BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Hij is intussen in volle gang, de 105e editie van de Ronde van Frankrijk. Absolute – maar niet onbesproken – topfavoriet is ook dit jaar weer Chris Froome. Wij kregen onlangs een inkijkje in het wagenpark van zijn ploeg, Team Sky.
1. Team Sky neemt in totaal 14 voertuigen mee naar de Ronde van Frankrijk
De Britse ploeg van Chris Froome en revelatie Geraint Thomas heeft in Frankrijk maar liefst 14 voertuigen bij. 10 daarvan komen van autoleverancier Ford. 1 Transit voor fietsen en bagage, 2 S-Maxen voor koks en mekaniekers, 2 Mondeo’s als teamauto, 2 Tourneo Customs voor de bevoorrading, en 1 Edge voor de vips. Dan rijdt er nog 1 Ranger voorop tijdens de race en werd er nog 1 Tourneo Custom omgebouwd voor renners die na de race de bus hebben gemist. Tel daar nog 3 vrachtwagens en 1 teambus bij, en als je weet dat er 22 ploegen meedoen aan de Tour, dan komt er heel wat rollend materieel bij een touretappe kijken.
Een doodgewone hangar op een doodgewoon industrieterrein in het Oost-Vlaamse Deinze: daar parkeert Team Sky zijn vrachtwagens als de Tour gedaan is. De ploeg heeft zijn logistieke hub voor fietsen, voedsel en materiaal inderdaad in ons land. En dat is tot de nok volgestouwd met fietskaders, helmen, drinkbussen, veldbedden, sportvoeding en -drank, en alles wat je verder nog kunt bedenken voor een topsportploeg. Het hoofdkwartier van Team Sky zit trouwens in Londen, maar het team is ook nog vertegenwoordigd in Manchester en Monaco.
Een klein weetje tussendoor: alle linksgestuurde Fords die Team Sky gebruikt, worden geleverd door de hoofdzetel in Keulen. Dat zie je aan de Duitse nummerplaat met de letter “K”, en aan het feit dat alle nummerplaten de letters “TS” hebben. Voor “Team Sky” natuurlijk.
Door de verduisterde ruiten zie je het niet, maar de teambus van Team Sky verbergt meer dan gewone zitjes voor de renners. Ze zitten in heuse draaiende fauteuils trouwens, en kunnen zich aan boord van de bus douchen en laten masseren. Bovendien zijn er nog enkele wasmachines aan boord voor wielerkledij.
Drie vrachtwagens heeft de wielerploeg in Frankijk, met elk hun eigen functie. Eentje is de werkplaats voor de mekaniekers en is voorzien van airco. Een andere is de werkplaats voor de koks en eetplaats voor de renners, en de derde dient als opslagplaats voor allerlei eten en drank. Dat wordt bewaard in een opbergcompartiment, maar ook in enkele koelkasten. De vrachtwagen bevat ook een wasmachine voor elke renner.
De twee Mondeo’s in de Ronde van Frankrijk zijn niet aan hun proefstuk toe. De breaks reden al in Parijs-Roubaix, en werden speciaal aangepast voor de kasseien: de ophanging werd verhoogd, de vering anders afgesteld en er kwamen beschermplaten voor motor en versnellingsbak. Perfect voor een slopende uithoudingswedstrijd als de Tour dus.
Dit leerden we vorig jaar al: het is niet evident om een auto te besturen in een krioelend wespennest als een wielerwedstrijd. Renners, teamauto’s, motoren, volgwagens: om hier zonder gevaar je mannetje te staan, krijgen de Team Sky-chauffeurs in de wedstrijd een rijopleiding bij Ford in Lommel.
8. De teambus blijft niet op een renner wachten die het podium heeft gehaald
Als er iemand van Team Sky het podium haalt, dan heeft die na de wedstrijd nog een hele ceremonie: bloemen, felicitaties, interviews, dopingcontrole, enzovoort. Wanneer de renner klaar is, is de teambus natuurlijk al lang vertrokken. Maar dan is er gelukkig nog een speciaal omgebouwde Ford Tourneo Custom: die heeft maar één achterbank, zodat de vermoeide renner zijn benen kan strekken terwijl hij naar het hotel gevoerd wordt.
Een slopende wedstrijd als de Ronde van Frankrijk vergt het uiterste van het immuunsysteem van een renner. Een bacterie of infectie pik je dan ook zo op. Daarom zijn alle vrachtwagens en bussen van Team Sky voorzien van een busje handengel om je handen te ontsmetten. Elke renner heeft bovendien zijn eigen wasmachine: zo wordt ook daar het risico tot een minimum beperkt.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...