of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Renault Hippie Caviar Hôtel van moderne traversant une rue urbaine, effet de flou en arrière-plan.","nl":"Renault Hippie Caviar Hôtel busje rijdt door stedelijke straat met wazige achtergrond."}
{"fr":"Fourgon électrique Rivian EDV roulant avec portes ouvertes, montrant des cartons à l'intérieur.","nl":"Elektrische bestelwagen Rivian EDV rijdt met open deuren en toont dozen binnenin."}
1/7

Renault Trafic Van E-Tech electric (2026): leveren op 800 volt

Op de exclusieve R5 Turbo 3E na is dit de eerste Renault met een 800 V elektrische architectuur. Voor zijn nieuwe leven krijgt de Trafic Van namelijk een volledig nieuw ‘skateboard’-platform.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

19 November 2025

Advertentie

Het trio elektrische bedrijfswagenconcepts dat Renault afgelopen april voorstelde, krijgt stilaan concreet vorm. Het Franse merk heeft nu de definitieve versie onthuld van zijn toekomstige Trafic Van E-Tech Electric, die eind 2026 op de markt komt. Dan zullen twee modellen met dezelfde naam, maar een volledig verschillende techniek, naast elkaar bestaan: de huidige dieselversie en deze volledig elektrische variant.

Trafic op skateboard

Dit is de eerste concrete toepassing van Renaults gloednieuwe elektrische ‘skateboard’-platform. Voor zijn vierde generatie sinds de lancering in 1980 stapt de Trafic dus over op een technische basis die het nuttige volume optimaliseert in verhouding tot de buitenafmetingen. Dat is onder meer mogelijk door de vooroverbouw te verkorten ten opzichte van een klassieke verbrandingsversie en de elektromotor achteraan te integreren. Dit zorgt niet alleen voor meer binnenruimte bij een beperkt formaat, maar ook voor een opvallend kleine draaicirkel van 10,3 meter, vergelijkbaar met die van een Clio, ondanks een veel groter formaat.

Elektrische bestelwagen Rivian EDV rijdt met open deuren en toont dozen binnenin.
Advertentie

4,87 m of 5,27 m

De nieuwe elektrische bestelwagen wordt bij lancering aangeboden in een L1-variant met een laadvolume van 5,1 m³ en een lengte van 4,87 meter. Wie meer laadruimte nodig heeft, kan kiezen voor de L2-versie met een verlengde wielbasis van 40 cm. Die is 5,27 meter lang en biedt tot 5,8 m³ laadvolume. De breedte bedraagt in beide gevallen 1,92 meter, en vooral: de hoogte blijft beperkt tot 1,90 meter. Daardoor blijft toegang tot ondergrondse parkings mogelijk.

Eerste elektrische Renault op 800 volt

Naast zijn praktische kwaliteiten en uitgesproken futuristische design valt deze nieuwe Trafic vooral op door zijn 800 V elektrische architectuur. Een primeur voor Renault, als we de zeer exclusieve Renault 5 Turbo 3E even buiten beschouwing laten. Dankzij deze nieuwe techniek kan de batterij van 15 naar 80% worden opgeladen in ongeveer 20 minuten. Daarmee recupereer je zo’n 260 km rijbereik, ideaal voor een koffiepauze tussen twee werven of leveringen.

Moderne Renault bestelwagen rijdt in vervaagde stad, LED-koplampen aan. Renault Trafic bestelwagen rijdend in de stad, moderne uitstraling met grijze carrosserie.
Advertentie

Long Range of Urban Range

De Trafic Van E-Tech Electric 2026 wordt verkrijgbaar met twee batterijtypes. De eerste, ‘Long Range’, is beschikbaar bij de lancering. Die maakt gebruik van NMC-chemie (nikkel-mangaan-kobalt) voor een zo hoog mogelijke energiedichtheid, en belooft tot 450 km WLTP-rijbereik. De tweede variant, die iets later volgt, heet ‘Urban Range’ en gebruikt LFP-chemie (lithium-ijzer-fosfaat) zonder zeldzame metalen. Deze versie moet goedkoper worden en haalt een WLTP-rijbereik van ongeveer 350 km. Beide modellen worden aangedreven door een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 345 Nm. Renault spreekt over een trekvermogen van 2 ton en een maximaal laadvermogen van 1,25 ton, onder voorbehoud van de uiteindelijke homologatie.

Moderne interieur van een Scout pick-up met multifunctioneel stuur en centrale touchscreen. Dashboard van een Rivian R1T elektrische auto met geïntegreerd navigatiescherm. Achterkant van Renault Trafic met opvallend embleem bij zonnige omstandigheden.
Advertentie

Made in France

De nieuwe Trafic E-Tech zal worden gebouwd in de Franse Renault-fabriek in Sandouville. De productie van de Van-versie start eind 2026, maar kort daarop volgen ook omgebouwde versies zoals chassis-cabine, pick-up, kipwagen, plateau of cargo box. Aangezien dit platform uitsluitend voor elektrische aandrijving is ontworpen, blijft de huidige dieselversie van de Trafic parallel beschikbaar in het gamma.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Renault Trafic of vergelijkbare auto

Renault

Trafic

22 500 €

2021

43 856 km

Diesel

145 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

Car-Pass

Renault

Trafic

22 500 €

2021

43 856 km

Diesel

145 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

Car-Pass

Renault

Trafic

14 500 €

2019

112 842 km

Diesel

95 pk

Manueel

Tweedehands

date

LEPLAE

Wervik

date

Car-Pass

Spoticar

Renault

Trafic

31 000 €

2023

45 505 km

Diesel

150 pk

Manueel

191 g/km

date

Paesmans Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Renault

Trafic

34 950 €

2023

56 950 km

Diesel

170 pk

Automaat

Tweedehands

date

Autopartners TEMSE

Temse

date

Car-Pass

Renault

Trafic

32 989 €

2023

56 627 km

Diesel

131 pk

Manueel

143 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

Car-Pass

Renault

Trafic

32 400 €

2023

42 044 km

Diesel

150 pk

Manueel

187 g/km

date

F. Van Trier - Business Center

Kalmthout

date

Car-Pass

Renault

Trafic

24 140 €

Nieuw Nieuw

2022

85 622 km

Diesel

150 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Sander

Kapellen

date

Car-Pass