De SUV Enyaq betekende het begin van het elektrische offensief van Skoda in 2021. Net als zijn neef Volkswagen ID.4, die werd 'gecoupeerd' tot ID.5, werd de Enyaq ook al snel gelanceerd als lagere Enyaq Coupé in 2022. Beide modellen krijgen binnenkort een facelift, zoals te zien op deze spyshots van testmodellen van de Enyaq 2025.

De gecamoufleerde neus en achterzijde bevestigen dat de grootste cosmetische wijzigingen voor- en achteraan te vinden zullen zijn op beide modellen. Wijzigingen die vrij subtiel lijken te blijven. Verwacht vooral dat Skoda subtiel de designtaal (grille, bumper, lichtblokken) van de zijn twee middelgrote elektrische SUV's gelijktrekt met die van zijn aanstaande kleinere modellen Elroq en Epiq, en de grotere 7-zits elektrische SUV op basis van de Vision 7S-conceptcar. Alle elektrische modellen uit het Skoda-gamma zullen daarmee de nieuwe visuele identiteit van het Tsjechische merk delen: Modern Solid. We verwachten onder meer dat het ronde Skoda-logo boven de grille vervangen wordt door een voluit geschreven merknaam.

Op technisch vlak zullen de Enyaq en Enyaq Coupé 2025 niet fundamenteel veranderen. Skoda heeft de Enyaq al in november 2023 van een update voorzien met niet enkel een grotere autonomie voor de instapversie 60, maar ook een nieuwe motor (286 pk in plaats van 204 pk) en een nieuwe batterij voor de topversie, die nu 85 heet in plaats van 80. De sportieve RS-versies hebben ook winst gehaald uit deze nieuwe motor en leveren nu 340 pk in plaats van 299 pk. We verwachten dezelfde technische keuzemogelijkheden voor modeljaar 2025. De topversies zouden echter wel nog wat vooruit kunnen gaan qua opslagcapaciteit en laadsnelheid, gezien het batterijpakket van 89 kWh en het laadvermogen van 200 kW op de Vision 7S-conceptcar, die op hetzelfde MEB-platform staat.

Hoewel onze spyshotfotografen het interieur van de Enyaq 2025 nog niet hebben kunnen vastleggen, verwachten we wel dat het infotainment van de Tsjechische elektrische SUV en SUV-coupé erop zal vooruitgaan met een groter centraal aanraakscherm en het nieuwste infotainmentsysteem van de Volkswagen-groep. Dit MIB4-systeem zit al in de nieuwe Superb en Kodiaq en moet sneller, stabieler en ergonomischer zijn dan zijn voorganger, met bovendien een zeer uitgebreide stemassistent dankzij ChatGPT.