De eerste exemplaren van de elektrische SUV Smart #5 zouden nog voor het einde van 2025 in België moeten toekomen. En het zou ons niet verrassen als het model beetje bij beetje onze straten inneemt. Hij heeft dan ook tal van kwaliteiten om klanten te overtuigen. Maar let op: er liggen ook enkele addertjes onder het gras…

Advertentie
Advertentie

Wat zijn de sterktes van de Smart #5 (2025)?

1. Het design van de Smart #5 doet de hoofden draaien

Dankzij zijn grootte, maar ook dankzij zijn rechthoekige en robuuste vorm, en zijn bijzondere lichtsignatuur, valt de Smart #5 duidelijk op in het straatbeeld. De Summit Edition en Brabus-versie krijgen zelfs een nog meer uitgesproken karakter dankzij hun specifieke bumpers. Die laatste oogt zelfs extra agressief dankzij de vele rode accenten en de specifieke 21-inch velgen. We konden ook zijn vleugje humor waarderen, dankzij de grappige kleine panda’s die hier en daar verstopt zitten. De Smart #5 laat je in ieder geval niet onverschillig.

Elektrische Duits-Chinese conceptauto met metalen afwerking tegen heuvelachtig landschap.
Jeep Avenger SUV op bergpad met panoramisch uitzicht, gedeeltelijk bewolkte lucht.
Moderne SUV op landelijke weg, blauwe lucht en wilde bloemen op de voorgrond.
Advertentie
Advertentie

2. Echte premium elektrische SUV met zelfs een vleugje luxe

In het interieur van de Smart #5 vinden we niet enkel een verzorgd design terug, maar ook een zeer premium aankleding! Bijna alle materialen zijn ofwel gewatteerd, ofwel van een uitstekende kwaliteit. De afwerking is simpelweg onberispelijk. De Smart #5 beschikt zelfs over enkele functies die je normaal gezien enkel in luxemodellen aantreft. Zo kan de passagier achterin de zetel voor zich naar voren schuiven en kantelen voor een maximale beenruimte!

Smart #1 interieur met digitaal dashboard en centraal touchscreen.

3. Bliksemsnel opladen voor de Smart #5

Met uitzondering van het instapmodel, dat het moet doen met een 400 V-platform, is de Smart #5 gebouwd op een 800 V-architectuur. Dat betekent een indrukwekkende maximale laadsnelheid van 400 kW! Daarmee kan je van 10 tot 80% snelladen in minder dan 18 minuten, ondanks zijn forse batterij van 100 kWh. Helaas zijn er nog niet zo veel laadstations die deze vermogens aankunnen… Gelukkig kan de Smart #5 ook aan een meer klassieke snellader in minder dan 20 minuten snelladen tot 80%. De Pro-instapversie met zijn batterij van 76 kWh laadt dan weer op van 10 tot 80% in minder dan 30 minuten, dankzij een maximale laadsnelheid van 150 kW.

Advertentie
Advertentie
Elektrische Smart #1 geparkeerd naast modern stenen gebouw met laadstation.

4. Smart #5 is concurrerend geprijsd

In België variëren de prijzen van de Smart #5 van 46.400 euro voor de instapversie Pro tot 61.700 euro voor de Brabus-uitvoering, die van 0 tot 100 km/u kan accelereren in 3,8 seconden dankzij zijn 475 kW (646 pk) en 710 Nm! Dat zijn bijzonder scherpe prijzen, zeker voor een dergelijk vermogensniveau. Helaas is deze elektrische SUV niet standaard uitgerust met een warmtepomp. Daarvoor moet je minstens opteren voor de Premium-versie, met de grotere batterij van 100 kWh op 800 V, die aangeboden wordt vanaf 52.400 euro.

Advertentie
Advertentie
Elektrische Smart SUV rijdt op een boomrijke weg, futuristisch en stijlvol ontwerp.
Stedelijke SUV geparkeerd voor boslandschap, modern ontwerp en elegante uitstraling.
Elektrische auto nabij stenen gebouw, Voorzijde driekwart zicht.

Wat zijn de zwaktes van de Smart #5 (2025)?

1. Hoog verbruik en dus beperkte autonomie voor de Smart #5

Op papier bedraagt de maximale WLTP-autonomie van de Smart #5 tot 590 km. In de praktijk is het echter moeilijk in te beelden dat je zo ver zou kunnen rijden op één lading. Na een honderdtal kilometer, waarvan de meeste op de snelweg, haalden we een gemiddeld verbruik van 21,1 kWh/100 km achter het stuur van de Brabus-versie. Als we zijn 646 pk wat meer de vrije loop lieten, schoot het verbruik zelfs omhoog tot 27,1 kWh/100 km! Uiteindelijk hadden we na iets minder dan 300 km al 80% van de batterij verbruikt… Met een rustigere rechtervoet moet het mogelijk zijn om 400 km te rijden voor je moet stoppen, wat nog acceptabel is, dankzij de grote batterij van 100 kWh. Gelukkig hoef je niet lang te wachten dankzij de supersnelle laadtijden.

Smart SUV op een boomrijke weg, modern ontwerp met Europese kentekenplaat.
Elektrische Smart SUV rijdt op een rustige bosweg onder een heldere hemel.
Achterkant van een Smart elektrische SUV op bosweg, modern en robuust ontwerp.

2. Het gebrek aan fysieke bedieningen op het dashboard

De Smart #5 heeft tot drie grote schermen: een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch, een centraal OLED-scherm van 13 inch en een even groot passagiersscherm vanaf het derde uitrustingsniveau. De displays zijn haarscherp en reageren supersnel, maar de indeling van de menu’s is minder goed doordacht. Bovendien moet je werkelijk elke functie bedienen via deze displays, inclusief de klimaatcontrole en zelfs de positie van de achteruitkijkspiegels. Er is namelijk geen enkele fysieke bedieningsknop aanwezig op het dashboard van de Smart #5…