Officieel: Seat Tarraco maakt Spaanse SUV-gamma compleet

Seat had het al een tijdje aangekondigd, maar nu is het officieel: de Tarraco vervolledigt als grootste SUV het Seat-gamma. De Spanjaard is verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen en komt begin 2019 op de markt.

  • Bervoets Wim
  • 18 september 2018
  • Lancering

Het gaat Seat de laatste jaren eindelijk terug voor de wind. Dat is deels te danken aan het SUV-aanbod van het merk. Dat telt met de Ateca een stalgenoot van de Volkswagen Tiguan in de rangen, en met de Arona een SUV in het hyperpopulaire B-segment. De 4,74 meter lange Tarraco vormt nu de kers op de taart, en kan qua afmetingen binnen de Volkswagen-groep wedijveren met de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace.

Nieuwe designtaal

Tegelijk is de Tarraco de voorbode van het nieuwe design dat toekomstige Seats moet gaan sieren. In wezen verschilt het niet zoveel met het design van de huidige Seats, maar de scherpe lijnen worden voortaan wat meer afgewisseld met vloeiende vormen.

Motoraanbod

De Tarraco debuteert met twee benzine- en twee dieselmotoren onder de kap. De benzinemotoren bestaan uit een 1.5 TSI van 150 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving) en een 2.0 TSI van 190 pk (met DSG7-automaat en vierwielaandrijving). Het dieselaanbod bestaat uit de 2.0 TDI in twee vermogensversies: 150 pk (met manuele zesbak en voorwielaandrijving of DSG7 en vierwielaandrijving) en 190 pk (met DSG7 en vierwielaandrijving). Seat zet meteen ook de poort naar hybride aandrijflijnen open, maar houdt het voorlopig op “een later tijdstip”.

Gebarenbediening

Een adaptieve ophanging moet voor meer rijplezier zorgen. Of voor meer rijcomfort voor de vijf en optioneel zeven passagiers. Want net als de Kodiaq en Tiguan Allspace is de Tarraco desgewenst een zevenzitter. De Seat pakt uit met een rist aan veiligheidssnufjes, van rijstrookhulp en een dodehoekwaarschuwing tot een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp. Chauffeurs kunnen rijinformatie weergeven op het digitale instrumentenpaneel of het infotainmentscherm bedienen met gebaren, een primeur voor een Seat.

Bestellen kan je de Tarraco vanaf december, begin 2019 staat hij in de showrooms.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km