BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De overgrote meerderheid van de moderne auto’s beschikt over een turbomotor. Dat de Chiron dus drukvoeding krijgt, is perfect normaal. Maar waar dit Frans-Duitse beest zich in onderscheidt, is het aantal. Er zijn namelijk twee paar turbo’s: het eerste begint vanaf 1.900 tpm, het tweede vanaf 3.800 tpm. Op die manier reduceert de Bugatti de responstijd van de motor.
De topsnelheid van 420 km/u kan je slechts halen na enkele checks en met een specifieke sleutel. Maar hoe verrassend het ook lijkt: de topsnelheid is elektronisch begrensd! Haal de begrenzer weg en hij raast door tot meer dan 450 km/u. Aan die snelheid gaan de banden niet lang mee… En zoals Bugatti zegt: er zijn maar weinig plaatsen op aarde waar je die snelheid kan bereiken. Om niet te zeggen: geen.
Naast zijn prestaties springt ook zijn design in het oog. Achteraan speelt er zich zelfs een heus huzarenstukje af: het is de grootste led-strook in de auto-industrie, met een lengte van 1,6 meter. Er zitten 82 lichtdiodes in verwerkt.
Koel maar eens een 16-cilinder in W-vorm van 8 liter en vier turbo’s. Bugatti doet daarom een beroep op een krachtige waterpomp, die 800 liter per minuut kan pompen. Zoveel water heeft de Bugatti uiteraard niet aan boord, maar het volume van 37 liter blijft niettemin verbazingwekkend.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.