12 miljoen dollar voor een testcentrum

  • Piette François
  • 02 juni 2001
Ford breidt zijn Europese productontwikkelingcapaciteit uit met de bouw van een speciaal voertuigdynamicaterrein en een nieuw circuit voor hogesnelheidstests in zijn Lommelse testcentrum. Beide zullen de nadruk leggen op rijkwaliteit en betrouwbaarheid. Met de investering van 12,8 miljoen dollar wil Ford de 70 km testwegen in Lommel verder uitbreiden en uitgebreid testwerk in reële omstandigheden mogelijk maken. Dit testwerk is essentieel voor de ontwikkeling van voertuigen met het hoogste niveau van actieve veiligheid die tegelijk veel rijplezier bieden. De voltooiing van het voertuigdynamicaterrein en het nieuwe circuit voor hogesnelheidstests is gepland voor november 2001. Martin Leach, Vice President Product Development bij Ford of Europe, verklaarde: "Ford modellen zoals de Fiesta, de Focus en Mondeo krijgen steeds weer veel lof voor hun uitstekende rijkwaliteiten. Dankzij de uitbreiding van Lommel zullen we niet alleen tegen hetzelfde tempo nieuwe modellen kunnen blijven lanceren, zij zal ook zorgen voor de hoogste kwaliteiten op het vlak van rijdynamica." Het voertuigdynamicaterrein, dat een doormeter zal hebben van 330 m, zal het mogelijk maken een ruimer gamma extreme chassis- en dynamicatests uit te voeren. Het hogesnelheidscircuit zal bochten van diverse types omvatten om het rijgedrag bij hoge snelheid te testen. Samen met de ermee samenhangende engineeringkantoren en gespecialiseerde werkplaatsen ondersteunt deze verbetering de strategie van versnelde productlanceringen van Ford. Tegelijkertijd wordt Lommel een van de meest geavanceerde testcircuits in zijn soort in Europa en een center of excellence voor alle merken van Ford Motor Company. Recent kreeg Lommel een ultramoderne kinematica- en wielhoektestinstallatie, die essentieel is voor precieze metingen van ophanginggeometrie onder alle belastingen en rijomstandigheden. Deze installatie is naast voor Ford, ook ter beschikking van Land Rover, Jaguar en Volvo. Binnen afzienbare tijd zullen hier ook nog zwaartepunt- en inertiemomentmogelijkheden aan worden toegevoegd - wat bijdraagt tot de verbetering van de stabiliteit - een unieke combinatie en een première voor de sector. Het testcircuit van Lommel is 322 ha groot. Het beschikt over 70 km wegen gaande van hogesnelheidstrajecten tot extreem slechte wegen. Het beschikt over werkplaatsen voor prototypes en engineeringkantoren en stelt 360 mensen tewerk. Het testcircuit werkt 24 uur per dag, zeven dagen op zeven. Bron : Ford Motor Company

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km