De voordelen van 125 cc!

Talloze automobilisten zijn zich niet bewust van het plezier waarmee ze zich in de alomtegenwoordige files storten. Met een rijbewijs B kunnen ze echter ook met een scooter of motor van 125 cc rijden.
  • Wouters Bruno
  • 11 mei 2016

Jazeker, het is toegestaan: sinds 1998 mogen alle houders van een rijbewijs B ook een motor of scooter van 125 cc besturen, op voorwaarde dat ze hun rijbewijs al minstens twee jaar hebben en dat het vermogen van de motor niet hoger ligt dan 11 kW/15 pk. Chauffeurs die hun rijbewijs B na 2011 haalden, moeten momenteel vier uur rijopleiding (zonder examen) volgen. Jongeren van 18 jaar die met de motor willen leren rijden, moeten eerst slagen voor het examen van rijbewijs A1, en daarna twee jaar met een 125 cc rijden om rijervaring op te doen.

Motoren en scooters van 125 cc zijn licht (meestal tussen 100 en 150 kg) en dus makkelijk te besturen, vooral in de stad en in fileverkeer. Bovendien kunnen beginners makkelijk met 15 pk leren rijden. De scooter heeft nog een belangrijk voordeel: een automatische versnellingsbak! Motoren van 125 cc hebben een versnellingsbak met vijf of zes verzetten, wat enige gewenning vergt.

“In files is de automatische versnellingsbak van een scooter handig, maar als je voor een 125 cc-motor met versnellingen kiest, heb je een obstakel minder te overwinnen als je naar een zwaardere cilinderinhoud overschakelt”, zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac. “Het 125 cc-segment is ideaal om te beginnen vooraleer je naar een zwaardere cilinderinhoud overstapt. We hopen dat deze bestuurders de smaak te pakken krijgen en daarna voor hun rijbewijs A willen gaan.”

In files is wendbaarheid belangrijker dan versnellingen. Toch is een 125 cc in normale situaties niet traag te noemen. De topsnelheid ligt meestal tussen 110 en 120 km/h, voldoende voor een stuk autosnelweg. De rest van het wegennet is vaak beperkt tot 30, 50 en 70 km/h, terwijl je op grote stukken ring vaak niet sneller dan 90 km/h mag. Met andere woorden: een 125 cc past perfect in het verkeer, zeker omdat de machine meestal even snel of soms sneller optrekt als de gemiddelde auto.

Een ander groot voordeel van de 125 cc is het financiële aspect. Eerst en vooral is de aankoopprijs aantrekkelijk: vanaf € 1.500 voor een basismodel en € 4.500 voor een luxueuzere versie. Stijn Vancuyck vestigt ook de aandacht op de fiscale aantrekkingskracht van motoren of scooters, en dus ook die van 125 cc: woon-werkverkeer en andere professionele verplaatsingen zijn volledig aftrekbaar, net als de gebruikskosten zoals de belasting op inverkeerstelling, de verzekering, financiering, brandstof, herstellingen en zelfs uitrusting zoals helmen en kleding. Bovendien betaal je geen verkeersbelasting op motoren en scooters van 125 cc. Ze zijn ook nog eens zuinig in gebruik: een verbruik van 2,5 tot 3 liter benzine per 100 km is volkomen normaal.

Ten slotte is het aanbod aan 125 cc-modellen bijzonder uitgebreid: van moderne scooters tot retromodellen, maar ook supersportmotoren, naked bikes, roadsters, trail, enduro, en moderne of retro-customs. Tijd om de vrijheid te herontdekken!

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: febiac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km