Tussen de kleine Inster en de middelgrote Ioniq 5 gaapt er een gat van meer dan 80 centimeter. Groot genoeg voor een compacte middenklasser van Hyundai, als tegenhanger voor de Kia EV3 en EV4. En deze Concept Three op de IAA in München bewijst dat Hyundai nog steeds durft inzetten op gewaagde designs!
We hadden eerder verwacht dat Hyundai de Ioniq 2 zou voorstellen in München, maar deze Concept Three is een maatje groter. Het is een compacte hatchback van 4,29 m lang, 1,94 m breed en 1,43 m hoog, wat hem bijzonder sportieve proporties geeft. De aflopende daklijn, stijgende raamlijn en hoge kont doen sterk denken aan de oude Hyundai Veloster, die bij ons tot 2018 geleverd werd, en in Noord-Amerika zelfs nog tot 2022. Moeten we deze Concept Three als spirituele opvolger zien?



Metaal en pixels
Voor het design heeft Hyundai zich deze keer geïnspireerd op… staaltechnologie. Het thema is namelijk ‘Art of Steel’, met een geanodiseerde afwerking en vloeiende lijnen die eigen zijn aan de metallurgie. De pixelvormige lichtsignatuur maakt de Hyundai Concept Three herkenbaar als Ioniq-model, terwijl de spoilerlip vooraan en de dikke diffusor achteraan voor de nodige sportiviteit zorgen. De pixelgrille in de neus kan zelfs boodschappen weergeven, al dan niet van de mascotte Mr. Pïx.



Personaliseerbare schermen
Dat gepixeld spookje komt ook terug in het interieur, dat achteraan toegankelijk is via ‘suicide doors’, net als bij de Veloster. Hier is Hyundai volop voor speelse kleuren, bijzondere texturen en frivoliteit gegaan. De kleine schermpjes met instelbare widgets kunnen zelfs naar smaak worden verplaatst rond het stuur, om een volledig eigen configuratie te maken. En natuurlijk is er volop gebruik gemaakt van duurzame materialen, zoals tegenwoordig de norm is geworden, zeker voor studiemodellen.



Zelfde platform als EV3 en EV4?
Wanneer mogen we de Hyundai Ioniq 3 verwachten? Dat verklapt het Koreaanse merk nog niet. Uit de communicatie mag er echter geen twijfel bestaan dat er een compact elektrisch model komt van het merk. Dat zou gebaseerd worden op de E-GMP-architectuur van de Kia EV3 en EV4, waarschijnlijk dus met voorwielaandrijving en een 400 V-batterij. Bij Kia is dat platform goed voor een elektrische autonomie van meer dan 600 kilometer. We zijn alvast benieuwd of het productiemodel van Hyundai even stoer zal ogen als het concept!