Het stond in de sterren geschreven dat de Volvo EX30 een populair model zou worden. Met een vanafprijs van 36.970 euro (Core Business Edition) is het niet enkel de goedkoopste Volvo (zelfs goedkoper dan de mildhybride XC40!), maar zijn elektrische aandrijving en zijn premium badge maken hem ook aantrekkelijk voor leasebedrijven. Toch is het niet de enige compacte elektrische SUV die je zou moeten overwegen, of je nu als particulier op zoek bent naar een auto, of als je je volgende bedrijfswagen mag kiezen. Hier zijn 5 interessante alternatieven!
Het rationele alternatief: Skoda Elroq
De Skoda Elroq mist misschien de premium badge van de Volvo EX30, maar het Tsjechische merk is allang niet meer het ‘budgetmerk’ binnen de VW-groep. Wat niet wil zeggen dat de Elroq zwak scoort op vlak van prijs-kwaliteit. De compacte SUV is al verkrijgbaar vanaf 36.490 euro, en hoewel je daarvoor een batterij krijgt van maar 52 kWh, heb je daarmee wel tot 377 km WLTP-autonomie. Heb je meer nodig, dan zijn er ook nog de Elroq 60 en 85, met respectievelijk 429 of 573 km rijbereik. Maar de Elroq schittert vooral met zijn binnenruimte, waar hij duidelijk een streepje voor heeft ten opzichte van de EX30. Een aanrader binnen het segment.


Voor liefhebbers van modern design: Kia EV3
Nog een sterke kandidaat binnen het segment van de compacte elektrische SUV’s is de Kia EV3. Die biedt eveneens de keuze tussen een middelgroot en een extra grote batterij, met een rijbereik tot meer dan 600 km! En ook de binnenruimte van de EV3 is een troef, zeker gezien zijn formaat. Je moet wel fan zijn van zijn moderne design, dat aansluit bij de rest van het EV-gamma van het Koreaanse merk. De prijzen beginnen bij 36.890 euro.


Het Franse alternatief: Peugeot E-2008
Op papier lijkt de Peugeot E-2008 een minder sterke aanbieding dan de modellen die hierboven vermeld staan. Zo biedt de Franse SUV geen ‘Long Range’-versie met meer dan 500 km autonomie. Maar ten opzichte van de basisversies van de Elroq, EV3 en EX30 is het rijbereik van de E-2008 wel vergelijkbaar: 406 km volgens de WLTP, of ongeveer 350 km in de praktijk. En dat ondanks een batterij van amper 51 kWh, dankzij zijn zuinige elektromotor van 156 pk. Ook qua binnenruimte scoort de E-2008 trouwens goed, net als met zijn stabiele maar comfortabele rijgedrag. De catalogusprijs ligt iets hoger, vanaf 40.600 euro, maar de leaseprijzen zijn competitief en er gelden regelmatig kortingsacties.


Het goedkope én neo-retro alternatief: Renault 4 E-Tech
Renault is bezig aan een serieuze opmars wat het design en de bouwkwaliteit van zijn modellen betreft. De R5 E-Tech was al bijzonder charmant en deze R4 E-Tech tapt uit hetzelfde vaatje, maar dan met meer aandacht voor praktisch gemak. Deze neo-retro compacte elektrische SUV is niet enkel leuk om naar te kijken en ruim genoeg voor (jonge) gezinnen, maar biedt ook een zeer scherpe vanafprijs: 29.900 euro! Voor dat geld moet je wel genoegen nemen met de Renault 4 ‘Urban Range’ met 308 km autonomie, maar voor de ‘Comfort Range’ met 409 km rijbereik betaal je nog steeds ‘maar’ 32.900 euro. Hij is wel iets compacter dan zijn rivalen.


De hippe Brit met een Duits randje: Mini Countryman Electric
Wil je toch een maatje groter, dan is er tenslotte de Mini Countryman Electric. Met zijn lengte van 4,44 meter is het de minst ‘Mini’ Mini aller tijden, maar dat heeft natuurlijk zijn praktische voordelen, met een comfortabele binnenruimte en een redelijk grote koffer. Onderhuids is dit eigenlijk een BMW iX1, wat niet per se slecht nieuws is: de Countryman biedt tot 462 km WLTP-autonomie en is ook verkrijgbaar als krachtige SE met 313 pk. Net als de Volvo EX30 krijg je in de Mini ook alle info via het centrale aanraakscherm, dus het optionele head-up display kan handig zijn om je ogen niet van de weg te moeten halen. En ook de prijzen liggen iets hoger: vanaf 41.500 euro.

