of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/5

De Volkswagen Polo ruilt Europa in voor Zuid-Afrika

Hoewel hij nog steeds verkocht wordt in Europa, stopt de productie van de Volkswagen Polo in de fabriek van Pamplona om er plaats te maken voor de toekomstige elektrische SUV’s van de groep.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

26 September 2024

Advertentie

Na 40 jaar en 8,4 miljoen geassembleerde exemplaren rolt de Volkswagen Polo niet meer van de band in de fabriek van Pamplona, in het noorden van Spanje. De compacte Duitser wordt voortaan alleen nog gebouwd in de fabriek van het merk in Kariega, in Zuid-Afrika.

Bij de start van de zomer verdween de productie van de Volkswagen Polo zonder veel ophef uit Europa. De Duitse groep besliste om de assemblage van zijn stadswagen te verhuizen naar Zuid-Afrika, de enige plek waar hij nog gebouwd zal worden. Het moet gezegd dat de verkoop van het model op het Oude Continent er al jaren op achteruit ging. Tijdens de eerste helft van 2024 werden er ‘amper’ 67.125 exemplaren van de Polo verkocht in Europa, tegen 74.675 van de Tiguan, 11.381 van de T-Roc en 126.993 van de Golf.

Nog steeds verkrijgbaar in Europa

Maar het is niet omdat de productie van de Duitse stadswagen gedelokaliseerd is, dat het model het Oude Continent de rug toekeert. Hoewel hij voortaan enkel nog in Zuid-Afrika gebouwd wordt, blijft de Polo immers verkrijgbaar in Europa. Alle toekomstige Europese exemplaren zullen dus half de planeet afreizen om terecht te komen bij hun nieuwe Europese eigenaar.

Plaats maken voor de Volkswagen ID.2 All en Skoda Epiq

Dat de groep besliste om de productie van de Polo te verhuizen, is niet om zijn Spaanse fabriek te sluiten, zoals het geval is in Brussel. Volkswagen wil op de Spaanse productielijn plaats maken om er andere modellen te assembleren, met name zijn toekomstige elektrische instap-SUV’s. De ID.2 All, of nog de Skoda Epiq zullen dus in Europa gebouwd worden, in Spanje, al is het nog niet duidelijk vanaf wanneer.

Pamplona draait nog altijd op volle toeren

Hoewel de Polo niet meer gebouwd wordt in Pamplona en de toekomstige ‘betaalbare’ elektrische modellen van VW die rol nog niet overgenomen hebben, draait de fabriek nog altijd op volle toeren. De 4.500 werknemers assembleren er immers nog de SUV’s T-Roc en Taigo. De laatste Polo die er van de band liep, was een blauwe ‘Life’-uitvoering met onder de motorkap een 95 pk sterke 1.0 TSI met een handgeschakelde vijfbak.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Volkswagen Polo of vergelijkbare auto

19 990 €

2023

17 308 km

Benzine

95 pk

Automaat

126 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

9 499 €

2017

107 667 km

Benzine

90 pk

Manueel

109 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

19 290 €

2022

23 539 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

14 950 €

2020

102 336 km

Benzine

95 pk

Manueel

104 g/km

date

Mazuin - Tarcienne

Tarcienne

date

Car-Pass

My Way

21 800 €

2023

15 000 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

20 990 €

2024

28 403 km

Benzine

95 pk

Automaat

126 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

My Way

19 490 €

2023

17 250 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

8 399 €

2014

109 010 km

Diesel

90 pk

Manueel

88 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass