Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Deze Countach hoort bij de allereerste productiereeks (1974-1978), bijgenaamd “Periscopo”. Naast zijn vrij smalle banden en fijne lijnen zonder spoilers onderscheidde die zich vooral door zijn op het dak geplaatste buitenspiegel. Die heeft iets van een periscoop, wat meteen de bijnaam verklaart.
De eerste eigenaar heeft in een moment van overdreven optimisme een zwaar ongeval gehad met deze Lamborghini. Dat verklaart meteen de staat van de auto. En het ongeval leverde de man ook een gebroken been op. “Ik heb de familie erop gewezen dat de remmen van auto’s uit het disco-tijdperk schijven hadden in het formaat van een vinylplaat,” glimlacht Kidston.
Op technisch vlak is deze eerste Lamborghini Countach nog vrij nauw verwant aan zijn voorganger, de woeste Miura. De V12 mag hier dan wel dwars in plaats van in lengterichting liggen, maar dat maakt hem voor de rest niet anders: hij is 3,9 liter groot en ontwikkelt 375 pk. Vandaag mag dat vermogen misschien wat weinig lijken, zeker als je weet dat de Countach tegen het eind van zijn carrière aan 455 pk kwam, maar de kracht wordt wel doorgegeven aan flinterdunne banden die op elk moment alle aandacht vroegen. Een blik op de staat van de hier teruggevonden auto volstaat om dat te bevestigen.
De auto is naar Italië gestuurd voor restauratie en zou een verkoopprijs van een miljoen euro moeten benaderen of zelfs overtreffen. De jongste jaren zijn dit soort Periscopo’s op 600.000 à 1 miljoen euro afgehamerd. De bijzondere geschiedenis van dit exemplaar en zijn ongetwijfeld foutloze toekomstige restauratie moeten garant staan voor een pittig eindbedrag.
Hoe vreemd het ook mag lijken, de familie heeft nooit afstand gedaan van de verfrommelde Countach. Hij is in een container opgeborgen, waar hij 40 jaar lang heeft stilgestaan.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.