MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Met de nieuwe grote SUV, de Tarraco, is Seats SUV-gamma compleet. De Spanjaarden lieten de eerste officiële informatie en beelden op ons los. Toch zijn dit nog enkele weetjes die het vermelden waard zijn.
1. Jij hebt de naam gekozen, al weet je misschien niet meteen wat hij betekent
Seat liet het publiek stemmen op de naam van zijn nieuwe SUV. Uiteindelijk kozen 146.124 mensen hun favoriet uit het lijstje Tarraco-Avila-Aranda-Alboran. Tarraco is trouwens de oude Romeinse naam van de Catalaanse stad Tarragona.
Zet je de Seat Tarraco, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace naast elkaar, dan steekt de Spanjaard bijna vier centimeter uit. De Tarraco is 4,735 meter lang, de Kodiaq en Tiguan Allspace 4,70 meter. Alle drie de SUV’s zijn wel beschikbaar als zevenzitter.
Als vijfzitter biedt de Tarraco 760 liter aan kofferruimte. Daarmee steekt hij de Kodiaq de loef af: die beschikt over 720 liter. De kampioen is echter de Tiguan Allspace met 780 liter. Leg je de achterbank plat, dan worden de rollen omgedraaid: de Tiguan Allspace biedt dan 1.970 liter aan laadruimte, de Tarraco houdt het voorlopig op “bijna 2.000 liter” en de Kodiaq gaat erover: 2.065 liter.
Komen we nog even terug op het drietal Kodiaq-Tiguan Allspace-Tarraco, dan werd het chassis van de Seat specifiek afgesteld op rijdynamiek. De Tarraco moet daarmee de meest dynamische SUV van de drie worden. Dat hopen we binnenkort uit te kunnen zoeken in een eerste test.
Gebarenbediening is iets dat we kennen uit de BMW 5-Reeks en 7-Reeks, maar deed eind 2016 in de Volkswagen-groep zijn intrede in de gefacelifte Volkswagen Golf. Wie in de Tarraco voor het 8 duim grote touchscreen kiest, kan het eventueel ook bedienen met gebaren. Een primeur voor een Seat.
De Seat Tarraco werd ontworpen bij Seat zelf in Martorell, maar rolt van de band in Duitsland. In de stad Wolfsburg, meer bepaald, en dat is nog steeds de hoofdzetel van… Volkswagen.
Het motoraanbod is bij zijn debuut beperkt tot een 1.5 TSI (150 pk) en 2.0 TSI (190 pk) aan benzinekant en een 2.0 TDI (150 en 190 pk) aan dieselkant. Toch bevestigde Seat al dat er een plug-inhybride komt. Die verschijnt wellicht niet voor 2021, maar zou 210 pk sterk zijn en volledig elektrisch 50 kilometer ver geraken.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...