Alfa Romeo 159 : als de 6 een 9 wordt

  • Piette François
  • 22 februari 2005
De vervanger van de 156 maakt z’n debuut in Genève. De 159 bepaalt de lijn van de nieuwe Alfa-familie. Het is ook de opvolger van een zeer succesvolle berline die tegelijk de nodige punch biedt en toch trouw blijft aan de italiaanse stijl. Meer ruimte Tegenover de 156 zou het interieur nu een stuk ruimer moeten zijn. Dat kunnen we reeds afleiden uit de afmetingen aan de buitenzijde : 4.660 mm in de lengte, 1.828 mm in de breedte, 1.417 mm in de hoogte en een wielbasis van 2.700 mm. Bij het ontwikkelen van het interieur werd zeer nadrukkelijk de nodige aandacht besteed aan de ruimte voor de bestuurder. Het dashboard en de centrale console die gericht zijn naar de bestuurder, integreren alle instrumenten in analoge en mooi afgeronde vormen. Krachtige motoren De motorenpallet biedt in de eerste plaats drie nieuwe JTS motorisaties : 3.2 V6 24v van 191 kW (260 pk); 2.2 van 136 kW (185 pk) en de 1.9 van 118 kW (160 pk). Deze motoren zijn conform aan de Euro 4 normen en exploiteren een directe injectie van de benzine. Daardoor ontwikkelen deze motoren buitengewone koppelwaardes waarvan 88% beschikbaar is vanaf 2000 tr/min : 322 Nm bij 4500 tr/min voor de 3.2 V6 JTS ; 230 Nm bij 4.500 tr/min voor de 2.2 JTS en 190 Nm bij 4.500 tr/min voor de 1.9 JTS. Trouw aan de Multijet Ook in het dieselaanbod is er keuze tussen 3 Common Rail Multijet motoren : de 2.4 JTDM 5 cilindermotor 20v van 147 kW (200 pk bij 4000 tr/mn) en 400 Nm bij 2000 tr/minn alsook de twee 1.9 JTDM-versies. De eerste is een 16v van 110 kW (150 pk bij 4000 tr/min) en 320 Nm bij 2000 tr/min) ; terwijl de tweede een 8v is van 88 kW (120 pk bij 4000 tr/min) en 280 Nm bij 2000 tr/min. Deze drie motoren respecteren de Euro 4 normen dankzij het gebruik van een partikelfilter DPF (standaard), die de kleine stofemissies beperkt en daardoor reeds conform is met de Euro 5 normen. Rijplezier Om deze Italiaanse volbloed te starten druk je gewoon op een knop die zich op de centrale console bevindt. De nieuwe Alfa Romeo 159 rust op een platform van GM, dat ook gebruikt werd voor de Brera. De 159 zal ook beschikbaar zijn als 4x4-versie, zoals de huidige Crosswagon Q4. Afspraak met de nieuwe Alfa vanaf deze zomer. © Olivier Duquesne

Source : Alfa Romeo
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km