Officieel: Seat Tarraco maakt Spaanse SUV-gamma compleet

Seat had het al een tijdje aangekondigd, maar nu is het officieel: de Tarraco vervolledigt als grootste SUV het Seat-gamma. De Spanjaard is verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen en komt begin 2019 op de markt.

  • Bervoets Wim
  • 18 september 2018
  • Lancering

Het gaat Seat de laatste jaren eindelijk terug voor de wind. Dat is deels te danken aan het SUV-aanbod van het merk. Dat telt met de Ateca een stalgenoot van de Volkswagen Tiguan in de rangen, en met de Arona een SUV in het hyperpopulaire B-segment. De 4,74 meter lange Tarraco vormt nu de kers op de taart, en kan qua afmetingen binnen de Volkswagen-groep wedijveren met de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace.

Nieuwe designtaal

Tegelijk is de Tarraco de voorbode van het nieuwe design dat toekomstige Seats moet gaan sieren. In wezen verschilt het niet zoveel met het design van de huidige Seats, maar de scherpe lijnen worden voortaan wat meer afgewisseld met vloeiende vormen.

Motoraanbod

De Tarraco debuteert met twee benzine- en twee dieselmotoren onder de kap. De benzinemotoren bestaan uit een 1.5 TSI van 150 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving) en een 2.0 TSI van 190 pk (met DSG7-automaat en vierwielaandrijving). Het dieselaanbod bestaat uit de 2.0 TDI in twee vermogensversies: 150 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving of DSG7 en vierwielaandrijving) en 190 pk (met DSG7 en vierwielaandrijving). Seat zet meteen ook de poort naar hybride aandrijflijnen open, maar houdt het voorlopig op “een later tijdstip”.

Gebarenbediening

Een adaptieve ophanging moet voor meer rijplezier zorgen. Of voor meer rijcomfort voor de vijf en optioneel zeven passagiers. Want net als de Kodiaq en Tiguan Allspace is de Tarraco desgewenst een zevenzitter. De Seat pakt uit met een rist aan veiligheidssnufjes, van rijstrookhulp en een dodehoekwaarschuwing tot een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp. Chauffeurs kunnen rijinformatie weergeven op het digitale instrumentenpaneel of het infotainmentscherm bedienen met gebaren, een primeur voor een Seat.

Bestellen kan je de Tarraco vanaf december, begin 2019 staat hij in de showrooms.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km