7 dingen die je nog niet wist over de Porsche Taycan

Nadat Porsche ons aan het dromen heeft gebracht met zijn concept Mission E, onthult de constructeur nu de productieversie Taycan voor 2019. Het wordt een zuiver elektrische berline, maar dan met sportwagenprestaties.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 juli 2018

1.      Hij is krachtiger dan een 911 Turbo S

Iedereen weet al dat deze Taycan het eerste zuiver elektrische model (uit het moderne tijdperk) van Porsche wordt. Maar dat betekent daarom niet dat hij zich moet tevredenstellen met “middelmatige” prestaties, in tegendeel. Hij wordt namelijk aangedreven door twee synchroonmotoren met permanente magneet die meer dan 600 pk ontwikkelen. Ze zijn identiek aan die uit de 919 Hybrid en geven de Taycan vierwielaandrijving.

2.      Hij geraakt meer dan 500 kilometer ver

Zijn lithium-ionbatterij van ongeveer 90 kWh geeft hem een theoretisch rijbereik van meer dan 500 kilometer. Elk van zijn batterijcellen werkt onder een spanning van 4 Volt zodat hij piekt op 800 Volt, het dubbele van vergelijkbare systemen die vandaag op de markt zijn.

3.      Hij sprint sneller dan een Audi R8 V10

Dankzij dat enorme accupakket en die twee machtige elektromotoren doorbreekt de Taycan de grens van de 100 km/u in minder dan 3,5 seconden. Dat is een tiende vlotter dan een Audi R8 V10. 200 km/u staat na minder dan 12 seconden op de teller. Over de topsnelheid communiceert Porsche echter niet.

4.      Hij herlaadt op een kwartiertje

Zijn elektrische hoogspanningssysteem maakt dat de Taycan 400 kilometer rijbereik kan recupereren in slechts 15 minuten aan een snellader. Het merk uit Stuttgart werkt samen met BMW, Daimler, Ford en Volkswagen aan een netwerk van snellaadstations in Europa.

5.      Hij is niet fluisterstil

De elektromotor van de Taycan is fluisterstil. Maar Porsche zegt dat zijn auto “een geluid” zal produceren om enerzijds voetgangers niet te verrassen en anderzijds “om zich te onderscheiden”. Hoe hij zal klinken, is nog niet bekend. Laat ons echter hopen dat de virtuele klank nauwer aansluit bij de stem van een flat-six dan die van een vrachtwagen…

6.      Er komt ook een Crossturismo-versie

Het moederhuis heeft het zelf bevestigd: de concept Mission E CrossTurismo krijgt ook een productieversie. Dat is een evolutie van de Taycan met een herwerkte ophanging die hem een grotere bodemvrijheid geeft.

7.      Hij heeft al flink wat kilometers gemalen

Elk nieuw model moet door een ontwikkelingsfase en de Taycan wijkt niet van die regel af. Drie prototypes, elk met een waarde van meer dan een miljoen euro, hebben in het westen van Zuid-Afrika zo’n 40.000 kilometer afgelegd in de schroeiende hitte en het stof. Wanneer de Taycan in 2019 op de markt komt, zullen al zijn prototypes samen meer dan een miljoen kilometers verslonden hebben.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km