tweede variant, die iets later volgt, heet ‘Urban Range’ en gebruikt LFP-chemie (lithium-ijzer-fosfaat) zonder zeldzame metalen. Deze versie moet goedkoper worden en haalt een WLTP-rijbereik van ongeveer 350 km. Beide modellen worden aangedreven door een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 345 Nm. Renault spreekt over een trekvermogen van 2 ton en een maximaal laadvermogen van 1,25 ton, onder voorbehoud van de uiteindelijke homologatie.



Made in France
De nieuwe Trafic E-Tech zal worden gebouwd in de Franse Renault-fabriek in Sandouville. De productie van de Van-versie start eind 2026, maar kort daarop volgen ook omgebouwde versies zoals chassis-cabine, pick-up, kipwagen, plateau of cargo box. Aangezien dit platform uitsluitend voor elektrische aandrijving is ontworpen, blijft de huidige dieselversie van de Trafic parallel beschikbaar in het gamma.












