Abarth Punto Evo: krachtkuur

  • Piette François
  • 25 februari 2010

In het Abarth-gamma stelt het succes van de 500 de Punto wat in de schaduw. Vastbesloten om dit karaktervolle model niet te laten vallen, trekt Abarth de aandacht met een nieuwe versie op basis van de nieuwe Punto Evo. Hij heeft meer vermogen en verbruikt minder, maar de vernieuwing gaat dieper.

M’as-tu vu?

Het oog wil natuurlijk ook wat. Brede spatborden, agressieve bumpers, 17-duimsvelgen, verchroomde uitlaten, een dakspoiler achteraan en de nodige striping: het is er allemaal. Binnenin kun je in optie kuipzetels bestellen. De materialen werden opgewaardeerd en de opvallende kleurkeuze straalt een zekere sportiviteit uit.

Onder de kap

Abarth doet nu ook een beroep op de MultiAir-technologie, die de luchtmassa niet stuurt met een vlinderklep maar door de lichthoogte van de inlaatkleppen te veranderen. De kleine 1,4-liter levert 165 pk en 250 Nm bij 2.250 toeren. Hiermee accelereert de Abarth Evo in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en is hij 213 km/u snel. Dankzij een start-stopsysteem verbruikt hij gemiddeld 6 l/100 km en bedraagt de CO2-uitstoot 142 g/km.

TTC

Met deze afkorting duidt Abarth het elektronische differentieel aan, dat het vermogen mooi verdeelt tussen de beide voorwielen. Het onderstel werd uiteraard ook aangepast met ondermeer een langere en stijvere torsiestang. Via een schakelaar voor de versnellingspook kun je de parameters van de stuurinrichting, de remmen en het motorbeheer aanpassen. Er zijn twee standen: Normaal en Sport.

 

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Abarth.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km