Aprilia SMV 750 Dorsoduro

  • Wouters Bruno
  • 23 januari 2008

 Eén van de grote afwezige op het Salon van Brussel, die trouwens getuigt van de herstelde gezondheid van de Italiaanse constructeur, staat in de trend van de "maxi-supermot's", waarvan het aanbod steeds verder groeit op de markt. En deze Aprilia Dorsoduro heeft geen tekort aan argumenten om zich een plaatsje te veroorloven onder de zon.

 

De kloof wordt steeds wijder tussen de klassieke Supermot's, vaak monocilinders die tussen 450 en 690cc liggen, en de grotere, vaak te krachtig zoals een BMW HP2, een Ducati Hypermotard of een KTM 990 Supermoto.

 

Aprilia voerde met de verbazende SXV 4.5 & 5.5 toen al vernieuwing in waarbij, althans voor zijn categorie, een originele tweecilinder voorgesteld werd. Met de SMV, wil Aprilia opnieuw verrassen door zich in te schrijven tussen de "grote" en de "kleintjes" met de ambitie het beste van de twee uit te halen. En logischerwijze zou de Dorsoduro zich handiger moeten voorstellen dan de "grote", en zou krachtiger moeten zijn dan de "kleine". Aprilia vindt er de middelen in.

 

Een verzorgde design, een ijzeren/aluminium frame voor het omsluiten van een watergekoelde tweecilinder in V, een dubbele nokkenas en 4 kleppen per cilinder geërfd van de Shiver : de home-made recepten hebben een goed en verzorgd voorkomen met een upside down vork van 43mm, een aluminium slingerarm met monoshock en radiale rembeugels.

De 95 pk van de twin worden bediend door een elektronische regeling van het gas uit een jongere generatie. Men moet toegeven dat het systeem dat op de Shiver verscheen geen volledige voldoening gaf. Wedden, dat het "ride by wire" hier beheerst zal worden.

 

De echte "racing" stijl laat zich minimalistisch 'naked' vertonen, met " the Italian touch" waarmee hij nog meer afstand neemt in een veelbelovend segment. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: APRILIA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km