BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Toyota heeft de technische eigenschappen van zijn concept Yaris Hybrid-R onthuld. Wie een lichtjes opgevoerde Yaris had verwacht, moet zijn mening herzien: hij heeft maar liefst 420 pk, het vermogen van een Audi R8. Wie zei ook alweer dat Toyota geen gevoel voor humor had?
Conform het reglement van de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), heeft Toyota Motorsport GmbH een unieke motor ontwikkeld, bruikbaar in verschillende disciplines van de autosport. Het gaat om een 1.6 viercilinder turbobenzine die 300 paarden naar de achterwielen stuurt. De achterwielen worden onafhankelijk aangedreven door twee elektromotoren met elk 60 pk. Een eenvoudige rekensom levert een totaal vermogen van 420 pk op.
In tegenstelling tot seriewagens, wordt gerecupereerde energie hier niet opgeslagen in een batterij, maar in een supercondensator. Die heeft een hogere energiedensiteit en snellere op- en ontladingstijden. Zeer geschikt dus voor gebruik op circuit, waar de acceleraties brutaal maar kort zijn.
Er zijn twee rijmodi beschikbaar. In de wegmodus wordt de energie gedurende maximaal tien seconden per laadbeurt afgegeven en leveren de twee elektromotoren maximaal 40 pk. In de circuitmodus is er geen beperking en wordt 120 pk losgelaten op de achterwielen. Maar de duur is beperkt tot vijf seconden.
300 pk op de voorwielen, daar hebben de banden onder te lijden. Als het gevraagde vermogen de grip van de voorwielen overschrijdt, stuurt een derde elektromotor met 60 pk het overtollige koppel onder de vorm van elektrische energie naar de achterwielen.
Er is geen zelfblokkerend differentieel op de achterwielen, maar de onafhankelijke elektromotoren verrichten mirakels door meer kracht naar het buitenste achterwiel te sturen en/of het wiel aan de binnenkant van de bocht af te remmen. Zo kun je sneller bochten nemen en verminderen onderstuureffecten.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.