Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Alpine schakelt een versnelling hoger met de A110S. Die krijgt niet alleen meer vermogen maar ook een aangepaste ophanging.
De ‘gewone’ Alpine A110 is al heel entertainend, maar de echte fans hoopten op een radicalere versie. Die is er nu in de vorm van de A110S. De Fransen geven hem een krachtigere motor, een aangepast chassis en enkele nieuwe stijlelementen.
De 1.8 viercilinder turbobenzine blijft dezelfde, maar de druk van de turbo neemt met 0,4 bar toe. Het vermogen stijgt daardoor met 40 pk tot 292 pk. Dat wordt bovendien vrijgegeven bij 6.400 tpm, 400 tpm hoger dan in de versie met 252 pk. Het koppel blijft met 320 Nm identiek, maar wordt vrijgegeven tot 6.400 tpm, 1.400 tpm later dan bij de basismotor.
Het vermogen gaat nog steeds naar een Getrag-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en dus niet naar een manuele versnellingsbak. Alpine gebruikt ook geen mechanisch sperdifferentieel tussend e achterwielen, maar doet nog steeds een beroep op een elektronisch differentieel dat de remmen gebruikt.
De A110S weegt 1.114 kilogram maar met sommige opties zakt dat gewicht nog iets meer: de gesmede Fuchs-velgen zijn 5 kilogram lichter, het koolstofvezel dak is 1,9 kilogram lichter. Deze Alpine heeft daardoor een verhouding gewicht/vermogen van 3,8 kg/pk tegenover 4,3 kg/pk voor de andere versies. 0-100 km/u duurt 4,4 seconden, een tiende sneller dan in de A110. De topsnelheid stijgt van 250 naar 260 km/u.
Het chassis wordt aangepast met stijvere veren en antirolstangen. De ophanging zakt met 4 millimeter. De banden zijn breder, de Brembo-remmen die op de gewone A110 een optie zijn, zijn hier standaard. Dat moet het dynamische weggedrag doen toenemen.
De A110S onderscheidt zich tot slot nog door enkele details zoals de vlag in oranje koolstofvezel, chroomzwarte letters en oranje remklauwen. Als optie is er nog een matgrijze kleur. Binnenin vervangen oranje stiksels de blauwe uit de A110.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.