Hij heeft een zeer scherpe vanafprijs onder de 20.000 euro, maar de nieuwe generatie Twingo valt vooral op door zijn neoretrodesign dat sterk doet denken aan de eerste generatie. Tijdens onze exclusieve preview in Parijs ontdekten we ook tal van slimme en praktische details. Laten we ze samen eens overlopen.
1. Verrassend ruime koffer
De eerste generatie Renault Twingo stond al bekend om enkele handige vondsten, zoals de verschuifbare achterbank. Deze nieuwe generatie gaat nog een stap verder. Hij beschikt niet alleen over twee extra achterdeuren, maar ook over twee afzonderlijke achterstoelen die elk tot 17 centimeter kunnen verschuiven. Helemaal naar achter geschoven bieden ze veel beenruimte, en volledig naar voren creëer je bijna evenveel kofferruimte als bij een Clio: 360 liter. Onder de koffer zit bovendien nog een extra opbergvak van 50 liter, ideaal voor laadkabels. Dit compartiment opent ook halvelings, wat handig is als de koffer volgeladen is. Nog indrukwekkender: met neergeklapte achterstoelen stijgt het laadvolume tot 1.000 liter en dankzij de neerklapbare passagierszetel kunnen voorwerpen tot 2 meter lang worden vervoerd. En dat in een wagen van slechts 3,79 meter lang!



2. Talloze slimme details
Ook voorin is de kleine Twingo verrassend praktisch. Het interieur telt meer dan tien opbergvakken, samen goed voor 19 liter aan extra ruimte. Renault neemt voor het eerst het YouClip-systeem van Dacia over, waarmee accessoires zoals een extra lampje, opbergvakje of USB-kabelhouder kunnen worden bevestigd. Daarnaast zijn er haken die aan de hoofdsteun van de passagierszetel kunnen worden gehangen om bijvoorbeeld een handtas vast te zetten. En dan is er nog de handige knop "My Safety Switch", waarmee je eenvoudig rijhulpsystemen kan uitschakelen die soms storend zijn.




3. Ode aan lichtheid
In tegenstelling tot veel grote elektrische SUV's die zware batterijen van meer dan 100 kWh nodig hebben, kiest de kleine Twingo resoluut voor eenvoud. Dankzij zijn lage gewicht van 1.200 kg volstaat een batterij van slechts 27,5 kWh. Enerzijds omdat zijn verbruik laag ligt, anderzijds omdat de autonomievereisten van een stadswagen anders zijn dan die van een gezins-SUV. De batterij, geleverd door CATL en gebaseerd op LFP-technologie (lithium-ijzerfosfaat), geeft de Twingo een WLTP-rijbereik van 263 km. En door haar beperkte capaciteit laadt ze bovendien snel op: met de standaard AC-lader van 6,6 kW duurt een volledige laadbeurt (10 tot 100%) slechts 4u15. Klanten die snellere of flexibele laadopties willen, kunnen kiezen voor het optionele “Advanced Charge”-pakket. Daarmee stijgt de AC-laadcapaciteit tot 11 kW (volledig laden in 2u35) en wordt ook DC-snelladen tot 50 kW toegevoegd. Daarmee laad je van 10 tot 80% in ongeveer 30 minuten.

4. Kleine koning van de aerodynamica
Niet alleen zijn lage gewicht, maar ook de uitgekiende aerodynamica draagt bij aan de efficiëntie van de Twingo. Het nostalgisch ogende, aflopende front helpt de luchtweerstand te beperken, net als de kleine spoilers boven de achterlichten, die het effect van het ingedeukte dak compenseren. Verrassend is ook de vlakke bodemplaat die speciaal is ontworpen voor een betere luchtgeleiding. De WLTP-autonomie van 263 km werd overigens behaald met de standaard 16-duims wieldoppen, waarvan Renault nog geen afbeeldingen heeft getoond. De optionele 18-duims velgen, die je hier op de beelden ziet, zouden die actieradius slechts met ongeveer 15 km doen dalen.



5. In het Frans, letterlijk
Voor deze nieuwe generatie heeft Renault het originele “Twingo-alfabet” en zijn typische typografie in een moderner jasje gestoken. Dit is duidelijk zichtbaar op het opschrift achteraan, maar ook elders in het interieur zijn speelse details terug te vinden. Zo is het dakhemel bedrukt met letters uit dit nieuwe alfabet. De oorspronkelijke slogan “À vous d’inventer la vie qui va avec” (”Aan jou om het leven te bedenken dat erbij past”) is terug te vinden op de riemen van de achterstoelen, en de tekst “Ouvert d’esprit” (”Open van geest”) staat geschreven in de achterklep. En dat alles voluit geschreven, in het Frans.















